۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
تخلیه حباب قیمت آهن اصفهان

تخلیه حباب قیمت آهن اصفهان

جو آرام و ثابتی که بر بازار آهن حکمفرما بود روز گذشته نیز تداوم داشت و قیمت روز آهن همسو با نرخ دلار، در شمار زیادی از مبادی فروش با کاهش نسبی همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، جو آرام و ثابتی که بر بازار آهن حکمفرما بود روز گذشته نیز تداوم داشت و قیمت روز آهن همسو با نرخ دلار، در شمار زیادی از مبادی فروش با کاهش نسبی همراه بود.

بازار ارز نیز روز گذشته کمی عقب‌نشینی کرد و از مرز ۵۰ هزار تومان به مرز ۴۹ هزار تومان رسید به طوری که هر دلار در بازار آزاد ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات
روز سه شنبه به دنبال تداوم روند ثابت و کاهشی در کلیه حوزه‌ها، قیمت روز میلگرد آجدار در غالب شرکت‌ها ثابت بود و شماری از مبادی فروش هم با کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند؛ طبق شنیده‌ها در برخی شرکت‌ها کف قیمت میلگرد به کانال ۲۳ هزار تومانی رسیده و در بازار حدود ۲۳۶۰۰ تا ۲۵۵۰۰ تومان گزارش می‌شود، قیمت متوسط این محصول هم ۲۴۶۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز غالبا با ثبات قیمت همراه بود اما قیمت آهن اصفهان و فولاد یزد در برخی سایزها کاهش ۱۰ الی ۸۰ هزار تومانی داشت.

قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند همچنین قیمت لوله مبلی، لوله صنعتی و سایر لوله‌ها هم در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در عمده کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما قیمت نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها با کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود.

قیمت روز ورق آهنی در بسیاری از مبادی فروش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت اما قیمت ورق سیاه اکسین تغییر نداشت. قیمت ورق رنگی گالوانیزه، ورق روغنی و سایر ورق‌های سرد در همه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

طبق آمار موجود نوسانات چندانی در بازار آهن مشاهده نمی‌شود و ریزش قیمت‌ها در برخی شرکت‌ها مانند ذوب آهن، که موجب تخلیه حباب این مقاطع در بازار، از محدود شدن کد بورسی نهنگهای بازار و سامانه جامع تجارت نشأت می‌گیرد به طوری که در هفته‌های اخیر به ویژه در دو ماه گذشته شاهد ریزش شدید قیمت تیرآهن اصفهان هستیم. به عنوان مثال قیمت تیرآهن ۱۴ ذوبی که در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۲ در هر شاخه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌شد روز گذشته ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان برآورد شد این درحالی استکه دربهمن سال گذشته هر شاخه تیر ۱۴ به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده بود.

گزارش‌ها از بورس کالای امروز حاکی است که حدود ۴۸۰ هزار و ۲۸۷ تن محصول فولادی عرضه می‌شود؛ از این میزان ۴۰۹ هزار و ۹۲۹ تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آن ۲۲ هزار و ۳۷۴ تومان در نظر گرفته شده است. حجم عرضه میلگرد در بورس امروز ۴۰ درصد و نرخ آن نیز ۰/۳ درصد افزایش دارد.

همچنین حدود ۱۳۱۴ تن نبشی با قیمت ۲۲ هزار و ۱۸۴ تومان عرضه می‌شود و حجم ناودانی و تیرآهن هم به ترتیب حدود ۸۲۲۵ تن و ۳۸ هزار و ۹۱۹ تن گزارش شده است. حجم عرضه ورق گرم نیز ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن است.

نکته قابل توجه در بورس کالای امروز عرضه بی‌سابقه میلگرد است. به نظر می‌رسد بالاتر بودن نرخ میلگرد بورسی از میلگرد بازار آزاد و همچنین عدم اقبال عرضه‌ها در مواجهه با تقاضا، فرصتی برای جبران حجم عرضه‌های تکلیفی به تعویق افتاده به شمار می‌رود.

همچنین به نظر می‌رسد تعمیق رکود در بازار فولاد و عرضه قابل توجه میلگرد در بورس کالا عمدتا از کمبود نقدینگی و افت معاملات نشأت گرفته که نتیجه آن به ریزش شدید تقاضا و توقف معاملات منجر شده است.

بازار فولاد در دو ماه گذشته به شدت تحت فشار بوده است که عامل آن ریزش تقاضا، خروج سرمایه از بازار آهن و افزایش فروش‌های اعتباری است.

کد خبر: ۲۳۱٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha