۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
پشت پرده توقف نماد ثنور| رای دادگاه به نفع شاکیان هیات مدیره
بازار گزارش می دهد؛

پشت پرده توقف نماد ثنور| رای دادگاه به نفع شاکیان هیات مدیره

دادگاه حکمی صادر کرده که بر مبنای آن عضو هیات مدیره کوه نوربه دلیل عدم رعایت ماده ۱۲۹، ۱۳۲و ۲۵۸ لایحه اصلاحی قانون تجارت برای معاملات و سوء استفاده از سهام شرکت جهاد تعاون را مقصر دانسته است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت سرمایه گذاری کوه نور با نماد ثنور چندی پیش به دلیل عدم شفافیت صورت های مالی تعلیق شده بود و در حال حاضر هم بسیاری از سهامداران نسبت به عملکرد شرکت درباره واگذاری شرکت های زیرمجموعه از شرکت سازه و بنای دشت توس، جهد تعاون، شرکت ایوان کوه نور اعتراض کرده و حالا گفته می شود که دادگاه حکمی صادر کرده که بر مبنای آن عضو هیات مدیره کوه نور را به دلیل عدم رعایت ماده ۱۲۹، ۱۳۲ و ۲۵۸ لایحه اصلاحی قانون تجارت برای معاملات و سوء استفاده از سهام شرکت زیر مجموعه یعنی جهاد تعاون را مقصر دانسته است.

کارشناس رسمی دادگاه اعلام کرده که چند شرکت زیرمجموعه جهد تعاون وجود دارد که مدیران جهد تعاون با آنها معاملات سهام مغایر قانون انجام شده و همچنین پرداختی هایی را با عنوان تسهیلات به این شرکت ها داشته اند که خلاف قانون تجارت بوده ماده ۴۱ اساسنامه شرکت است

البته مدیرعامل وقت در پاسخ به دادگاه اعلام کرده که از سال ۱۳۷۲ مدیرعامل شرکت بوده و سهام غیرقانونی در این شرکت وجود ندارد و تنها معامله سال ۹۶ را پذیرفته که مغایر با ماده ۱۳۲ بوده است، البته شکایت دیگری درباره معامله سهام شرکت جهد تعاون وجود دارد که شاکی اعلام کرده عضو هیات مدیره سهام شرکت را با وابستگان خود انجام داد و همچنین به اسم شرکت و برای منافع شخصی وامی از بانک سینا دریافت کرده است که طرف مورد شکایت این موضوع را کاملا رد کرده است. اما کارشناس رسمی دادگاه اعلام کرده که چند شرکت زیرمجموعه جهد تعاون وجود دارد که با آنها معاملات سهام انجام شده و همچنین پرداختی هایی را با عنوان تسهیلات به این شرکت ها داشته اند که خلاف قانون تجارت بوده ماده ۴۱ اساسنامه شرکت است.

در واقع گفته می شود در زیر مجموعه سازه و بنای دشت توس ۵ شرکت دیگر قرار دارند که جزئی از دارایی های شرکت سرمایه گذاری کوه نور محاسبه نشده عملا بخشی از سرمایه های شرکت پنهان مانده و شامل «ان ای وی» نیامده است. این شرکت ها شامل کاج کوه نور، ساز آب شرق، همگرایان ساز و بنا، مشهد پویای کوه نور و جهد بنای سبک پارت است.
طبق اطلاعاتی که شرکت در کدال منتشر کرده ارزش هر سهم شرکت سازه و بنای دشت توس متعلق به کوه نور در سال ۹۵ حدود ۷۶۸ هزار تومان محاسبه شده بود و حالا این شرکت مدعی است که بخشی از مطالبه مربوط به شرکت سازه و بنای دشت توس در افزایش سرمایه شرکت شهرسازان بکار گرفته شده است.

از طرف دیگر تنها دارایی با ارزش شرکت سرمایه گذاری کوه نور شرکت سازه و بنای دشت توس است که ۲۲ آذر ۱۴۰۰ حدود ۳۶ درصد از سهام شرکت سازه و بنای دشت توس را به ارزش حدود ۲۸۴ میلیارد تومان واگذار کرده و حدود ۲۵۶ میلیارد تومان آن سود برده است.

در حال حاضر شرکت سازه و بنای دشت توس در پروژه های سبز کوثر مشارکت کرده است و در مقطع کنونی کارشناسان ارزش این پروژه را در محاسبه دارایی های سازه و بنای دشت توس لحاظ نکرده اند، بنابراین ارزش دارایی سرمایه گذاری کوه نور که همچنان مالک ۲۰ درصد دیگر از این شرکت بوده، شفاف نیست. همچنین دیگر زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری کوه نور یعنی جهد سازان سهام شرکت ایوان کوه نور را به ارزشی حدود ۳۰ میلیارد تومان فروخته است.

جزئیات عملکرد کوه نور در سازه و بنای دشت توس

پیش تر در اسفند ماه هم شرکت کوه نور در بورس متوقف شده بود زیرا شفافیتی درباره واگذاری ۳۶ درصد سهام شرکت سازه و بنای دشت توس وجود نداشت، به عبارت دیگر در گزارش ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۶۰۴ میلیارد تومان سود شناسایی کند که به ازای هر سهم ۵۰۳ تومان سود ساخته بود و در مجمع همان دوره به ازای هر سهم ۱۸ تومان سود توزیع شد.

پیش از این کمیته حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به شناسایی سود ثنور از محل واگذاری شرکت سازه و بنای دشت توس را محل اشکال دانست و تاکید بر این بود که نباید این سود شناسایی می شد و در حال حاضر دادگاه هم نظرات را بازرس و حسایبدار را تاید کرده است

بعد از آن حسابرس شرکت کوه نور صورت های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه امسال را ارسال کرد، اما کمیته حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به شناسایی سود ثنور از محل واگذاری شرکت سازه و بنای دشت توس را محل اشکال دانست و تاکید بر این بود که نباید این سود شناسایی می شد و برای اطمینان از صحت موضوع گزارش را نزد جامعه حسابداران رسمی ایران ارسال کردند.

جامعه حسابداران رسمی ایران هم همین موضوع را تایید کردند و حالا این مسأله به چالش جدی تبدیل شده زیرا از یک سو شرکت کوه نور مدعی است که برای اصلاح صورت های مالی درخواست از سوی سازمان بورس برای ایراد گرفتن از شناسایی سود ارسال نشده و از طرف دیگر جامعه حسابداران رسمی کشور می گوید خارج از وظایف آنهاست اما سود شناسایی شده دارای مشکل است.

مساله دیگر اینجاست که شرکت کوه نور مدعی شده که سود را توزیع کرده و در شرایط کنونی سود انباشته هم ندارد در حالی که این شرکت در مجمع سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ حدود ۲۱ میلیارد تومان سود توزیع کرده و در همان مجمع اعلام شده که ۱۸۱ میلیارد تومان سود انباشته بعد از تخصیص سود نقدی داشته است.

در حال حاضر شرایط کاملا پیچیده است و اگر در کدال به سهامداران خرد اعلام شود که سود شناسایی شده در واگذاری شرکت سازه و بنای دشت توس ایراداتی وارد است احتمالا ارزش سهام شرکت ریزش خواهد داشت و اگر در کدال شفاف سازی نکنند همچنان این کلاف سردرگم باقی می ماند. از طرف دیگر بازار وارد اصلاح شده به دلیل جو منفی که بر بازار حاکم است اگر این نماد بازگشایی شود قطعا شاهد سقوط ارزش سهام خواهیم بود و در این وضعیت سهامداران خرد زیان می کنند و اگر بازگشایی نماد اتفاق نیفتد اصلاح صورت های مالی زمان بر خواهد بود در این حالت بلاتکلیفی سهامداران اتفاق می افتاد. در مقطع کنونی تنها دستگاه های متولی باید به شرکت حسابرسی کوه نور فشار وارد کنند تا زودتر صورت های مالی را اصلاح کند و محل هزینه کرد سودهای شناسایی شده را هم اعلام کند تا حقی از سهامداران خرد ضایع نشود.

در شرایط کنونی گره این مسأله در دست جامعه حسابداران رسمی کشور است و باید طی نامه به شرکت حسابرسی شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور دلایل رد صورت های مالی شرکت را عنوان کند و مسأله واگذاری شرکت دشت توس عنوان شود.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha