۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
۵.۶ میلیون راس دام سبک و سنگین مازاد داریم، اجازه صادرات بدهید!
ترجیح منافع دلال به مردم و دامدار در سیاستگذاری‌ها!

۵.۶ میلیون راس دام سبک و سنگین مازاد داریم، اجازه صادرات بدهید!

ممنوعیت صادرات دام و اصرار بر ادامه واردات در راستای حمایت از مصرف کننده داخلی باعث شده تا با انباشت دام مواجه باشیم به طوری که در حال حاضر ۵ میلیون راس دام سبک و ۶۰۰ هزار راس دام سنگین مازاد داریم.

یاسمن بلوردی؛ بازار: منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: ما کماکان مشکل انباشت دام را داریم و قیمت‌ها  نیز مانند سابق است. به طوری که قیمت دام زنده سبک درب دامداری ۳۷ هزار تومان و قیمت دام سنگین نیز ۲۷ هزار تومان است. در حالی که تغییرات قیمتی ‌اش نسبت به سال ۹۷ بسیار زیاد است؛ یعنی در سال ۹۷ قیمت دام سبک زنده تا ۵۰ هزار تومان هم رسید و دام سنگین نیز حدود ۳۵ هزار تومان بود.

پوریان در خصوص صادرات دام مازاد نیز گفت: متاسفانه راه صادرات باز نشده و عده ای نمی‌خواهند صادرات صورت بگیرد به همین دلیل ممنوعیت صادرات می‌گذارند.

وی افزود: در واقع دلیل ممنوعیت صادرات، بالا بودن قیمت گوشت در بازار داخل عنوان می‌شود اما می بینیم که تفاوت قیمت بین دام زنده و آنچه در بازار عرضه می شود بسیار بالا است که عمدتا به واسطه حلقه های واسط و سودی که این افراد دنبالش هستند، است.

ممنوعیت صادرات با کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار داخل ارتباطی ندارد
این مقام مسئول با بیان اینکه مشکلات بازاری همیشه به تولید کننده مرتبط نیست، افزود: در حال حاضر تولیدکننده مشکلات بازاری، بالا بودن قیمت‌ها و نوسان قیمت‌ها را تحمل می‌کند، اما متاسفانه دوستان تنها راهی که میدانند این است که ممنوعیت صادرات بگذارند و راه دومی نیز به ذهن ‌شان نمی رسد!

پوریان افزود: تصور تصمیم گیرندگان این است که با ممنوعیت صادرات، قیمت گوشت قرمز را در بازار داخل پایین می آوردند در صورتی که این دو مقوله اصلا با هم مرتبط نیستند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در پایان اظهار داشت: در حال حاضر در بخش دام سبک نزدیک به ۵ میلیون راس مازاد بر نیاز مصرف داریم، در بخش دام سنگین یا گوساله نیز حدود ۶۰۰ هزار راس مازاد بر تولید داریم که روی دست تولید کننده مانده است.

پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور: در واقع دلیل ممنوعیت صادرات، بالا بودن قیمت گوشت در بازار داخل عنوان می شود اما می بینیم که تفاوت قیمت بین دام زنده و آنچه در بازار عرضه می شود بسیار بالا است که عمدتا به واسطه حلقه های واسط و سودی که این افراد دنبالش هستند، است

دلیل تفاوت قیمت شیر  خام با محصولات لبنی در بازار چیست؟
حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت: متاسفانه هنوز در کشور انباشت دام داریم و دامداری‌های تمام استان‌ها پر از گوساله پرواری است و خریداری برای آنها نیست، قیمت‌ها  نیز بسیار پایین است.

نعمتی با اشاره به اینکه قیمت دام زنده بسیار پایین است، افزود: دو سال پیش قیمت دام سنگین زنده حدود ۴۰ هزار تومان بود و امروز این قیمت به ۲۷ هزار تومان رسیده است با این وضعیت اوضاع دامپروری‌ها بسیار وخیم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قیمت شیر خام و گوساله زنده پایین است اما مصرف کنندگان محصولات لبنی و گوشت قرمز را با قیمت بالایی در بازار تهیه می‌کنند. بنابراین ارگانهای نظارتی موظف هستند که این تفاوت قیمتی را بررسی کنند و علت آن را اعلام کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در خصوص انباشت دام و قیمت‌ها به سازمانهای مربوطه همچون وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام مراجعه کرده‌ایم اما جالب است که آنها نیز قیمت خرید تضمینی گوساله زنده را ۲۷ هزار تومان تعیین کردند!

نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران کشور: دو سال پیش قیمت دام سنگین زنده حدود ۴۰ هزار تومان بود و امروز این قیمت به ۲۷ هزار تومان رسیده است با این وضعیت اوضاع دامپروری‌ها بسیار وخیم است


به محض کم شدن کالا در بازار، مرزها را می بندند!
این فعال بخش دام کشور گفت: از سوی دیگر متاسفانه برای صادرات نیز کاری انجام نشده است چرا که در کشور معمولا اولویت  باید مصرف داخل باشد اما قطعا بایستی بحث صادرات را نیز مدیریت کرد و راه‌هایی پیشنهاد کرد که نه مصرف کننده ضرر کند نه تولیدکننده.

نعمتی در پایان اظهار داشت: در چنین مواقعی متاسفانه ما ساده‌ترین راه را پیش می‌گیریم و به محض اینکه کالایی در بازار کم می شود مرز را می بندیم. زمانیکه که مرزها بسته می شود نیز شرایط به نحوی می شود که زیان ۱۰۰ درصدی آن به تولیدکننده برمی‌گردد.

کد خبر: ۲۳٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داوود ازادی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      6 0
      سلام بخدا کاری واسه ما دامدار بکنید تمام چیزا گرون شده بغیر از دام . داروها م گرون . خرج دام رفته بالا . همش به ضرر به دامدار و کشاورز میزنن مسولین.