۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
رقم جدید « برنج روشن» ایران را از واردات بی‌نیاز می‌کند
رئیس پژوهشکده و زیست فناوری دانشگاه علوم کشاورزی مازندران:

رقم جدید « برنج روشن» ایران را از واردات بی‌نیاز می‌کند

ساری - رئیس پژهشکده و زیست فناوری دانشگاه کشاورزی مازندران گفت: رقم برنچ طارم روشن، ایران را در تولید برنج خودکفا و از واردات آن بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار، قربانعلی نعمت زاده صبح دوشنبه در سمینار رونق تولید برنج در حوزه کشاورزی و تجارت سازی و کشت طارم روشن در ساری با بیان اینکه ۳۴ سال برای تولید رقم برنج طارم روشن وقت صرف شده است، گفت: این رقم و رقم های مشابه، ایران را از نظر واردات برنج بی نیاز می کند.

وی افزود: با کمترین توجه دولتمردان، رقم روشن می تواند در خودکفایی برنج در کشور موثر باشد زیرا این رقم با دانش فنی و استفاده از انرژی هسته ای تولید و با نام روشن، ثبت تجاری و تحقیقاتی شده است.

رقم شهریار تابستان رونمایی می شود

نعمت زاده یادآور شد: رقم شهریار نیز به زودی رونمایی می شود و از نظر عملکرد یک تن نسبت به رقم روشن برتری دارد ولی عطر رقم روشن را ندارد و رقم شهریار تابستان آینده با حضور خانواده شهید شهریاری رونمایی می شود.

رئیس پژوهشکده دانشگاه علوم کشاورزی مازندران، ایجاد تنوع و انتخاب رقم های برتر و تثبیت آن در فرایند تولید را امری مهم دانست و گفت: ایجاد تنوع از طریق پرتوی صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه مسیر تراریخته با مسیر اصلاح بسیار متفاوت است و ارتباطی با هم ندارند، گفت: اساسا محققان تکلیفشان این است که به نیازهای عمومی جامعه پاسخ دهند.

وی با اظهار اینکه سالانه یک میلیون تن برنج وارد کشور می شود، گفت: اگر این میزان برنج به هر دلیلی وارد نشود با مسائلی مواجه خواهیم شد لذا از این‌رو تولید رقم های جدید برای خودکفایی لازم است.

کد خبر: ۲٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha