۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
نقدینگی فعال بازار سرمایه از چرخه معاملات خارج شد
سیاست های اقتصادی بی توجه به دغدغه بورس

نقدینگی فعال بازار سرمایه از چرخه معاملات خارج شد

بخش مهمی از نقدینگی فعال بازار سرمایه که محرکی مثبت برای بورس است، از بازار خارج و باعث تضعیف حجم معاملات شده که تحت تاثیر سیاست های اقتصادی رخ داده است.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل با چند روز افت پیاپی به ۲۰۲۱ هزار واحد رسیده، از طرف دیگر ارزش معاملات خرد به دامنه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان رسیده و در هفته گذشته تاکنون خروج پول هم تشدید شده به طوری که تنها روز یک شنبه هفته جاری ۹۳۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار داشتیم و شاخص قدرت خریداران حقیقی به کمتر از یک رسیده است.

علیرضا سادات معتقد است که با توجه به اینکه شاهد خروج پول از بازار هستیم و این روند با قدرت ادامه دارد می توان نتیجه گرفت که فعلا در معاملات بورس خبری نیست و شاخص کل به اصلاح خود ادامه می دهد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مهمترین موتور رشد بازار سرمایه ورود پول است، گفت:با توجه به اینکه شاهد خروج پول از بازار هستیم و این روند با قدرت ادامه دارد می توان نتیجه گرفت که فعلا در معاملات بورس خبری نیست و شاخص کل به اصلاح خود ادامه می دهد.

علیرضا سادات با بیان اینکه شاخص کل بورس سطوح حمایتی خود را یکی پس از دیگری می شکند، افزود: در مقطع کنونی شاخص کل بورس در محدوده دو میلیون واحد قرار دارد اینجا هم یک حمایت قوی برای شاخص وجود دارد و می تواند از همین سطح برگردد.

او با تاکید بر اینکه اگر شاخص در این محدوده کف سازی نکند احتمالا تا یک میلیون و هفتصد هزار واحد اصلاح می کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه بی توجه به مجامع همچنان در حال خروج پول است و از طرف دیگر ارزش معاملات به حداقل ممکن رسیده احتمالأ شاخص به اصلاح خود ادامه می دهد.

دو سناریو برای اصلاح شاخص کل بورس وجود دارد؛ نخست اینکه شاخص تا سطح یک میلیون و هفتصد هزار واحد اصلاح قیمتی داشته باشد و از آنجا روند صعودی خود را آغاز کند دومین سناریو این است که شاخص همینجا اصلاح زمانی کند و روند صعودی خود را در پاییز آغاز کند


سادات با بیان اینکه دو سناریو برای اصلاح شاخص کل بورس وجود دارد، اظهار کرد: نخست اینکه شاخص تا سطح یک میلیون و هفتصد هزار واحد اصلاح قیمتی داشته باشد و از آنجا روند صعودی خود را آغاز کند دومین سناریو این است که شاخص همینجا اصلاح زمانی کند و روند صعودی خود را در پاییز آغاز کند و احتمالا از سقف کنونی هم عبور می کند. به عبارت دیگر هرچقدر اصلاح طولانی تر باشد رشد بعدی بیشتر خواهد بود.

اصلاح شاخص تحت تاثیر چیست؟

در دو ماه گذشته شاخص کل بورس حدود ۵۰۰ هزار واحد اصلاح داشته که تقریبا اصلاح عمیقی محسوب می شود در سال های قبل تر هم شاخص کل بورس همین میزان اصلاح می کرد، البته درباره وضعیت بازار نمی تواند سیاست گذاری ها و شرایط کلان تورم و ... را نادیده گرفت. در ماه های اخیر دولت در قبال مسائلی همچون نرخ خوراک پتروشیمی ها و... کوتاه نیامده به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران از بازار خارج شدند.

به گفته حسین عبدی در ماه های اخیر انتظاراتی که از بازار سرمایه وجود داشته برآورده نشد و دلیل این مهم، نامه‌ای بود که در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برخی صنایع مهم ابلاغ شد و در نتیجه آن شاهد تضعیف نگرش بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه بودیم

همچنین یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به بازار گفت: در ماه های اخیر انتظاراتی که از بازار سرمایه وجود داشته برآورده نشد و دلیل این مهم، نامه‌ای بود که در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برخی صنایع مهم ابلاغ شده بود.

حسین عبدی، افزود: بسیاری از سهامداران از وجود این نامه بی‌خبر بودند و دسته‌ دیگری که اطلاع داشتند، همان روزها به صورت چراغ خاموش از بازار سرمایه خارج شدند که در نتیجه آن شاهد تضعیف نگرش بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه بودیم.

عبدی با اشاره به این موضوع که در صنایع دیگر نیز افشاهایی داشتیم، گفت: این مهم نشان داد که این قبیل صنایع احتمالا با تعدیل منفی مانند صنعت پالایشی همراه خواهند شد که در نتیجه این نگرش بخش مهمی از نقدینگی فعال در بازار سرمایه که محرکی مثبت برای بورس بود، از این بازار خارج شد و به عبارتی خروج نقدینگی از بورس موجب شد تا بازار سرمایه به صورت مضاعف تضعیف شود.


دولت مانع رشد بازار سرمایه شد؟

به گفته این فعال بازار سرمایه، انتظار می‌رفت در فصل مجامع به دلیل تقسیم سود نقدی، گزارش هیات مدیره و همچنین گزارش سالانه شرکت‌ها بسیاری از سهامداران مشتاق به شرکت در مجامع باشند و شاهد بازاری مثبت باشیم، اما باتوجه به اینکه سرمایه‌گذاران از محل سیاست‌های دولت نسبت به شرکت‌های بزرگ بورس دچار شک و تردید شدند، موجب شد تا بورس نتواند روند عادی خود را طی کند.

تا زمانی که این ابهامات بازار سرمایه برطرف نشود و سیاست‌های کلی دولت نسبت به این شرکت‌ها مشخص نباشد، بازار سرمایه نمی‌تواند مانند گذشته با همان ضربان، گام و تنش به مسیر خود ادامه دهد

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ دولت به طور طبیعی سیاست‌های ضد تورمی خود را ادامه خواهد داد و گام بعدی دولت این است که دست به دامن شرکت‌های بزرگ خود و همچنین بورسی‌ ها شود تا بتواند از این محل کسری بودجه خود را جبران کند.

عبدی اضافه کرد: تا زمانی که این ابهامات بازار سرمایه برطرف نشود و سیاست‌های کلی دولت نسبت به این شرکت‌ها مشخص نباشد، بازار سرمایه نمی‌تواند مانند گذشته با همان ضربان، گام و تنش به مسیر خود ادامه دهد.

عبدی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد داد که فعلا توجه خود را به سیاست‌های کم‌ ریسک‌ تر و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری که آن‌ ها را نسبت به حفظ اصل سرمایه ایمن می کند، جلب کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: برخی از تک سهم‌ها و صنایعی که نسبت به سیاست‌های ذکر شده مصون بمانند، برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهند بود و احتمالا در روزهای آتی شاهد انتشار اخبار خوبی در بازار خواهیم بود، اما لازم به ذکر است که تا زمان برطرف شدن ابهامات کلی بازار باید دست به عصا جلو رفت.

براساس این گزارش می توان پیش بینی کرد که بازار سرمایه فعلا به اصلاح خود ادامه می دهد و تا زمانی که خبر موثری به بازار تزریق نشود تنها تک نمادها رشد خواهند کرد و نباید انتظار داشت تمام بازار باهم رشد کنند.

کد خبر: ۲۳۱٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha