۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
تخصیص ۲.۵ همت به خرید برنج از کشاورزان | سال آینده کشت قراردادی ۲ برابر می شود
وزیرجهادکشاورزی در گلستان مطرح کرد؛

تخصیص ۲.۵ همت به خرید برنج از کشاورزان | سال آینده کشت قراردادی ۲ برابر می شود

گرگان- وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای حمایت از تولید داخل و کشاورزان دولت دو نیم همت به خرید برنج اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار بازار محمدعلی نیکبخت گلستان شامگاه چهارشنبه در نشست نمایندگان، مدیران و فعالان اقتصادی گلستان در توضیح برنج انبار شده کشاورزان از سال گذشته، اظهار کرد: همواره سعی وزارت جهادکشاورزی به حمایت از تولید داخل و تولیدکننده است بر این اساس دولت دو نیم همت را به خرید برنج اختصاص داد.

وزیرجهادکشاورزی افزود: با آغاز خرید برنج از کشاورزان شمال کشور بخش قابل توجهی از برنج موجود در انبارها به فروش خواهد رفت.

وی ادامه داد: هر تاجر و بازرگانی که قصد واردات برنج دارد باید بخشی از برنج شمال را خریداری کند؛ با این روش قسمتی از مشکل برنجکاران مرتفع می شود.

وی از گلستان به عنوان منطقه ای دارای ظرفیت و پتانسیل بالا در بخش کشاوزی یاد کرد و گفت: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص اعتبار این منطقه را به صورت ویژه خواهد دید.

افزایش حجم کشت قراردادی

نیکبخت کشت قراردادی را ابزاری برای حمایت و پشتیبانی از کشاورز دانست و گفت: در سال زارعی آینده سعی داریم کشت قراردادی را دوبرابری کنیم.

وی ادامه داد: از آنجاییکه تامین سرمایه برای کشاورز دشوار است، کشت قراردادی برای حمایت از زارعان بسیار کمک کننده خواهد بود.

در ادامه این نشست رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان ضمن اشاره به رشد ۸۱ درصدی خرید تضمینی گندم در استان، گفت: استان قطب کشاورزی در کشور به شمار می رود.

محمدبرزعلی ادامه داد: خوشبختانه گلستان در حوزه تولید محصولات مختلف دارای رتبه اول تا سوم در کشور است.

وی با بیان اینکه در استان حدود ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، افزود: خوشبختانه در بخش خرید تضمینی گندم سال جاری افزایش داشتیم تا جاییکه خرید تضمینی امسال ۸۱ درصد افزایش یافت.

او ضمن یادآوری این مطلب که گلستان در بخش کشت قراردادی رتبه اول را در کشور بدست اورده، اضافه کرد: در حوزه واگذاری تصدی گری جهاد کشاورزی استان رتبه اول را به دست آورد.

وی با بیان اینکه گلستان در خرداد ماه سال جاری رتبه اول جوجه ریزی را در سطح کسب کرده، افزود: در بخش های مختلف با برنامه ریزی های صورت گرفته در سند تحول بخشی توانستیم به رشد دست یابیم که از جمله آن افزایش سطح زیر کشت با روش آبیاری نوین است.

قیمت خرید محصول پیش از کشت اعلام شود

نماینده مردم گرگان و اق قلا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت : بهتر بود در این جلسه به جای تعریف از ظرفیت های گلستان در مقابل وزیر، چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی مطرح شود.

رمضانعلی سنگدوینی خواستار اعلام قیمت محصول پیش از کشت شد و گفت: در چنین شرایطی زارعان ضمن بررسی صرفه اقتصادی، اقدام به کشت محصول می کنند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ شرایط خوبی ندارند، افزود: تداوم این وضعیت باعث نابودی تولیدکنندگان می شود .

سنگدوینی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی باید قبل از کشت به کشاورزان اعلام شود و زارع ضمن بررسی صرفه اقتصادی، اقدام به کشت محصول کند.

وی خواستار ایجاد صنایع تبدیلی در استان شد و گفت: با وجود کشت محصولی مانند سیب زمینی در حجم قابل توجه، راه اندازی صنایع تبدیلی می تواند ارزش افزوده تولیدات کشاورزی را افزایش دهد.

لزوم تخصیص اعتبار به بخش نوسازی ناوگان کشاورزی

در ادامه نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت جهادکشاورزی اعتبار ویژه ای به بخش نوسازی ناوگان کشاورزی در قالب تسهیلات تخصیص بدهد.

رحمت الله نوروزی ضمن یادآوری فرسودگی ناوگان کشاورزی، افزود: نیاز استان به خریداری کمباین، تراکتور، کودپاش و بذرپاش است

وی ادامه داد: باید تسهیلات به کشاورزان برای نوسازی ماشین آلات اختصاص یابد تا مانع هدررفت محصولات کشاورزی باشیم.

طرح از مزرعه تا پوشاک اجرا شود

دیگر نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه به اجرای طرح از مزرعه تا پوشاک با هدف توسعه کشت پنبه درگلستان تاکید کرد و گفت: در سیاست های بالادستی، دولت هم باید از واردات این محصول فاصله بگیرد.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه فع مشکل جاده های بین مزارع نیاز جدی استان است، اضافه کرد: مادامی که تکیه بر اعتبارات استانی باشد توسعه ای در بخش جاده های بین مزارع ایجاد نمی شود بنابراین باید این موضوع در اعتبارات ملی دیده شود.

وی ادامه داد: باید تدبیری برای مشکل تولیدکنندگان مرغ و لبنیات اندیشیده شود همچنین مشکل بخش آرد مرتفع شود تا دیگر شاهد صف های طولانی در نانوایی نباشیم.

به گفته او، به نظر می رسد وقت آن رسیده که وزارت جهاد کشاورزی چشم اندازی ترسیم کند تا به این ترتیب از روزمرگی نجات یافته و اقدامی در راستای ایجاد تحول در بخش کشاورزی کند.

نرخ گندم عادلانه نیست

یکی دیگر از سخنرانان این نشست دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان بود که ضمن انتقاد از قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: نرخ گندم و کلزا در سال جاری عادلانه نیست.

رضا آریان پور با بیان اینکه هفت شهرستان در شرق استان در حوزه کشاورزی و دامپروری نقش مهمی دارد، افزود: متاسفانه در بازدید امروز وزیر جهادکشاورزی هیچ یک از این شهرستان ها دیده نشد.

وی ادامه داد: کشاورزان انتظار داشتند با حضور وزیر در استان طی ملاقاتی امکان طرح مسائل و مشکلاتشان را با وزیر داشته باشند.

نماینده مردم کلاله و مینودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازدید ها در حوزه کشاورزی تکراری شده، اضافه کرد: باورود هر مسئولی به استان از پروژه ها و واحدهای تولیدی خاص بازدید میشود؛ معلوم نیست چه سیاستی دراین رابطه دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه۹۰ درصد کشاورزی استان توسط خرده مالکان انجام می شود اما این زحمتکشان کمتر دیده می شوند.

ضعف گلستان در کشاورزی سنتی است

مدیرعامل بنیاد گندم کاران کشور و دبیر خانه کشاورز گلستان سنتی بودن کشاورزی استان را از جمله مشکلات زراعت در این منطقه برشمرد و ادامه داد: سهم درآمد سرانه استان کمتر از میانگین کشوری است لذا باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

علی قلی ایمانی خواستار ورود سرمایه گذاران در بخش کشاورزی شد و اضافه کرد: فقدان سرمایه مناسب در بخش کشاورزی در کنار بازرگانی نامناسب محصولات زراعی از جمله مشکلات این حوزه به شمار می رود.

وی به استفاده از پتانسیل و دانش بومی و مهارت تشکل‌های صنفی تاکید کرد و گفت: الزام مراکز تحقیقات به پژوهش برنامه محور و سرمایه‌گذاری در ناوگان برداشت از دیگر مواردی است که وزارت جهادکشاورزی باید آن را در دستور کار قرار دهد.

کمبود نقدینگی مهم‌ترین معضل کشاورزان

همچنین مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی استان در نشست گفت: در حال حاضر صندوق توسعه بخش کشاورزی استان پنجمین صندوق برتر کشور است که امیدواریم بتوانیم با افزایش نقدینگی این صندوق، تسهیلات بیشتری ارائه شود.

مهدی مهندس لولایی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین معضلات بخش کشاورزی کمبود نقدینگی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که این امر ناشی از پایین بودن بازدهی بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه کشاورزی استان همواره در پرداخت تسهیلات با سود پایین به کشاورزان پیشگام بوده است، افزود: امیدواریم دولت با افزایش سهم خود در صندوق کشاورزی گلستان برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت کمک کند.

جانب انصاف در قیمتگذاری دستوری رعایت شود

در ادامه این جلسه دبیر انجمن زنجیره‌های تولید گوشت مرغ کشور باتاکید براینکه سیاست قیمتگذاری دستوری درست نیست، افزود: اگر دولت اصرار به اجرای این سیاست دارد دست کم جانب انصاف را رعایت کند.

رضا مبصری اظهارکرد: در سال های گذشته ضعف شدید در سیاستگذاری و اجرا، باعث لطمات جدی به حوزه کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش کشاورزی برای ۸ فصل مداوم دچار رشد منفی و زیاندهی است، افزود: این نتیجه رویکرد نادرست مسئولان بالادستی در بخش کشاورزی است.

وی وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم گلستان را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: به کجا می رویم که‌چشم انداز یک استان دستیابی به میانگین درآمد کشور است.

مبصری با تاکید بر اینکه گلستان خام فروشی می کند، اضافه کرد: سرکوب قیمت وضعیت تولیدکنندگان مرغ را دشوار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تغییری در رویکرد اتفاق بیافتد شاید بتوان به آینده استان امیدوار بود در هرحال گلستان نیازمند حمایت است نه سرکوب قیمت و درآمد تولیدکنندگان.

این فعال اقتصادی ضمن یادآوری اینکه دست پنهان تولیدکننده را در مقابل مصرف کننده قرار می دهد، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت طیور با کمبود سویا و خوراک طیور مواجه هستند که آسیب این تا سه هفته آینده در صنعت مرغ خودش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: کارخانه های خوراک دام گلستان با ۳۰ درصد از ظرفیت کار می کنند و این به واسطه رویکرد و سیاستگذاری اشتباه است.

مبصری خواستار تخصیص ۵ هزارتن کنجاله سویا به تولیدکنندگان صنعت طیور شد و اضافه کرد: امیدواریم این ره آورد سفر وزیر جهاد به گلستان باشد.

وی باتاکید براینکه سیاست قیمتگذاری دستوری درست نیست، افزود: اگر دولت اصرار به اجرای این سیاست دارد دست کم جانب انصاف را رعایت کند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت با قیمتگذاری دستوری تولید کننده را مجبور به فروش مرغ به قیمت ۵۲ هزار تومان کرده درحالیکه مرغ بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان شاید بیشتر به دست مصرف کننده می رسد.

کد خبر: ۲۳۱٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha