۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
«گرد و غبار» مشهد را به تعطیلی کشاند| افزایش دو برابری کانون‌های ریزگرد در خراسان رضوی
بازار گزارش می دهد؛

«گرد و غبار» مشهد را به تعطیلی کشاند| افزایش دو برابری کانون‌های ریزگرد در خراسان رضوی

مشهد- افزایش حجم ریزگردها در خراسان رضوی و کلانشهر مشهد موجب کاهش سطح دید و در نهایت تعطیلی ادارات و مختل شدن فعالیت بسیاری از شهروندان شد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ از اوایل صبح روز سه شنبه با افزایش حجم ریزگردها در خراسان رضوی و کلانشهر مشهد سطح دید و شاخص کیفیت هوا به شدت کاهش یافت و موجب اختلال در فعالیت های روزمره شهروندان شد.

بنا بر گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد به وضعیت و شرایط خطرناک رسید و بنا بر اعلام مسئولان احتمال رشد صعودی این وضعیت همچنان پابرجاست.

کاهش کیفیت هوا و شدت گرفتن گرد و غبار در آسمان شهر مشهد موجب شد تا کارگروه اضطراری آلودگی هوای خراسان رضوی به قید فوریت برگزار و در همین راستا با توجه به تشدید گرد و غبار و گذر و عبور شاخص کیفیت هوا از عدد ۳۰۰ «ای.کیو.آی» و ورود به مرز خطر ؛ اداره‌ها و مراکز آموزشی مشهد از ساعت ۱۲ امروز ظهر تعطیل اعلام شوند.

وزش باد و نفوذ توده گردوخاک به بخش های از استان خراسان رضوی هم چنین شعاع دید افقی را در مشهد به ۸۰۰ متر ، تایباد ۵۰۰ متر،َ‌ قوچان ۶۰۰متر، سبزوار ۸۰۰متر، خواف هزار متر، گلمکان ۱۲۰۰ و درگز ۱۴۰۰ متر کاهش داد.

بر اساس داده های سامانه پایش کیفی هوای کشور ساعت ۱۱ امروز شاخص کیفیت هوا در مشهد به ۵۰۰ واحد یعنی حالت «خطرناک» برای همه گروه ها رسید لذا بر اساس راهنمای انواع شاخص کیفیت هوای این، در حالت خطرناک افراد باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند.

شرایط موجود هم چنین سبب لغو حرکت قطار مسافربری مشهد-سرخس و بالعکس در نوبت صبح شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی: منشا آلودگی ناشی از افزایش گرد وغبار ورودی از ۲ کانون گرد و غبار خارجی قره قوم در کشور ترکمنستان و هرات در افغانستان و نیز فعالیت کانون های داخلی استان شناسایی شده است

به گزارش خبرنگار بازار؛ بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پدیده گرد و غبار تا پایان هفته جاری تداوم دارد و در هفته آینده نیز احتمالا تکرار خواهد شد.

شهروندان از خانه خارج نشوند

در همین حال معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی روز سه‌شنبه در پایان نشست کارگروه اضطراری آلودگی هوای خراسان رضوی به خبرنگاران گفت: منشا آلودگی ناشی از افزایش گرد وغبار ورودی از ۲ کانون گرد و غبار خارجی قره قوم در کشور ترکمنستان و هرات در افغانستان و نیز فعالیت کانون های داخلی استان شناسایی شده است.

گرد و غبار مشهد را به تعطیلی کشاند

جواد خدایی افزود: فرمانداری های شهرستانهای تحت تاثیر آلودگی امروز تعطیلی اداره ها و مراکز آموزشی را از جمله در تایباد، خواف، صالح آباد، سرخس و دیگر شهرستانهای تحت تاثیر اعلام خواهند کرد.

وی در چنین شرایطی به شهروندان توصیه کرد تا حد امکان تردد خود را در شهر به صفر برسانند و بیماران قلبی، تنفسی و زنان و کودکان از هرگونه تردد در سطح شهر خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در حال حاضر تمامی دستگاه های امدادی مانند جمعیت هلال احمر، بیمارستان ها، مراکز درمانی، پلیس راه و پلیس راهور در حالت آماده باش قرار دارند.

سهم ۱۷ درصدی خراسان رضوی از بیابان های کشور

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۷ درصد از مساحت کل بیابان‌های ایران در استان خراسان رضوی قرار دارد اظهار کرد: شمار کانون‌های گرد و غبار این استان طی چهار سال گذشته رشد ۲ برابری را تجربه کرده است.

محسن فنودی پیش از این در گفت و گو با بازار اظهار کرد: سطح کنونی مناطق بحرانی زیر تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و حال آنکه این سطح قبل از این ۷۵۰ هزار هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اکنون ۳۰ کانون زیر تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در ۲۳ شهرستان استان خراسان رضوی وجود دارد افزود: تعداد کانون های گرد و غبار خراسان رضوی در سال ۱۳۹۷ تنها ۱۵ کانون و مربوط به ۲۰ شهرستان با گستره ۷۶۸ هزار هکتار بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۵.۵ میلیون هکتار از اراضی خراسان رضوی دارای اقلیم بیابانی است که حدود ۴۸ درصد گستره این استان می باشد.

کد خبر: ۲۳۲٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha