۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
سفر بی دستاورد وزیر جهاد کشاورزی به گلستان | مطالبات کشاورزان بدون پاسخ ماند
بازار گزارش می دهد؛

سفر بی دستاورد وزیر جهاد کشاورزی به گلستان | مطالبات کشاورزان بدون پاسخ ماند

گرگان- سفر دو روزه وزیرجهاد کشاورزی به گلستان در بازدید از پروژه های موفق استان و وعده توسعه کشاورزی در سطح کلان کشوری خلاصه شد و عایدی برای صنعت کشاورزی استان نداشت.

الهام رئوفی فر؛ بازار: هرچند مدیران گلستانی، استان را در کنار کشاورزی منطقه ای توریستی و صنعتی هم می دانند اما به اذعان بسیاری از کارشناسان، پیشه غالب مردم این منطقه کشاورزی و دام پروری است که ذیل این کسب و کار، صنایع تبدیلی یا زنجیره تولید طیور هم تعریف شده است.

با توجه به اینکه بیشتر تولیدات کشاورزی استان محصولات استراتژیک و کالاهای اساسی است، موضوع قیمتگذاری دستوری بر درآمد استان سایه انداخته تاجاییکه چندی پیش رئیس اتاق بازرگانی گرگان دراین باره گفته بود: مردم گلستان به سایر هم وطنانشان با فروش محصولات کشاورزی به قیمت پائین، یارانه می دهند. در کنار این موارد خشکسالی و تغییر اقلیم مشکلات کشاورزان را دوچندان کرده است چراکه کم بارشی و کاهش منابع آب های زیرزمینی باعث شده تا همین میزان محصولی که در گذشته با رقم کم به فروش می رسید، امروز در استان تولید نشود.

به هرترتیب در روزهای گذشته وزیر جهاد کشاورزی به گلستان آمد و با این خبر کشاورزان، دامپروران و فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی امیدوار بودند با طرح برخی مشکلات بتوان دستاوردی از حضور این مسئول کشوری برای استان کسب کرد اما آنچه در عمل اتفاق افتاد هدایت وزیر جهاد کشاورزی به بازدید از پروژه هایی موفق و کارآمد بود که این باعث شد تا مشکلات و چالش های حوزه کشاورزی استان که کم هم نیست، مغفول بماند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی: بهتر بود به جای تعریف از ظرفیت های گلستان در مقابل وزیر، چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی مطرح می شد

در سفر وزیر به گلستان از واحد تولیدی لبنیات صباح، بزرگترین طرح آبیاری نوین تحت فشار کشور، مجتمع پرورش میگوی گمیشان و کارخانه ریسندگی ماهوت شمال بازدید شد اگرچه این بانگاه های اقتصادی، ظرفیت های استان را نشان می دهند اما به نظر می رسد با حضور چنین مسئول بلندپایه ای در استان می توان با طرح مشکلات، از فرصتی که فراهم شده در راستای رفع چالش های پیش روی تولیدکنندگان بهره برد. این موضوعی است که نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی هم در نشست مدیران، فعالان اقتصادی آن را مطرح کردند.

مشکلات مطرح نشد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن انتقاد از تعریف پروژه ها و اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی، گفت: بهتر بود به جای تعریف از ظرفیت های گلستان در مقابل وزیر، چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی مطرح می شد.

رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ شرایط خوبی ندارند، افزود: تداوم این وضعیت باعث نابودی تولیدکنندگان می شود .

بازدید از پروژه های تکراری

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان هم از اینکه هفت شهرستان فعال در حوزه کشاورزی و دامپروری شرق استان در بازدید وزیر به استان نادیده گرفته شدند اظهار نارضایتی کرد و گفت: متاسفانه در بازدید وزیر جهادکشاورزی هیچ یک از این شهرستان های شرق استان دیده نشد.

رضا آریان پور ادامه داد: کشاورزان انتظار داشتند با حضور وزیر در استان، طی ملاقاتی امکان طرح مسائل و مشکلاتشان حوزه کشاورزی و دامپروری باشد در حالیکه فقط از پروژه هایی تکراری در این سفر بازدید شد.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان: با ورود هر مسئولی به استان از پروژه ها و واحدهای تولیدی خاص بازدید می شود؛ معلوم نیست چه سیاستی دراین رابطه دنبال می شود

نماینده مردم کلاله و مینودشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با ورود هر مسئولی به استان از پروژه ها و واحدهای تولیدی خاص بازدید می شود؛ معلوم نیست چه سیاستی دراین رابطه دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه۹۰ درصد کشاورزی استان توسط خرده مالکان انجام می شود اما این زحمتکشان کمتر دیده می شوند.

ناوگان فرسوده کشاورزی

اما با وجود اینکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه از کسب مقام نخست گلستان در پرداخت تسهیلات حوزه توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی خبر داده بود نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی معتقد است ناوگان کشاورزی گلستان فرسوده است و همین موضوع باعث هدررفت بخشی از محصولات زراعی می شود.

رحمت الله نوروزی گفت: وزارت جهادکشاورزی اعتبار ویژه ای به بخش نوسازی ناوگان کشاورزی در قالب تسهیلات تخصیص بدهد.

وی ادامه داد: نیاز استان به خریداری کمباین، تراکتور، کودپاش و بذرپاش است بنابراین باید تسهیلات به کشاورزان برای نوسازی این ماشین آلات اختصاص یابد تا مانع هدررفت محصولات کشاورزی باشیم.

فقدان سرمایه

مشکل دیگری که در این جلسه مطرح شد، نبود سرمایه گذار و صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی است که این موضوع را دبیر خانه کشاورز گلستان در این جلسه مطرح کرد.

به گفته دبیر خانه کشاورز گلستان، فقدان سرمایه مناسب در بخش کشاورزی در کنار بازرگانی نامناسب محصولات زراعی از جمله مشکلات این حوزه به شمار می رود.

وی به استفاده از پتانسیل و دانش بومی و مهارت تشکل‌های صنفی تاکید کرد و گفت: الزام مراکز تحقیقات به پژوهش برنامه محور و سرمایه‌گذاری در ناوگان برداشت از دیگر مواردی است که وزارت جهادکشاورزی باید آن را در دستور کار قرار دهد.

رشد منفی تولید

با توجه به اینکه گلستان دومین اتان در تولید گوشت مرغ کشور است و این روزها صنعت طیور با مشکل جدی مواجه شده عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان در این جلسه برای طرح مشکلات تولیدکنندگان حاضر شد و خواستار حذف سیاست قیمتگذاری دستوری شد و گفت: اگر دولت اصرار به اجرای این سیاست دارد دست کم جانب انصاف را رعایت کند.

رضا مبصری با بیان اینکه متاسفانه بخش کشاورزی برای هشت فصل مداوم دچار رشد منفی و زیاندهی است، افزود: این نتیجه رویکرد نادرست مسئولان بالادستی در بخش کشاورزی است.

یک فعال اقتصادی: در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت طیور با کمبود سویا و خوراک طیور مواجه هستند که آسیب این تا سه هفته آینده در صنعت مرغ خودش را نشان می دهد

این فعال اقتصادی ضمن یادآوری اینکه دست پنهان تولیدکننده را در مقابل مصرف کننده قرار می دهد، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت طیور با کمبود سویا و خوراک طیور مواجه هستند که آسیب این تا سه هفته آینده در صنعت مرغ خودش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: کارخانه های خوراک دام گلستان با ۳۰ درصد از ظرفیت کار می کنند و این به واسطه رویکرد و سیاستگذاری اشتباه است.

مبصری خواستار تخصیص پنج هزارتن کنجاله سویا به تولیدکنندگان صنعت طیور شد و اضافه کرد: امیدواریم این ره آورد سفر وزیر جهاد به گلستان باشد.

هرچند سخنرانان این جلسه با هدف طرح مشکلات و دستیابی به نتیجه ای موثر حاضر شدند اما با خروج وزیر جهاد کشاورزی از گلستان چیزی عاید کشاورزان، دامپروران، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران حوزه کشاورزی نشد.

در این جلسه مباحثی مانند افزایش کشت قراردادی از سال آینده در کشور، خرید برنج از کشاورزان شمال کشور و حمایت از تولید داخل بود که اگرچه این موضوعات در سیاست های کلان کشور دارای اهمیت است اما این نکته را نمی توان نادیده گرفت که با توجه به طرح مباحث و مشکلات حوزه کشاورزی، گلستان عایدی از ورود و خروج وزیر به این منطقه نداشت.

کد خبر: ۲۳۱٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha