۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
افزایش قیمت گوشت تابع کمبود عرضه است| پرواربندی دامداران سمنانی رونق گرفت
بازار گزارش می دهد؛

افزایش قیمت گوشت تابع کمبود عرضه است| پرواربندی دامداران سمنانی رونق گرفت

شاهرود- یکی از علل افزایش قیمت گوشت در استان سمنان پرواربندی دامداران و کمبود عرضه و از سوی دیگر افزایش تقاضا است.

بازار، گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این روزها در بازارهای استان سمنان ایجاد شده افزایش قیمت گوشت و محصولات پروتئینی فرآورده‌های گوشتی است. گوشت در بازه زمانی کوتاهی در استان سمنان با رشد هر کیلوگرم ۷۰ هزار تومان همراه شد و در قصابی ها حتی ۴۰۰ هزار تومان را هم رد کرد.

گوشت بدون چربی یا اصطلاحاً پاک شده و چرخ کرده حتی به ۴۵۰ هزار تومان نیز نزدیک شده و برخی مخاطبان خبرگزاری بازار، تصاویری از رسید خرید فیش های صادران از قصابی های استان سمنان به خصوص شهرستان شاهرود را برای این رسانه ارسال داشتند که در ادامه آنها را مشاهده می کنید.

یک قصاب: مردم برداشت اشتباهی نداشته باشند که ما گوشت را ۱۵۰ هزار تومان خریده و ۴۰۰ هزار تومان می فروشیم به هیچ وجه این حرف درست نیست

افزایش قیمت گوشت همچنین باعث شده تا بازهم سفره های مردم کوچکتر شود موضوعی که مورد تایید اتحادیه قصابان نیز قرار دارد. اتحادیه صنف قصابان اما علی رغم عدم مصاحبه رسمی افزایش قیمت گوشت را تایید و آن را ناشی از افزایش تقاضا اعلام کرد.

گوشت باز هم گران شد | «کاهش عرضه» متهم اصلی
همانطور که در تصویر می بینید سه کیلوگرم گوشت یک میلیون و ۳۵۵ هزار تومان فروخته شده است

دلایل افزایش قیمت گوشت

یکی از مهمترین دلایلی که برای افزایش تقاضا در روزهای اخیر می‌توان نام برد ایام محرم و نیاز بازار به خصوص هیئت های مذهبی به گوشت و اقلام پروتئینی است موضوعی که می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد البته از سوی دیگر هستند کارشناسانی که عقیده دارند افزایش قیمت از یک ماه قبل از محرم کلید خورده و در نتیجه بیشتر حاصل سیاست‌های نادرست اداره بازار از سوی دولتی‌ها است.

به هر حال هرچه دلیل گرانی باشد گوشت امروز در مرز ۴۰۰ هزار تومان قرار دارد هر چند این قیمت روی تابلو است و وقتی قصاب ها دست به چاقو می شوند حتی قیمت ها قدری بالاتر هم می رود یک قصاب در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه امروز گوسفند زنده وقتی بین ۱۸۵ تا ۱۹۵ هزار تومان است تازه آن هم رسمی در صورتی که غیر رسمی حتی بیشتر هم قیمت گذاری می شود، چطور گوشت کیلوگرمی ۴۰۰ تا ۴۴۰ هزار تومان نباشد؟

مومن معاون جهاد سمنان: افزایش تقاضا در روزهای اخیر یکی از عوامل موثر در قیمت گوشت بوده است

این قصاب با بیان اینکه ما هم گوشت را گران می خریم که گران می دهیم، ابراز کرد: مردم برداشت اشتباهی نداشته باشند که ما گوشت را ۱۵۰ هزار تومان خریده و ۴۰۰ هزار تومان می فروشیم به هیچ وجه این حرف درست نیست چرا که کل سود ما از هر کیلوگرم گوشت بین ۱۱ تا ۲۲ درصد متغیر و بستگی به نوع گوشت و شرایط آن دارد. مثلا گوشت چرخ کرده گوساله به مراتب سود بیشتری دارد حتی تا ۲۵ درصد هم سود می دهد اما بقیه گوشت ها این چنین نیستند.

افزایش قیمت گوشت مقطعی است

یکی دیگر از قصاب ها با بیان اینکه قیمت گوشت روی تابلو ۳۹۸ هزار تومان است اما گوشت پاک کرده تا ۴۳۰ هزار تومان هم می شود، گفت: مشکل اینجا است که این روزها به دلیل پرواربندی گوسفند زنده کم است از سوی دیگر تقاضا زیاد شده در نتیجه مشکل گوشت پیدا می شود لذا قیمت بالا می رود که البته مقطعی است.

محمدیان با بیان اینکه گوشت های منجمد البته از ۱۸۵ هزار تومان تا ۲۸۰ هزار تومان متغیر هستند ولی گوشت های بسته بندی در فروشگاه ها هستند حتی ۴۶۰ هزار تومان هم قیمت دارند مثلا یک ران سه کیلوگرمی تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم می رسد که البته برای مردم بسیار گران است.

از وی درباره چگونگی کاهش قیمت سوال می کنیم و می گوید: در واقع راهکار این است که شرایط به قبل از جراحی اقتصادی رئیس جمهور باز گردد به شرایطی که تا ۹ ماه قیمت گوشت به یک میزان ثابت بود و اگر گران می شد دو تا پنج هزار تومان در هر کیلو گرم بود امروز هر وقت گوشت گران می شود ۲۰ هزار تومان ۳۰ هزار تومان گران می شود که منطقی نیست اگر این گوشت ارزان شود من هم بیشتر مشتری خواهم داشت و بیشتر می فروشم در نتیجه گران شدن گوشت اول نفر به ما قصاب ها ضرر می زند.

گوشت باز هم گران شد | «کاهش عرضه» متهم اصلی

افزایش قیمت طبیعی است

سرپرست بازرگانی جهاد کشاورزی سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه افزایش قیمت گوشت متاثر از موارد متعددی است اما به صورت کلی دو نوع عوامل درون استانی و بیرون استانی را می توان اشاره کرد، تاکید کرد: افزایش تقاضا در روزهای اخیر یکی از عوامل موثر در قیمت گوشت بوده است.

علی مومن همچنین درباره عوامل بیرونی تاثیر گذار بر قیمت گوشت، توضیح داد: در استان های همجوار مانند استان خراسان رضوی با توجه به افزایش قیمت، اجازه خروج دام داده نمی شود و در نتیجه قدری تامین دام برای کشتار دشوار خواهد شد و این بر قیمت گذاری تاثیر گذار می شود.

مومن معاون جهاد کشاورزی سمنان: بخشی از نهاده هایی که برای پروار استفاده می شود مانند جو کاهش قیمت پیدا کرده در نتیجه پرواربندی به صرفه است

وی با بیان اینکه بخش دیگری از عوامل تعیین قیمت، در داخل استان است، گفت: در روزها و ایام اخیر امکان پروار مناسب شده در نتیجه کمتر دامداران دام خود را می فروشند لذا این موضوع مقداری عرضه را کاهش می دهد که خود بر قیمت تاثیرگذار است.

پرواربندی توسط دامداران

سرپرست بازرگانی جهاد کشاورزی سمنان درباره پرواربندی نیز گفت: بخشی از نهاده هایی که برای پروار استفاده می شود مانند جو کاهش قیمت پیدا کرده است در نتیجه صرف دارد که پروسه پروار بندی مقداری طولانی تر شود تا دام ها مقداری سنگین تر شوند و دامداران به این دلیل تمایل کمتری به فروش دارند.

مومن با بیان اینکه این پرواربندی ها چند ماه آتی به اتمام می رسد و یکباره شاهد افزایش عرضه دام در استان سمنان خواهیم بود عرضه دام هایی که امروز در پروار هستند، می تواند بازار را تنظیم کند، گفت: در کنار توزیع اقلامی که در این ایام می شود، بازرسان صمت و جهاد کشاورزی و اصناف و ... نیز بر چرخه عرضه نظارت دارند تا افزایش قیمت صورت نگیرد.

گوشت باز هم گران شد | «کاهش عرضه» متهم اصلی

تعلل وارد کنندگان و تولیدکنندگان

یک کارشناس اقتصادی اما برای گرانی امروز گوشت سه دلیل عمده را عنوان می کند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: تعلل وارد کنندگان و تولیدگران در تولید خوراک دام به خصوص در بخش طیور که البته در بخش گوشت هم شاهد آن بودیم، سبب شد تا عرضه در بازار کاهش چشم گیری پیدا کند تا جایی که محبور به واردات گوشت از برخی کشورها شویم.

محسن طاهریان با بیان اینکه مشکل دوم اینجا است که دولت نتوانسته به درستی شرایط بازار را مدیریت کند، ابراز کرد: همه سال گذشته بعد از گرانی های جراحی اقتصادی از شرایطی می گفتند که در آن اگر حباب گرانی می شکست قیمت ها یکباره فراوان بالا می رفت، بیان کرد: متاسفانه کسی در آن برهه این مشکل را جدی نگرفت و برای رفع آن راهکار ارائه نکرد.

طاهریان، کارشناس: دولت به وضوح نتوانسته بین شرایط عرضع و تقاضا مدیریت درستی برقرار کند تا توازن حفظ شود

وی با بیان اینکه دومین مشکل پس در واقع خود سیاست های دولتی است، افزود: دولت به وضوح نتوانسته بین شرایط عرضع و تقاضا مدیریت درستی برقرار کند تا توازن حفظ شود از یک سو دامداران هم امروز ناراضی هستند چرا که قیمت نهاده ها در همین ۱۴ ماه اخیر چندین برابر شده است.

چرا مسئولان غافلگیر می شوند؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سومین دلیل اما ایام پیک مصرف مانند محرم است، گفت: همیشه در نزدیکی ماه محرم و ماه رمضان و عید نوروز و این دست مناسبت ها، افزایش تقاضا رقم می خورد اما مسئله اصلی اینجا است که بعد از این همه سال تکرار شرایط، باز چرا مسئولان باید غافلگیر شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اما از اجرای طرح توزیع امانی نهاده به بهره‌برداران دامی عشایری و روستایی استان سمنان طی سال گذشته به عنوان یکی راهکار اسم برده و بیان می کند: درخصوص اجرای طرح پرواربندی امانی برای عشایر و روستائیان استان سمنان، باید هر میزان نهاده مورد نیاز بهره‌برداران واجد شرایط در این بخش، تأمین و به متقاضیان تحویل داده شود و می‌توان از طریق اتحادیه‌های دامی در شهرستان‌های استان این ظرفیت را توسعه داد.

از سوی دیگر باید گفت که امروز برای دامداران نگه داشتن دام بیشتر از فروش آن می صرفد و این وضعیت پرواربندی سبب شده تا دولت با کمبود گوشت قرمز روبرو شود و همین کمبود ها است که سبب شده تا گرانی در بازار رخ دهد حال باید دید که آیا دولت می تواند این شرایط را مدیریت کند؟

کد خبر: ۲۳۲٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حامد IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      4 0
      یک سال هی میگن گوشت وارد میکنیم ،،همش شده شعار ،هروقت دولت بگه وارد میکنیم گوشت میشه ۴ برابر ،،تازه گوشت ترمز بریده ،
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 0
      کشور ما خشک است توان صادرات دام و طیور و محصولات کشاورزی وغذایی را نداریم صادرات دام و طیور متوقف شود قیمتها کاهش خواهد یافت