۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
شکل تاجر و تجارت عوض شده است؛ از دلار زدایی تا رفع بیکاری با اتکا به جهان مجازی
در میزگرد بازار مطرح شد؛

شکل تاجر و تجارت عوض شده است؛ از دلار زدایی تا رفع بیکاری با اتکا به جهان مجازی

تهران- ​اقتصاد دیجیتال مقوله جدیدی است که کشورهای بسیاری پا در این عرصه گذاشته و آنطور که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند آینده کشورها را اقتصاد دیجیتال تعیین خواهد کرد.

مرجان شرف؛ بازار: اقتصاد دیجیتال مقوله جدیدی است که آنطور که کارشناسان عقیده دارند آینده شهرها چه از نظر شهرنشینی و چه از نظر درآمد و گذراندن امور زندگی بسیاری از افراد به آن وابسته خواهد بود. پس هر کس که سریعتر و قوی تر وارد این مقوله شود می تواند آینده بهتری را برای خود رقم بزند.

دیجیتالی و هوشمند شدن در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد؛ حمل و نقل و امنیت هوشمند، توسعه نرم افزارهای توسعه شهری در قالب سلامت، آموزش و پرورش، مخابرات، استفاده از هوش مصنوعی در اقتصاد و غیره؛

میرامینی مدیرعامل صندوق توسعه فناوری: با اینکه حوزه دانش بنیان فناورانه حوزه جدیدی است اما تجربه و دانش کافی را در این زمینه داریم

برای اینکه بیشتر در این مورد بدانیم با پروفسور علی اکبر جلالی شاهرودی پدر آی تی ایران، عضو مستقل یونسکو در منطقه آسیا و اقیانوسیه در حوزه آموزش الکترونیک، عضو کمیته کارگروه یونسکو در تهران در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین برنده جایزه برترین پروژه خلاقیت و فناوری در حوزه منطقه آسیا و اقیانوسیه بخاطر تاسیس نخستین روستای الکترونیکی آسیا در شاهکوه شاهرود و استاد دانشگاه مریلند آمریکا، سید روح الله میرامینی مدیر عامل صندوق توسعه فناوری‌ های نوین و مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور به گفتگو پرداختیم:

آینده اقتصاد دیجیتال در ایران | باید و نبایدها لحاظ شود

اهمیت اقتصاد دیجیتال

میر امینی: در راستای شعار سال که « مهار تورم و رشد تولید» است تصمیم بر این شده که در قالب فعالیت های دیجیتال به شرکت های دانش بنیان کمک بیشتری شود زیرا اقتصاد دیجیتال در تمام حوزه های مربوط به مالی، هوش مصنوعی و رباتیک، تجهیزات پزشکی، مواد پیشرفته، غذا، دارویی، اطلاعات و ارتباطات کلان داده، الکترونیک و میکروالکترونیک، انرژی های پاک، بیمه (فین تک) و کشاورزی را در بر می گیرد.

با عقد قراردادها و تفاهم نامه های مختلف میان سازمان های مرتبط با استفاده از ابزارهای نوین در بازار سرمایه سعی در فراهم کردن شرایط رسیدن به هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان با زیر ساخت های دیجیتال هستیم. خوشبختانه با اینکه حوزه دانش بنیان فناورانه حوزه جدیدی است اما تجربه و دانش کافی را در این زمینه داریم و می توانیم گام های بزرگی در جهت تحقق اهدافمان برداریم.

فرم تجارت الکترونیک در دنیا

جلالی شاهرودی: شکل و فرم تجارت الکترونیک در دنیا تغییر کرده است یعنی تجار مانند قدیم افراد کت و شلوار پوش با کیف های سامسونت نیستند بلکه جوان ۱۷ ساله در یک پلتفرم هم می‌تواند کسب و کار خودش را داشته باشد در نتیجه محدودیت های دسترسی به شبکه های مجازی در واقع دنیای تجارت را محدود تر می کند.

از ابعاد فنی، اینترنت که یک شبکه ارتباطی جهانی است که بر بستر مجموعه‏ ای از ابزار شامل گوشی همراه افراد، کابل، فیبر نوری، ماهواره، کامپیوترهای شخصی تا سرورها، مراکز داده و نرم افزارهای کاربردی مختلف در خدمت انسان امروز قرار گرفته است؛ یک پیش نیاز مهم است.

آنچه برای هر کشوری از نظر عقلانی و اخیرا قانون جهانی لازم الاجرا قرار داده شده است وجود شبکه با پهنای باند مناسب و قیمت ارزان که در اختیار همه مردم در هر کجا که زندگی می کنند و به هر کاری که مشغولند، است. مشکل دیدگاه های متفاوت در کشور در بهره مندی از اینترنت و سایر کاربردهای آن است.

از نظر زیرساخت مهم ترین شاخص پهنای باند است که در بعضی کشورها سرعت دسترسی شهروندان عادی به یک گیگا بیت در ثانیه رسیده است اما در بعضی نقاط جهان سرعت دسترسی بسیار کم است. ایجاد زیرساخت فنی حتی اگر وجود نداشته باشد به راحتی با صرف هزینه در مدت کوتاه قابل دسترسی است.

جلالی شاهرودی پدر اینترنت ایران: در مورد اینترنت منافع آن حتی از اقیانوس نیز بیشتر است. هر کشور، سازمان و یا فردی که دانش و توان تخصصی بالاتری داشته باشد می تواند از این اقیانوسِ دادهِ با ارزشِ اینترنت، بیشتر بهره مند شود

این روزها داده به عنوان بالاترین ارزش اقتصادی حتی بالاتر از طلا و نفت در جهان مطرح شده است. به عنوان مثال می توان تصور کرد که کل داده جهان مانند یک اقیانوس که در آن پتانسیل زیادی از نظر دسترسی به منافع مانند ماهی گیری، حمل و نقل کالا توسط کشتی، جابجایی زیردریایی به همراه خطرات بالقوه غرق شدن، نگرانی از وجود جانوران خطرناک و... باشد.

در چنین شرایطی عقل حکم می کند که از این اقیانوس عظیم باید استفاده کرد. مهم توان بهره مندی و نحوه استفاده درست از آن است تا بتوان از این پتانسیل برخوردار شد. در مورد اینترنت منافع آن حتی از اقیانوس نیز بیشتر است. هر کشور، سازمان و یا فردی که دانش و توان تخصصی بالاتری داشته باشد می تواند از این اقیانوسِ دادهِ با ارزشِ اینترنت، بیشتر بهره مند شود.

علی اکبر جلالی

ضرورت دسترسی به اینترنت

دسترسی به اینترنت حق طبیعی هر فرد، سازمان و یا کشوری است و قوانین بین المللی باید حامی احقاق این حق باشند. کشورهایی که متوجه شده اند ارزش تولیدات مجازی رو به افزایش و ارزش تولیدات فیزیکی رو به کاهش است، مسلما به دنبال ایجاد زیرساخت کافی برای رسیدن به اهداف خود هستند. ما در جهانی زندگی می‏ کنیم که اقتصاد داخلی هر کشور چه بخواهیم و چه نخواهیم به اقتصاد جهان متصل است و از آن تاثیر زیادی می‏ گیرد. در گذشته اقتصاد کشورها بر اساس تعامل بازار فیزیکی، تجار و بازرگانان انجام می‏‌شد.

امروزه شکل این بازارها عوض شده است و بازیگران آن دیگر بازارهای سنتی قدیم و بازرگانان با تجربه نیستند. در این شرایط مردم عادی و همین شبکه‌های اجتماعی در جریان اقتصاد و بازار روز می ‌باشند و میلیون ها شغل فعلی و تقریبا تمام مشاغل اقتصادی آینده به آنها متکی است و خواهد بود.

جلالی شاهرودی : اساس کار شرکت های تولیدی و خدماتی و سایر نهادهای اقتصادی هستند و مسلما در صورت محدود شدن آنها در فروش واحدهای تولیدی و خدماتی نیز تاثیری در حد نابود شدن آنها در صورت عدم دسترسی دارد

محدود کردن و تعطیلی پلتفرم هایی که اقتصاد به آنها گره خورده غیر قابل پذیرش است. اساس کار شرکت های تولیدی و خدماتی و سایر نهادهای اقتصادی هستند و مسلما در صورت محدود شدن آنها در فروش واحدهای تولیدی و خدماتی نیز تاثیری در حد نابود شدن آنها در صورت عدم دسترسی دارد.

جمالی نژاد: متاسفانه در زمینه هوش مصنوعی که جدیداً بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته استقبال زیادی در کشورمان نمی بینیم

ایده های خلاقانه و جدید

جمالی نژاد: باید بتوانیم از ابزارهای نوین و ایده های خلاقانه استفاده کنیم، بدین منظور بیشتر به شرکت های دانش بنیان اعتماد کرده و با آماده سازی زیرساخت ها این هدف را پیش می بریم. کلانشهر ها بخصوص تهران ورود خوبی به این موضوع داشته اند اما متاسفانه در زمینه هوش مصنوعی که جدیداً بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته استقبال زیادی در کشورمان نمی بینیم.

گرچه به دلیل نوپا بودن این حوزه مطالعات دقیقی در مورد تاثیرات آن بر تعاملات مدنی صورت نگرفته، اما می توان از چند جهت این تعاملات را بررسی کرد مانند مناسبات دولت-شهروندی که می تواند معاملات پولی، بانکی را از دولت ها تمرکززدایی کرده و این موضوع مطمئنا بر درآمدهای مالیاتی نیز تاثیر خواهد گذاشت. مساله دیگر استفاده از اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از مهم ترین ابزار در زمینه دلارزدایی می تواند باشد.

کد خبر: ۲۳۱٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha