۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
حذف ارز ترجیحی و کلاهی که بر سر عشایر رفت
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

حذف ارز ترجیحی و کلاهی که بر سر عشایر رفت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تخصیص ردیف بودجه‌هایی برای عشایر، درعین‌حال از نبود تسهیلات لازم برای جامعه عشایری و ضرر و زیان‌های این قشر زحمت‌کش سخن گفت.

به گزارش بازار، ذبیح‌الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سؤال که مجلس چگونه می‌تواند به عشایر کشور کمک کرده و آن‌ها را حمایت کند، گفت: دو استان عشایر خیز ما ابتدا فارس و در وهله دوم کرمان است و حوزه انتخابیه بنده نیز در همین منطقه است.

وی شهید سلیمانی را نیز برآمده از طایفه عشایر سلیمانی‌ها دانست و افزود: افتخار ماست که از عشایر هستیم و حاج‌قاسم نیز افتخار جهان اسلام و استان کرمان می‌باشد.
اعظمی ضمن بازگشت به موضوع اصلی برنامه تأکید کرد: عشایر از دیرباز تا امروز صنایع‌دستی ویژه و خاص خود را داشتند و در قالی کرمان و گل سرخ، سرمنشأ عشایری را می‌بینیم که همه مواد اولیه و نیز رنگ‌آمیزی آن طبیعی است.

وی ادامه داد: عشایر صنایع‌دستی را تولید کرده؛ اما فروش و اصلِ درآمدزایی را واسطه‌ها از آن خود می‌کنند.

اعظمی درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون عشایر را در مجلس راه‌اندازی کرده‌ایم و دکتر کریمی رئیس فراکسیون بوده و بنده نیز عضو این فراکسیون هستم.

وی درباره سازوکار حمایتی مجلس از عشایر هم به بحث‌های بودجه‌ای اشاره کرد و گفت: در ساله در تصویب بودجه‌بندی برای عشایر اضافه کرده‌ایم؛ ولی واقعیت این است که مشکلات اساسی و اصلی عشایر گاه از سوی معاونت مناطق محروم ریاست‌جمهوری یا وزارت جهاد حمایت شده و معمولاً عشایر ردیف بودجه‌هایی داشته‌اند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در دو سه سال اخیر وضعیت راه‌های مناطق عشایری و نیز تأمین آب شرب عشایر در دستور کار بوده است.

به گفته اعظمی پیگیری چنین طرح و پروژه‌هایی چندان موفقیت‌آمیز نبود؛ چراکه اعتبارات با کمبود روبه‌رو است؛ ولی همین آب‌رسانی اندک در هفته‌ای یک‌بار و توسط تانکر هم‌قدم‌هایی مؤثر بوده است.

وی در ادامه ضمن پاسخ به سؤال یکی از شنونده‌های رادیو گفت‌وگو که درباره نبود وامِ بدون سود پرسیده بود، اظهار کرد: سرمایه در گردش برای کشاورز و دامداران ما بسیار است؛ ولی واقعیت این است که تسهیلاتِ بدونِ سود وجود ندارد و دولت نیز چنین وامی نمی‌دهد.

اعظمی ادامه داد: وام قرض‌الحسنه یک بخش کار است؛ ولی معمولاً مشکل اصلی دامداران و عشایر پیداکردن ضامن است و به دلیل دیوان‌سالاری بانک‌ها در مسیر وام‌دهی، عشایر و روستاییان معمولاً از خیر گرفتن چنین وام‌هایی می‌گذرند.

این نماینده مجلس با بیان این که عشایر عمر خود را در کوه و دشت سپری کرده و کمتر به شهر و ادارات و تسهیلات دسترسی دارند، گفت: بندی ویژه نیست که صرفاً میزان مشخصی از منابع مالی را به عشایر اختصاص دهد.

وی درعین‌حال تأکید کرد که دولت در مواجهة عشایر با برخی بیماری‌ها نظیر هاری موظف است هزینه‌ها را تأمین کرده و بپردازد و بیمه‌ای در چنین مواردی دیده شده است؛ ولی در برخی موضوعات نظیر سرمازدگی همه دولت‌ها باید به عشایر کمک کنند و از طرفی گاه ستاد مدیریت بحران در هر استان چنین مواردی را پوشش می‌دهند.

اعظمی سخنان خود را در رادیو گفت‌وگو چنین پی گرفت: ۴ ماه از سال می‌گذرد و هنوز مفاد تبصره ۱۸ مربوط به ۱۴۰۱ ابلاغ نشده است و عشایر نمی‌توانند صبر کنند تا این مصوبه اجرایی شود. از دیگر سو تخصیص دولت به میزانی اندک است که تمام پروژه‌ها را در بر نمی‌گیرد.

وی با اشاره به ارز ترجیحی که سال‌ها پیش به بسیاری دامداران تخصیص‌یافته است، افزود: عشایر حتی به ۱۰۰ یا ۵۰ میلیون نیز دسترسی پیدا نکردند و راهی جز فروش دام مولد خود نداشتند و فراکسیون نیز چنین مواردی را در دستور کار دارد و دنبال می‌کند.

کد خبر: ۲۳۲٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha