۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
برنامه شیلات برای پرورش ماهی آزاد نسل سوم در دریای خزر

برنامه شیلات برای پرورش ماهی آزاد نسل سوم در دریای خزر

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت :این موسسه با راهکارهای علمی و عملیاتی به‌ دنبال آن است ماهی آزاد دریای خزر را در پروژه پرورش ماهی در قفس جایگزین قزل‌آلا کند.

به گزارش بازار، محمود بهمنی در نشست تخصصی پرورش ماهی آزاد در محیط‌های محصور گفت: یکی از برنامه‌های مهم شیلات با توجه به محدودیت منابع آبی، امکان استفاده حداکثری و بهینه با رعایت الزامات محیط زیستی از آب های دریایی به ویژه آب لب‌شور دریای خزر است.

برنامه شیلات برای پرورش ماهی آزاد نسل سوم در دریای خزروی افزود: طی ۲ دهه گذشته مطالعات پژوهشی در زمینه تکثیر پرورش ماهی آزاد دریای خزر در مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور آغاز شد و در سال‌های اخیر با مشارکت پژوهشکده آبزی‌پروری آبهای داخلی اقدامات خوبی در رابطه با معرفی این ماهی به مقیاس‌های کوچک‌تر از قفس در دریای خزر نیز صورت پذیرفت.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های سازمان شیلات و نقش کاربردی تحقیقات در این خصوص به دنبال آن هستیم که ماهی آزاد دریای خزر را بتوانیم با راهکارهای علمی وعملیاتی جایگزین ماهی قزل آلا کنیم.

بهمنی تصریح کرد: با توجه به مطالعاتی که در زمینه ماهی آزاد صورت گرفته و نسل ششم این گونه در شرایط پرورشی تولید شده، اینک فرصتی مغتنم است تا با هم افزایی بین‌ مجموعه های دولتی، سازمان شیلات، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و همت بخش خصوصی به این توفیق نائل شویم که نوید بخش اتفاقات خوبی در آینده‌ای نزدیک است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشوردستیابی به بیوتکنیک گونه‌های بومی را مستلزم انجام مطالعات خاص دانست و اضافه کرد: در ارتباط با ماهی آزاد این مطالعات انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی و حمایت شیلات ایران می‌توان ماهی آزاد را بعنوان گونه مناسب به دریای خزر معرفی کرد.

نشست تخصصی پرورش ماهی آزاد در محیط های محصور با تاکید بر پرورش ماهی در قفس به میزبانی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور، مرکز ماهیان سردآبی کشور، مشارکت فعال بخش خصوصی، بهره برداران، تولید کنندگان، سازمان شیلات ایران و موسسه علوم تحقیقات شیلاتی کشور برگزار شد.

کد خبر: ۲۳۱٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha