۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
چشم‌انداز اقتصاد جهانی بسیار مبهم است
رئیس بانک مرکزی ژاپن:

چشم‌انداز اقتصاد جهانی بسیار مبهم است

رئیس بانک مرکزی ژاپن نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی ابزار نگرانی کرده و معتقد است: اینکه بانک‌های مرکزی، سیاست‌های پولی خود را در واکنش به تورم بالا تشدید کرده‌اند، در مبهم شدن آینده اقتصاد موثر است.

به گزارش بازار، اوئدا کازائو، رئیس بانک مرکزی ژاپن به تازگی و در سفر دو روزه خود به هند برای حضور در نشست ۲ روزه وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کرد.

به گفته اوئدا، چشم‌انداز جهانی از سال گذشته آغاز به کند شدن کرده است زیرا بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی خود را در واکنش به تورم بالا تشدید کرده‌اند. با اینهمه به گفته او بسیاری از تحلیل‌گران باور دارند چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال جاری به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت کند نشده است و ابهامات زیادی در مورد آینده اقتصاد وجود دارد.

اوئدا درباره احتمال افزایش نرخ بهره بلند مدت به واسطه توقعاتی که برای کاهش تسهیلات پولی توسط بانک مرکزی ژاپن در نشست بعدی سیاستگذاران وجود دارد گفت که نظر او نسبت به نشست ماه آوریل سیاست‌گذاران بانک مرکزی درباره عملکرد بازار اوراق قرضه ژاپن تغییر چندانی نداشته است و منحنی بازده در این بازار به شکل قابل توجهی نزولی شده است.

کنترل منحنی بازده یک ابزار سیاست پولی است که بانک‌های مرکزی از آن برای مدیریت نرخ بهره در زمان سررسیدهای مختلف اوراق قرضه استفاده می‌کنند. این سیاست شامل هدف‌گذاری بازده یا نرخ بهره اوراق قرضه دولتی با سررسیدهای مختلف است که معمولا با هدف حفظ نرخ‌های بهره بلندمدت در سطحی مطلوب انجام می‌گیرد.

اما بانک مرکزی ژاپن با توجه به چشم‌انداز تورم فزاینده و پایدار در این کشور، برای ایجاد تغییر در این سیاست پولی برسر دوراهی قرار گرفته است. تصمیم‌گیری برسر سرنوشت این سیاست بانک مرکزی اواخر ماه جاری رخ خواهد داد، زمانی که هیات سیاست‌گذار درمورد پیش‌بینی‌های تورمی خود تجدیدنظر خواهد کرد. گفته می‌شود بانک مرکزی ژاپن در مورد اعمال تغییر در سیاست منحنی بازده مذاکراتی داخلی انجام داده است، اما این مذاکرات مقدماتی بوده و تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha