۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
پایانه صادراتی؛ پاشنه آشیل صنعت گل و گیاه کشور| تسهیلات بانکی قفل شده توان توسعه گلخانه ها را نداریم
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران در گفتگو با بازار:

پایانه صادراتی؛ پاشنه آشیل صنعت گل و گیاه کشور| تسهیلات بانکی قفل شده توان توسعه گلخانه ها را نداریم

شفیعی رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی گفت: نداشتن پایانه صادراتی، قفل شدن تسهیلات بانکی و سختی دسترسی به نهاده های استاندارد چالشهای ما و تولید با هزینه کم مزیت رقابتی ما در بازارهای اطراف محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت گل و گیاه از جمله بخش های پویا است که تولید کننده های این حوزه علاوه بر تامین بازار داخل بخشی از تولیدات خود را راهی بازارهای خارجی و عمدتا کشور عراق می کنند. با این وجود در فرایند تولید و بازار همواره با موانعی نیز روبرو هستند.

محمدرضا شفیعی، رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران در خصوص وضعیت فعلی فعالان این حوزه در گفتگو با بازار گفت: شرایط خوب است حتی شرایط جدید اقتصادی که سبب شده ارزش پول ایران افت کند باعث شده مزیت نسبی زیادی برای صدور محصولات به کشورهای اطراف، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه داشته باشیم اما متاسفانه نمی توانیم از این موقعیت و فرصت استفاده کنیم.

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران: در حالی که قابلیت صادرات سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار انواع گل و گیاه را داریم اما به دلایلی همچون نداشتن تعاملات اقتصادی و سیاسی با دنیا و مشکلات حوزه حمل و نقل نمی توانیم از این شرایط استفاده کنیم

شفیعی افزود: با اینکه وضعیت تولید داخل خوب است و ده ها سال است گلکاران حرفه ای کشور دانش بومی بالایی در حوزه تولید دارند. ضمن اینکه به دلیل تنوع اقلیمی و تنوع ژنتیکی که داریم و بسیار امتیازات خدادادی دیگری که داریم سبب شده وضعیت خوبی در حوزه گل و گیاه داشته باشیم؛ یعنی توان بالایی وجود دارد و بازارهای صادراتی خوبی هم وجود دارد اما متاسفانه به دلیل شرایطی که در کشور رخ می دهد نمی توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر امکان صادرات هست و صادر هم می شود اما آنچه رخ می دهد با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد. مثلا تا ۴۰ میلیون دلار گل صادرات داریم در حالی که باید ۵۰۰-۶۰۰ میلیون دلار صادرات می داشتیم اما چرا نداریم؟ چون تعاملات اقتصادی-سیاسی نداریم. آن هم به دلیل اینکه در بخش لجستیک و مسائل پس از برداشت مشکل داریم؛ یعنی هواپیمای حمل گل، کامیون های مناسب حل گل، خطوط هوایی و غیره نداریم.

شفیعی افزود: از سوی دیگر مشکل جدی دیگر این است که گردش پول نمی توانیم داشته باشیم یعنی وقتی گل و گیاهی صادر می شود به سختی می توانیم پول آن را برگردانیم. به عبارت دیگر ما گنج های پنهانی داریم که به دلایل مختلف نمی توانیم از آن ها استفاده کنیم.

صادرات ۵۰ درصدی گل و گیاهان زینتی کشور به عراق

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران همچنین در خصوص اصلی ترین بازارهای صادراتی تولیدات این حوزه گفت: بیش از ۵۰ درصد تولیدات ما به عراق می رود اما به آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، عمان، قطر، امارات، ترکمنستان، آذربایجان و غیره نیز صادرات داریم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مزیت رقابتی تولیدات ما در این بخش نسبت به دیگر کشورهای صاحب صنعت گل و گیاه در بازارهای جهانی به خصوص بازارهای اطراف چیست گفت: اصلی ترین مزیت رقابتی که داریم این است که ما دانش بومی بالایی داریم ضمن اینکه در حوزه دانش نوین هم وضعیت ما خوب است. به طوری که به عنوان مثال در کشت بافت پیشرفت های خوبی حاصل شده است. همچنین تنوع اقلیمی داریم و در مجموع این موارد مزیت های رقابتی ما محسوب می شود.

شفیعی ادامه داد: از سوی دیگر در حوزه گل و گیاه اصولا با هزینه کم تولید می کنیم در حالی که سراسر اروپا و کشوری مانند روسیه همواره درگیر سرما هستند و هزینه های تولید بالا است. لذا تولید با هزینه کم خود یک مزیت برای ما محسوب می شود. همچنین چون ارزش پول افت کرده و نرخ دلار بالا رفته مزیت رقابتی خوبی در بازارهای صادراتی و به خصوص بازارهای اطراف داریم.

بهبود بازار داخلی گل و گیاه مستلزم بهبود شرایط اقتصادی مردم است و بهبود بازارهای صادراتی در گروی رفع مشکلات و موانع و همچنین توسعه بازارهای جدید است

رئیس انجمن ملی گل و گیاهان زینتی همچنین در خصوص آنچه می توان برای آینده بازار پیش بینی کرد، گفت: الان صنعت گل و گیاه در وضعیت است که نیازمند توسعه بازار است چه توسعه بازار داخلی چه توسعه صادراتی چون اگر همین گونه بماند گلکاران با مشکل مواجه می شوند. این در شرایطی است که بهبود بازار داخلی مستلزم بهبود وضعیت بهتر اقتصادی مردم است به خصوص اینکه الان گل و گیاه، در اولویت های پایین مردم است و صرفا یک کالای مناسبتی است.

نداشتن پایانه های صادراتی ؛ چالش بزرگ صنعت گل و گیاه

وی ادامه داد: در بازارهای صادراتی نیز بهبود بازار مستلزم رفع مشکلات نامبرده و همچنین برنامه ریزی برای توسعه بازارهای صادراتی است.

شفیعی در خصوص اصلی ترین چالش های فرایند تولید نیز اظهار داشت: در این مسیر چالش زیاد است به طوری که وضع صندوق های مالی و پشتیبانی برای توسعه گلخانه ها و تولید گل تا ۷-۸ ماه پیش خوب بود و همواره به ما تسهیلات خوبی دولت می داد. اما الان چند ماه است تسهیلات قفل شده و مشکلاتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در حوزه نهاده های مصرفی هم قیمت ها بسیار بالا رفته ضمن اینکه نهاده های استاندارد هم به سختی پیدا می شود. همچنین بازار به سامانی در داخل کشور نداریم.

رئیس انجمن ملی گل و گیاهان زینتی ایران خاطر نشان کرد: از سوی دیگر کماکان پایانه صادراتی در کشور نداریم در حالی که طرح ایجاد پایانه های صادراتی بیش از ۲۰ سال است که شروع شده اما به بهره برداری نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه پایانه های صادراتی در تهران، محلات و دزفول شروع شده منتها به بهره برداری نرسیده و چند سال است مانده است، گفت: متاسفانه الان بازارهای گلی که داریم بازارهای سنتی است و این هم برای ما تولید کننده ها و گلخانه داران مشکلاتی ایجاد می کند.

کد خبر: ۲۳۱٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha