۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
جای خالی صنایع تبدیلی در تولید کلزای ایلام
یادداشت؛

جای خالی صنایع تبدیلی در تولید کلزای ایلام

ایلام- «کلزا یکی از مهمترین محصولات کشاورزی ایلام به شمار می رود، متاسفانه در تولید این محصول به ایجاد صنایع تبدیلی توجه نشده است» این جمله بخشی از یاددشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: کلزا گیاهی با مصارف خوراکی و از مهم‌ترین و با کیفیت‌ترین دانه‌های روغنی است که در اقصی نقاط کشور کاشت می‌شود و هرساله کشت این دانه روغنی در بین کشاورزان رونق بیشتری می‌گیرد.

کلزا به طور کلی گیاهی است که بیشتر برای تولید روغن از آن استفاده می‌شود و هدف اصلی از ورود بذر کلزا به کشور و کاشت آن تولید روغن است، زیرا گیاه کلزا کاملا مفید و بدون عوارض جانبی برای مصرف کنندگان و به تبع روغن آن نیز بسیار با کیفیت خالص، طبیعی است، علاوه بر تولید روغن کاشت این گیاه به حفظ و پایداری و غنی شدن خاک و جلوگیری از ضعیف شدن آن هم کمک می‌کند به گونه‌ای که در بسیاری از مناطق دنیا کلزا برای حفظ و پایداری و غنی شدن خاک و جلوگیری از ضعیف شدن آن کشت می‌شود.

کشت کلزا در استان ایلام

در این راستا استان ایلام نیز به علت شرایط آب و هوایی مناسب و زمین‌های مستعد از مناطق پیشرو کشور در کشت کلزا است، به نحوی که هر ساله مزارع کلزا به رنگ زیبای زرد، طبیعت چشم نواز و دل‌انگیزی در استان ایلام به وجود می‌آورد که این امر علاوه بر تامین معیشت کشاورزان، به نوعی زمینه کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی کشورمان را نیز تثبیت می‌کند.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی یکی از نیازهای اصلی استان ایلام محسوب می‌شود، زیرا توسعه زیر مجموعه‌های کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در صادرات و تولید انواع محصولات کشاورزی در استان داشته باشد که در ادامه منجر به ایجاد اشتغال‌پایدار و ارزش افزوده بالاتر در سطح استان و ملی خواهد بود.

از طرفی دیگر کشت کلزا در استان ایلام نه‌تنها موجب افزایش اشتغالزایی، توسعه صادرات، رونق بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی می‌شود؛ بلکه کشت کلزا به تقویت خاک کشاورزی کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود محصولاتی ازجمله گندم و جو که پس از پایان کشت کلزا کاشته می‌شوند تولید بسیار بهتری داشته باشند که بدون شک این مسئله به پایداری کشاورزی در استان ایلام کمک فراوانی می‌کند.

کمبود صنایع تبدیلی کلزا در ایلام

با این وجود استان ایلام به رغم اینکه دارای ظرفیت‌های بی نظیری در بخش تولیدات کلزا است، اما متاسفانه در حوزه ایجاد واحدهای تبدیلی همچون کارخانه روغن کشی با مشکل جدی مواجه بوده که همین امریکی از موانع اصلی توسعه تولیدات کلزا در استان به شمار می‌رود.

جای خالی صنایع تبدیلی در تولید کلزا در ایلام

همه می‌دانیم که ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها منجر به بازگشت به ارزش افزوده محصولات کشاورزی به خود روستا و درآمد بیشتر برای روستاییان و عشایر و سایر بخش‌های دامداری، کاهش ضایعات، توسعه صادرات و کوتاهی دست دلالان خواهد شد.

همچنین بحث افزایش اشتغال از دیگر مزیت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است، زیرا با ایجاد صنایع تبدیلی در مناطقی که دارای اقتصاد کشاورزی هستند فرصت شغلی و سرمایه گذاری مناسبی را به خصوص در مناطق روستایی ایجاد می‌شود، از طرفی دیگر نیز اگر صنایع تبدیلی مثل کارخانه‌های روغن کشی و یا کارخانه‌های بسته بندی در منطقه وجود داشته باشد، قطعاً سطح زیر کشت این دانه‌های روغنی در استان بالا خواهد رفت.

لازم به ذکر است ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی یکی از نیازهای اصلی استان ایلام محسوب می‌شود، زیرا توسعه زیر مجموعه‌های کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در صادرات و تولید انواع محصولات کشاورزی در استان داشته باشد که در ادامه منجر به ایجاد اشتغال‌پایدار و ارزش افزوده بالاتر در سطح استان و ملی خواهد بود.

از این رو امید است مسئولان مربوطه در راستای فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌های هدفمند در این زمینه کشاورزان ایلامی را یاری کنند.

طی سال های اخیر استان ایلام رتبه سوم تولید کلزا در کشور را کسب کرده،بر اساس گفته مسئولان ۱۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص داده شده و سالانه بیش از ۲۶ هزار تن کلزا برداشت می شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha