برای توسعه روابط تجاری ایران و ساحل عاج باید قدم‌های اجرایی برداریم
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

برای توسعه روابط تجاری ایران و ساحل عاج باید قدم‌های اجرایی برداریم

رئیس اتاق ایران با اشاره به موانع حمل‌ونقلی و بانکی در تجارت ایران و ساحل عاج، تأکید کرد: باید خیلی سریع برای تحرک بیشتر در روابط تجاری دوجانبه قدم‌های اجرایی برداریم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست مشترک سفیر و رایزن اقتصادی ساحل عاج با رئیس اتاق ایران، راه‌های افزایش سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور بررسی شد.

در این دیدار، اوتارا تاماکولو، سفیر ساحل عاج در تهران با تبریک به حسین سلاح ورزی برای انتخاب او به عنوان رئیس اتاق ایران گفت: امیدوارم در دوره ریاست شما بر اتاق ایران همکاری‌های اتاق‌های دو کشور با هدف افزایش سطح مبادلات تجاری توسعه بیشتری پیدا کند. چرا که ایران و ساحل عاج ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دارند اما سطح همکاری‌های تجاری دو کشور با این ظرفیت‌ها همخوانی ندارد.

او به سفرهای دوره‌ای خود به استان‌های مختلف ایران و گفت‌وگو با استانداران و روسای اتاق‌های استانی با هدف آشنایی با ظرفیت‌های تجاری ایران و معرفی پتانسیل‌های اقتصادی ساحل عاج اشاره کرده و افزود: اگرچه راه‌اندازی دفتر تجاری ایران در آیبجان و اعطای خط اعتباری به بازرگانان دو کشور از جمله اقدامات مثبت برای افزایش سطح همکاری‌های دو جانبه است، اما همچنان در این مسیر مشکلات جدی وجود دارد.

تاماکولو ادامه داد: فقدان خطوط کشتیرانی از بندر عباس به آبیجان و خطوط هوایی مستقیم میان دو کشور منجر به کاهش حجم مبادلات بین ایران و ساحل عاج شده است.

او با بیان اینکه اقتصاد ساحل عاج مبتنی بر کشاورزی است و این کشور در زمینه تولید کاکائو و پنبه و ... جایگاه بالایی در جهان دارد گفت: تا سال ۲۰۱۱ نمایشگاهی از محصولات ایران در کشور ما برگزار می‌شد. درخواست ما این است که با توجه به تنوع محصولات ایران برگزاری این نمایشگاه از سر گرفته شود. بر این اساس در اکتبر سال ۲۰۲۴ نمایشگاه اختصاصی محصولات ایران در ساحل عاج برگزار خواهیم کرد. همچنین اکتبر امسال هم نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی کشاورزی در ساحل عاج برگزار خواهد شد که از شما و فعالان کشاورزی دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه حاضر شوید.

سفیر ساحل عاج در تهران با اشاره به موقعیت استراتژیک ساحل عاج به همراه ۸ کشور دیگر که از نظر سیاسی و اقتصادی ثبات داشته، واحد پول مشترک دارند و ۸۲ میلیون جمعیت را شامل می‌شوند گفت: تجار ایرانی از طریق ساحل عاج می‌توانند به این بازار بزرگ دست پیدا کنند. در حال حاضر محصولات ایرانی با واسطه و مثلاً از طریق ترکیه به ساحل عاج می‌رسند. چرا نباید این محصولات به طور مستقیم توسط خود شرکت‌های ایرانی به کشور ما نرسند!؟

حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران نیز با استقبال از تلاش سفیر ساحل عاج برای آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های مختلف ایران گفت: در دور جدید فعالیت اتاق، به همراه دولت، توسعه روابط با افریقا و به ویژه ساحل عاج را در دستور کار داریم و آن را مهم می‌دانیم.

او با اشاره به موقعیت استراتژیک ساحل عاج و حضور این کشور در مجامع بین‌المللی بیان کرد: معتقدیم سطح روابط اقتصادی به خوبی روابط سیاسی دو کشور نیست و تناسبی با ظرفیت‌های موجود ندارد.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: با وجود برخی مشکلات از جمله حمل‌ونقل و تبادلات بانکی اما باید خیلی سریع برای تحرک بیشتر در روابط تجاری خود قدم‌های اجرایی برداریم. در کنار ظرفیت‌های تجاری کاکائو، قهوه و پنبه ظرفیت خوبی در تولیدکننندگان و تجار ایرانی در زمینه خدمات فنی و مهندسی و احداث زیرساخت‌ها وجود دارد و آن‌ها می‌توانند در جاده‌سازی، ساخت مسکن، توسعه نیروگاهی، پالایشگاهی و ساخت و راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت در ساحل عاج فعالیت کنند. همچنین در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و بسته‌بندی محصولات غذایی می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

سلاح ورزی افزود: در این راستا شرکت‌های ایرانی را تشویق خواهیم کرد که در نمایشگاه‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ساحل عاج حضور فعالی داشته باشند و اتاق ایران از این شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه‌ها حمایت مالی خواهد کرد.

او همچنین از تلاش اتاق ایران برای برگزاری ویدئوکنفرانس مشترک با اتاق ساحل عاج با هدف معرفی ظرفیت‌ها و تبادل اطلاعات اولیه بین بخش‌های خصوصی دو کشور خبر داد و گفت: از رئیس اتاق ساحل عاج دعوت می‌کنیم با هیات تجاری به ایران بیایند و ما هم علاقه‌مند هستیم به همراه یک هیات تجاری به آنجا سفر کنیم.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha