۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
وضعیت کالای قاچاق در کرمان/ کشف و ضبط محموله های قاچاق افزایش یافت
رئیس پلیس آگاهی کرمان در گفتگو با بازار:

وضعیت کالای قاچاق در کرمان/ کشف و ضبط محموله های قاچاق افزایش یافت

کرمان - رئیس پلیس آگاهی کرمان آخرین وضعیت استان کرمان در زمینه قاچاق کالا را تشریح کرد.

بازار - گروه استان ها؛ کالای قاچاق از جمله مسائلی است که ضربه های مهلکی به بدنه اقتصادی کشور وارد می کند و می تواند منجر به تعطیلی کارنجات و واحدهای تولیدی شده و عده ای زیادی را بیکار کند. این در حالیست که کالاهای ایرانی مشابه با کیفیت بالا در داخل کشور در دسترس مردم است و مردم می توانند با خرید کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرده و باعث تحرک بیشتر چرخه اقتصاد کشور شوند. خبرنگار بازار در خصوص نحوه مقابله با پدیده قاچاق کالا در استان کرمان با سرهنگ یدالله حسن پور رئیس پلیس آگاهی استان کرمان به گفتگو پرداخت که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

* چه اقدامات ویژه ای در پلیس آگاهی استان کرمان برای مبارزه با قاچاق کالا انجام شده است؟

قاچاق کالا ابعاد مختلف امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ زمانی که یک کالا از مجاری قانونی وارد کشور می شود دستگاه های متولی تمامی این ابعاد را مدنظر قرار می دهند. چنانچه کالایی به عنوان مثال از لحاظ سلامتی برای شهروندان مضر باشد از ورود آن جلوگیری می شود و در این زمینه باید سطح آگاهی جامعه افزایش پیدا کند.

معضل کالای قاچاق مختص ایران نیست و در بسیاری کشورها وجود داشته و مجازات هایی برای آن در نظر گرفته شده است. در سال های اخیر در کشور ما اقدامات خوبی انجام شده است؛ هر چند که در گذشته های نه چندان دور توجه چندانی به این مساله نمی شد. با فرمان رهبری و ورود دستگاه ها به مساله مقابله با این معضل حجم کالای قاچاق کاهش پیدا کرده و مردم آگاه تر شده اند و ما هم به عنوان دستگاه متولی اقدامات مبارزه ای لازم را با کمک سایر نهادهای متولی با جدیت و قاطعیت انجام می دهیم.

مجموعه پلیس آگاهی دارای ادارات تخصصی در زمینه های مبارزه با جرائم جنایی، سرقت، جعل و کلاهبرداری و... است؛ یکی دیگر از حوزه های کاری ما مبارزه با جرائم اقتصادی است که اخیرا پلیس امنیت اقتصادی در کشور بنا به دستور مقامات ارشد انتظامی کشور تاسیس شده که به عنوان پلیس تخصصی برای مبارزه جدی با کالای قاچاق هم عمل می کند.

*وضعیت استان کرمان در زمینه کالای قاچاق را تشریح کنید

کرمان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر دو استان درگیر با مساله قاچاق یعنی سیستان و بلوچستان (به واسطه هم مرزی با افغانستان و پاکستان) و هرمزگان (به واسطه مرزهای آبی با کشورهای حاشیه خلیج فارس) قرار دارد. کرمان در مسیر ترانزیت ورود قاچاق کالا قرار دارد البته در استان های دیگر کشور مانند مرزهای غربی و جنوبی هم با این معضل مواجه هستیم. پلیس براساس تاکتیک و ظرفیتش اقدامات مبارزه ای لازم را انجام می دهد.

*شیوه مبارزه پلیس با قاچاق کالا چگونه است؟

در استان کرمان با دو بحث ورود و خروج کالای قاچاق مواجه هستیم. بحث خروج سرمایه ملی مثل گازوئیل و نفت سفید از مسیر استان کرمان را داریم که درصدی از آن از داخل استان کرمان و درصد زیادی هم از سایر استان ها بارگیری می شود و از مسیر کرمان به هرمزگان یا سیستان و بلوچستان انتقال داده می شود.

با توجه به اینکه استان کرمان در مسیر ورود و خروج کالای قاچاق قرار دارد با تشکیل قرارگاه مبارزه با کالای قاچاق در استان و استفاده از تمامی ارکان انتظامی استان در حال مبارزه هستیم و سایر دستگاه ها هم در این زمینه همکاری می کنند. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و هر سال افزایش حجم برخوردی با این پدیده را شاهد هستیم. اقدامات ما در این زمینه اطلاعاتی، عملیاتی، میدانی و به صورت محسوس و نامحسوس است.

*میزان کشفیات کالای قاچاق در استان کرمان را شرح دهید و آیا این آمار راضی کننده است؟

 اقدامات انتظامی در زمینه مبارزه با قاچاق کلا سال به سال در حال افزایش است؛ تمرکز ما روی بحث پرونده های کلان قاچاق است و توجه ویژه ای در این خصوص داریم؛ البته در بحث خرده فروشی هم نظارت داریم. در هشت ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در خصوص پرونده های بالای ۵۰۰ میلیون تومان ارزش کالای قاچاق ۲۳ درصد و پرونده های بالای ۱۰۰ میلیون تومان ارزش کالای قاچاق ۱۳۴ درصد افزایش کشفیات داشته ایم.

آمار متهمان دستگیر شده در این رابطه طی مدت گفته شده ۱۳ درصد و انهدام باندهای کالای قاچاق هم ۲۱ درصد افزایش یافته است. این آمار بیانگر عزم جدی برای مقابله با قاچاق کالا در استان کرمان است.

واقعیت وجود کالای قاچاق را باید پذیرفت که عوامل مختلفی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ به استناد آمارهای رسمی اعلام شده از مقامات کشور میزان کالای قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار در سال به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر حجم اقدامات ما هر سال رو به افزایش است.

همگان از جمله مردم باید در این زمینه پای کار بیایند، خرید کالای خارجی به اقتصاد و اشتغال ضربه وارد می کند و منجر به تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی می شود. باید در زمینه خرید کالای ایرانی و تبعات قاچاق کالا در جامعه فرهنگ سازی شود.

* ملاک تشخیص کالای قاچاق و کالای وارداتی قانونی چیست؟

قرار نیست همه نیازهای کشور از داخل تامین شود و یکسری باید از خارج وارد شود اما این کار باید از مبادی رسمی و قانونی انجام شود چرا که از این طریق ضمن نظارت بر کیفیت کالا، اثرات آن کالا در حوزه های اقتصاد، بهداشت و فرهنگ مورد بررسی قرار می گیرد. کالاهایی که از طریق قانونی وارد کشور می شوند دارای برچسب هایی حاوی مشخصات کالا هستند.

*عمده ترین انواع کالای قاچاق در استان کرمان را ذکر کنید

لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی، مواد خوراکی، منسوجات و احشام عمده کالاهایی است از طریق قاچاق وارد استان کرمان می شوند ضمن اینکه عمده کالاهایی هم که خارج می شود شامل فرآورده های نفتی است که بحث خروج سرمایه ملی است. در مواردی هم مشاهده شده است وسایل نقلیه هم کم و بیش داریم.

*پلیس چه اقداماتی برای جلوگیری از خروج کالای قاچاق به ویژه سوخت قاچاق از استان انجام داده است؟

قاچاق سوخت در استان کرمان وجود دارد چرا که کرمان مسیر عبور برای این مساله است و تعدادی افراد سودجو در این زمینه فعال هستند و قاچاقچیان با استفاده از روش های مختلف از حمل با تانکرهای حمل سوخت تا خودروهای سواری و... استفاده می کنند.

پلیس اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است به عنوان مثال در رزمایشی که اخیرا در جنوب استان کرمان برگزار شد در طول سه روز بالغ بر ۴۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان کرمان کشف شد و پلیس اشرافات خوبی بر مسیرهای عبوری و مکان های دپو دارد.

*مردم در زمینه مقابله با قاچاق کالا چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

شهروندان در صورت مواجه با این موضوعات پلیس را از طریق شماره های ۱۱۰ و ۱۳۰ در جریان قرار دهند. ضمن اینکه با توجه به کیفیت بالای کالاهای تولیدی در ایران، مردم باید نگرششان را به سمت خرید کالای ایرانی سوق دهند.

کد خبر: ۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha