۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
خرید و فروش نفت، دلار یا خودرو، نامش اقتصاد نیست؛ حضور هر گردشگر ۱۵ شغل ایجاد می کند
رئیس شورای عالی سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت:

خرید و فروش نفت، دلار یا خودرو، نامش اقتصاد نیست؛ حضور هر گردشگر ۱۵ شغل ایجاد می کند

کریمی رئیس شورای عالی سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به بازار گفت: همان مقدار که از کشور گردشگر خارج می شود، ظرفیت جذب گردشگر خارجی داریم که هر کدام می توانند ۱۵ شغل ایجاد کنند.

بازار؛ گروه صنعت: گردشگری سلامت، این صنعتی که دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه برای آن درآمد سالانه ۶ میلیارد یورویی متصور شده به عنوان یکی از صنایع درآمدزای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه معرفی می شود. صنعتی که می تواند حتی همپای اقتصاد نفتی کشورهای نفت خیز حرکت کند و دستاوردهای بسیاری داشته باشد.

در این رابطه مهدی کریمی رئیس شورای عالی سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به بازار گفت: در حوزه گردشگری سلامت سالیان سال است که به شبکه سازی بین المللی کمک می کنیم و دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین موضوعاتی است که در کشور ما به آن توجه می شود.

وی افزود: حوزه گردشگری بهترین وسیله برای دیپلماسی اقتصادی است. از این رو گردشگری سلامت نیز از نظر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و در نهایت از نظر اقتصادی برای ارتقای کشور حائز اهمیت است. در این بین کشورهای همسایه همچون ترکیه و عمان را می بینیم که در این جریان به شدت سرمایه گذاری و کار می کنند، از این رو انتظار داریم مسئولان جمهوری اسلامی نیز چنین کاری را انجام دهند.

جذب گردشگر سلامت به رفع ایران هراسی آمریکایی کمک می کند

این فعال صنعت گردشگری سلامت بیان داشت: شرکت های مدیریت گردشگری سلامت در حال را اندازی هستند و امیدواریم بتوانیم تا ۱۴۰۴ یک هزار شرکت مدیریت گردشگری سلامت را با همراهی جوانان راه اندازی کنیم. گردشگری سلامت بهترین روش برای این است که بتوانیم حداقل نیمی از پول نفت را از طرق غیر نفتی کسب کنیم که این موضوع برای جمهوری اسلامی یک فرصت بی نظیر است.

هر روز بر شمار بیمارستان هایی که به حوزه گردشگری ورود می کنند افزوده می شود، حوزه ای که توجه به آن برای آینده اقتصادی کشور بسیار حیاتی است

وی اضافه کرد: همه می دانیم که کشورمان در برگیرنده چهار فصل است؛ چیزی که در کمتر جایی شاهد آن هستیم. برای مثال در همین شهر تهران می توانید به قله های توچال بروید و برف ببینید و یا با یک ساعت پرواز به کیش بروید و شنا کنید. حتی می توانید با یک ساعت به دل کویر بروید و کویر نوردی کنید، ظرفیتی که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. در کنار این ظرفیت های طبیعی، امکانات پزشکی و حوزه سلامت به شدت در کشور در حال توسعه است که یک ظرفیت دیگر برای جذب گردشگران خارجی به کشور فراهم کرده است.

کریمی ادامه داد: هر روز بر شمار بیمارستان هایی که به حوزه گردشگری ورود می کنند افزوده می شود. این حوزه اهمیت پیدا کرده و توجه به این حوزه برای آینده اقتصادی کشور بسیار حیاتی است. امیدواریم وزارت بهداشت، وزارت گردشگری پای کار بیایند و گردشگری سلامت را اولویت قرار دهند. اتفاق مهمی که باعث می شود برای جوانان کشور نیز فرصت اشتغال فراهم شود.

وی تاکید کرد: هر گردشگری وارد ایران می شود حداقل برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می کند. این مهمترین هدفی است که باید داشته باشیم. بنابراین با رعایت قوانین می توانیم به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای پذیرنده گردشگر معرفی شویم، البته به شرطی بخواهیم، بتوانیم و خودمان را به دنیا درست معرفی کنیم. این موضوع با ایران هراسی که آمریکایی ها، اسرائیلی ها و کشورهای هدف گذاری کرده اند که ایران نروید در تضاد کامل است.

ظرفیت ورود ۱۷ میلیون نفر گردشگر خارجی به کشور

رئیس شورای عالی سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه در رویداد نمایشگاه بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی بیش از ۱۰۰ مهمان خارجی از سراسر دنیا حضور یافتند گفت: می توانید با مهمانان خارجی صحبت کنید و نظرشان را درباره ایران بپرسید، برخی از آن ها برای اولین بار است که به ایران آمده اند و باورشان نمی شود که ایرانی که در رسانه های خارجی می بینند اینقدر متفاوت است.

کریمی افزود: در حال حاضر امکانات ما فراتر از بعضی از کشورهای اروپایی است. البته این موضوع را منکر نمی شویم که مشکل مدیریت داریم و همه این ها قابل قبول است اما متاسفانه دچار خود تحریمی هم هستیم. اگر به گردشگری سلامت بها دهند شاید بتوانیم همپای نفت درآمد ارزی و ریالی برای کشور داشته باشیم. البته در کنار این مسائل نیاز است که به جای خام فروشی، خدمات بفروشیم که بهترین کار است.

وی در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد گردشگر به کشور می آید؟ بیان داشت: در مورد ورود سالانه گردشگران آمار دقیقی در دست نیست. با این حال برخی از ورود ۷۰۰ هزار گردشگر صحبت می کنند که دقیق نیست. البته می توانیم به روزی برسیم که معادل گردشگری که از ایران خارج می شود همان مقدار هم به کشور گردشگر بیاید. این رقم هم حدود ۱۱ میلیون تا ۱۷ میلیون نفر می شود که در سال سفر می کنند اما باید ببینیم چقدر وارد می کنیم؟

رئیس شورای عالی سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی افزود: هر گردشگری که وارد ایران می شود به طور متوسط در حدود ۵ تا ۱۰ هزار دلار هزینه می کند و این رقم درمورد گردشگران سلامت خیلی بیشتر است. درآمد ارزی که با توجه به ارزان بودن ایران برای خارجی ها می تواند تاثیر مستقیمی بر روی رونق اقتصادی کشور داشته باشد.

عقب گرد هر ساله!

کریمی با اشاره به اینکه مجلس گام نخست را برای حمایت از طرح های گردشگری سلامت برداشته است گفت: علاوه بر مجلس، دولت نیز باید پای کار بیاید. دولت نباید به دنبال تصدی گری باشد و باید به سمت تنظیم گری برود. همچنین نیاز است که بخش خصوصی پای کار بیاید. می بینید که بخش خصوصی پای کار ایستاده و امیدواریم با همتی که دوستان در حوزه سلامت دارند این حوزه رونق یابد.

باید یاد بگیریم اقتصاد نفت، دلار و ماشین خریدن و فروختن نیست. جای تاسف دارد که رفتار دولت باعث شده که مردم به این باور برسند که می شود کار نکرد و از دلالی درآمد کسب کرد

وی با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهای مرتبط با گردشگری سلامت حاصل سال ها شبکه سازی در سراسر دنیا است افزود: بزرگترین شبکه سازی متعلق به مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی است که بیش از ۵۰ کشور عضو آن هستند. از این رو خشنود هستم که بگویم ایران سالیان سال است که متولی این جریان است و بنده به عنوان رئیس شورای عالی آن فعالیت دارم و کار را پیگیری می کنم. بنابراین امیدوارم دولت مردان هم به این ماجرا توجه کنند.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی ادامه داد: باید یاد بگیریم اقتصاد نفت نیست، اقتصاد دلار نیست، اقتصاد ماشین خریدن و فروختن نیست. جای تاسف دارد که رفتار دولت در ادوار مختلف باعث شده که مردم به این باور برسند که می شود کار نکرد و از دلالی درآمد کسب کرد، این بدترین موضوع است. جوانان می خواهند زود به همه چیز برسند و تلاش نمی کنند. این همان فرهنگی است به فروپاشی جوانان منتهی می شود. بنابراین می بینیم که جوانان خیلی تمایل به ماندن در کشور ندارند و می خواهند بروند.

کریمی بیان داشت: اقتصاد را مردم عادی خیلی بهتر از اقتصاددانان می دانند. این را بنده نمی گویم و اساتید اقتصاد به آن اذعان دارند. بنابراین با ادامه روند فعلی هیچ وقت به توسعه دست پیدا نمی کنیم. توسعه امری درونی است و مدیران باید بخواهند که توسعه اتفاق بیفتد. ما با نگاه های بسته نمی توانیم توسعه را به این کشور بیاوریم.

وی تاکید داشت: هرچند می توانیم کشورهای دیگر را الگو قرار دهیم اما نمی توانیم بوم آن ها را در داخل اجرا کنیم. کشورهای دیگر در حال توسعه هستند و ما هر سال بیش از ۱۰ سال از کشورهای دیگر عقب میفتیم. مسئولان باید نسبت به این موضوع ناراحت شوند و اگر ناراحت نشوند یک جای کار ایراد دارد.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha