۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
نیروگاه سد چم شیر ۱۷۶ مگاوات برق تولید می کند
وزیر نیرو:

نیروگاه سد چم شیر ۱۷۶ مگاوات برق تولید می کند

یاسوج- وزیر نیرو گفت: سد چم شیر بلندترین سد بتنی- غلتکی ایران و غرب آسیا است که نیروگاه این سد، ۱۷۶ مگاوات برق را تامین و به کاهش ناترازی شبکه برق کمک می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، علی اکبر محرابیان ظهر دوشنبه در حاشیه بهره برداری رسمی از سد و نیروگاه برق آبی چمشیر گچساران افزود: سد چم شیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعب است.

وی با بیان اینکه این سد، دریاچه‌ ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت ۵۱ کیلومتر مربع در تراز نرمال است، گفت: سد چم شیر از نظر حجم مخزن، پنجمین سد بزرگ ایران محسوب می شود که دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد.

محرابیان اظهار داشت: نیروگاه برق‌ آبی چم شیر نیز دارای سه واحد بزرگ هر یک به ظرفیت ۵۵ مگاوات و دو واحد کوچک زیست‌ محیطی هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات است.

وزیر نیرو تصریح کرد: تا اوایل فصل پاییز سایر واحدهای این نیروگاه نیز پس از تکمیل آزمایش‌ های باقی‌ مانده وارد مدار می شوند و یکی از برنامه های وزارت نیرو کاهش ناترازی های تولید برق بوده که در این طرح بدون مصرف سوخت فسیلی امکان تولید برق همراه با رهاسازی آب فراهم شده است.

محرابیان اظهار داشت: یک خط انتقال دو مداره به طول ۱۷ کیلومتر در سه ماه در مسیرهای بسیار صعب العبور احداث شد که بتواند در زمان بسیار کوتاه این خط را بین استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان اجرایی کند.

وی با بیان اینکه سد چمشیر تنها سازه کنترلی است که بر روی رودخانه زهره احداث شده است، گفت: تمام آورد رودخانه زهره ناشی از سیلاب‌ های مخرب و در عین‌ حال با کیفیت که بیش از ۷۰ درصد از حجم آب رودخانه در طول سال است، در گذشته در مسیر رودخانه زهره به دریا می‌ رفت.

وزیر نیرو افزود: تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین‌ دست مهمترین هدف از احداث این سد بوده که با ذخیره‌ سازی سیلاب در ماه‌ های تر و رهاسازی آب در طول سال به‌ ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهرماه می‌ تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تأمین امنیت غذایی شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha