۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
جایزه توانیر به صاحبان ویلا های لاکچری| پاداش به کم مصرف ها هم جلوی خاموشی ها را نگرفت
قطعی های پراکنده برق افزایش یافت

جایزه توانیر به صاحبان ویلا های لاکچری| پاداش به کم مصرف ها هم جلوی خاموشی ها را نگرفت

فعالین صنعت برق مدعی اند که به دلیل هوشمند نبودن کنتورهای برق پرداخت جایزه برای کاهش مصرف نمی تواند کارایی لازم را برای تامین برق پایدار در ساعت های پیک داشته باشد.

بیژن سورانی؛ بازار: توانیر سعی دارد که با پرداخت جایزه به مشترکان کم مصرف به مدیریت بار شبکه کمک کند. بر اساس آنچه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به تازگی اعلام کرده تا حالا چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکین برق پرداخته شده و مصرف برق حدود ۳۵ درصد مشترکین نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

هر چند که اجرای این طرح میلیاردها تومان هزینه روی دست وزارت نیرو گذاشته اما در عمل نتیجه چندانی برای مدیریت بار شبکه در ساعت های پیک نداشته است.

خوش گفتار رییس سندیکای برق: به دلیل هوشمند نبودن کنتور ها امکان بررسی اینکه کاهش مصرف مشترکان در چه ساعت هایی بوده است، ممکن نیست به همین دلیل این طرح کارایی لازم را حداقل در ساعت های پیک ندارد. هم اکنون در بین مشترکینی که بابت کاهش مصرف جایزه دریافت کرده اند نام صاحبان ویلا های لاکچری هم دیده می شود که در بسیاری از روزهای سال خالی است

ابراهیم خوش گفتار رییس سندیکای برق در اینباره به بازار می گوید: به دلیل هوشمند نبودن کنتور ها امکان بررسی اینکه کاهش مصرف مشترکان در چه ساعت هایی بوده است، ممکن نیست به همین دلیل این طرح کارایی لازم را حداقل در ساعت های پیک را ندارد.

او همچنین می گوید: هم اکنون در بین مشترکینی که جایزه کم مصرفی دریافت کرده اند نام صاحبان ویلا های لاکچری هم دیده می شود که در بسیاری از روزهای سال خالی است. اما در مقابل در روزهای تعطیلی که شاهد مصرف بالا هستیم، مصرف بالایی دارند. اما از آنجایی که توانیر سر جمع مصرف را در نظر می گیرد، این مشترکین هم مشمول پاداش شده اند.

این فعال صنعت برق با بیان اینکه تا زمانی که کنتور هوشمند نباشد، در نظر گرفتن پاداش برای کاهش مصرف نمی تواند فایده ای داشته باشد، ادامه داد: مشترک برق باید بداند که اگر در ساعت های پیک برق مصرف کنند به عنوان مثال بابت هر کیلو وات آن ۵ هزار تومان باید پول پرداخت کند و اگر مصرف خود را در این ساعت ها بتواند کاهش دهد، می تواند این مقدار جایزه بگیرد.

افزایش نوسانات برق در ساعت های پیک مصرف

در طرح وزارت نیرو مهم نیست که مشترک در چه ساعت ها و روزهایی مصرف خود را کاهش می دهد. چراکه به دلیل هوشمند نبودن کنتورهای برق در عمل امکان مدیریت بار در ساعت های پیک وجود ندارد.

آمارهای اعلامی از طرف توانیر هم این ادعا را ثابت می کند. بر اساس آنچه اعلام شده در روزهای گذشته رکورد مصرف ۷۲ و ۵۰۰ مگاوات هم شکسته شد که در طول تاریخ صنعت برق ایران بی سابقه است.

هرچند که توانیر مدعی است که قطعی برق برنامه ریزی شده ای ندارد، اما کمتر مشترکی است که از نوسانات برق و خاموشی ها در اوج بار مصرف بی نصیب مانده باشد. یکی از مشترکین برق در حوالی میدان آزادی به بازار می گوید: در روز گذشته نوسانات برق از ساعت ۱۳ تا ساعت ۱۵ به شدت افزایش یافته بود. حجم بالای نوسانات را می توانستیم از تعداد دفعات خاموش شدن یخچال(به دلیل استفاده از محافظ در زمان نوسان برق یخچال قطع می شد) به خوبی فهمید.

او با اشاره به اینکه در ۲ ساعت نزدیک به ۱۰ بار برق یخچالشان قطع شد، افزود: این نوسانات خسارت شدیدی را به وسایل برق وارد می کند، چرا که بسیاری از وسایلی که در خانه استفاده می کنیم دارای محافظ نیستند و حتی ممکن است موتور آنها بسوزد آن هم در شرایطی کوچکترین تعمیر لوازم برقی در این روزها هزینه های سنگینی را به خانوار ها تحمیل می کند.

تامین برق بخش خانگی به بهای تعطیلی صنایع

اما قطعی های برق تنها به بخش خانگی محدود نمی شود و صنایع هم دردسرهای خود را دارند. البته مسئولین توانیر مدعی اند که قطعی برنامه ریزی شده ای در کشور نداریم و توانسته ایم جلوی خاموشی ها را بگیرند. اما فعالین صنعتی این ادعای آنها را قبول ندارد هزینه تامین برق پایدار بخش خانگی را بخش مولد اقتصاد پرداخت می کنند. آنها می گویند : از آنجاییکه که اهداف تعیین شده از سوی وزارت نیرو در زمینه افزایش ظرفیت تولید محقق نشده، محدودیت های برای تامین برق صنایع هم بیشتر شده است.

دنیا نور عضو انجمن فولاد در اینباره به بازار می گوید: بر اساس توافقات صورت گرفته در برخی از ساعت ها برق صنایع قطع و در برخی از ساعت ها تامین برق با محدودیت انجام می شود. به عنوان مثال به جای ۱۰۰ کیلو وات ۸۰ کیلو وات برق به یک واحد فولاد می دهند. غافل از اینکه تجهیزات و ماشین آلات این واحد صنعتی برای اینکه کار کند به همان ۱۰۰ کیلو وات برق نیاز دارد و در عمل محدودیت در برق رسانی فرقی با قطعی و خاموشی ها ندارد.

طرح هوشمند سازی کنتور ها به فراموشی سپرده شد

با این اوصاف می توان ادعا کرد که کاهش مصرف برق توسط مشترکین بخش خانگی در عمل نتوانسته جلوی نوسانات و مشکلاتی که در تامین برق ساعت ها پیک وجود دارد را بگیرد. این در حالی است که اگر اهداف تعیین شده در زمینه نصب کنتورهای هوشمند در سال های گذشته به درستی محقق می شد، امروز مدیریت بار به دقت بیشتری صورت می گرفت و کارایی بهتری داشت. جالب است که بدانید نصب کنتور های هوشمند از سال ۹۱ در دستور کار قرار گرفته است. اما امروز با وجود گذشت حدود ۱۱ سال از شروع اجرای این طرح تنها ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده این در حالی است که حدود ۳۹ میلیون مشترک برق در کشور داریم.

مردم همراهی کنند

صرف نظر از کوتاهی های صورت گرفته در نصب کنتور های هوشمند برای کاهش خاموشی ها و تامین برق صنایع بهتر است که مردم در روزهای گرم پیش رو از هرگونه مصرف بی رویه برق جداً خودداری کنند تا دچار خاموشی های گسترده در شهرها نشویم. این مهم از طریق به کارگیری روش‌های ساده میسر خواهد بود، ازجمله اینکه در ساعات اوج مصرف (یعنی از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ ) از کاربرد وسایل برقی پرمصرف اجتناب کنیم یا دمای کولرهای گازی خود را روی عدد ۲۴ تنظیم یا از دور کند کولرهای آبی استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha