۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری

آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری به عنوان بهترین ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس شناخته‌ می‌شوند. ما در این مقاله به صورت کامل به بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن در بازار بورس پرداخته ایم.

به گزارش بازار، بدون نیاز به هیچ دانشی، در بازار بورس سرمایه‌گذاری و کسب سود کنید! به صورت کلی به دو روش «مستقیم» و «غیرمستقیم» می‌توان در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرد. روش مستقیم مناسب آن دسته از افرادی است که از دانش بورسی و زمان کافی برای انجام معاملات برخوردارند. افرادی هم که دانش بورسی یا زمان کافی برای انجام معاملات به صورت مستقیم ندارند، از روش غیرمستقیم در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق سرمایه گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس هستند که در سال‌های اخیر، بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن در بازار بورس آشنا شویم.

صندوق‌ سرمایه گذاری چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری نهادهای مستقلی هستند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، در بازار فعالیت می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبالغ خرد را از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری و آن را در بسترهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها توسط تیم حرفه‌ای و متخصص، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شوند و از این طریق، میزان ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. به صورت کلی، افرادی که با بازار بورس آشنایی زیادی ندارند، از طریق صندوق های سرمایه گذاری در این بازار به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این روش نیازی به صرف زمان و دانش بورسی نیست.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر ترکیب دارایی، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. دارایی‌های صندوق شامل سهام شرکت‌های بورسی، اوراق مشارکت دولتی، اوراق درآمد ثابت، اوراق بانکی، اوراق بهادار مبتنی بر کالا و ... است. با این تفاسیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ترکیب دارایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

۱- صندوق سرمایه‌گذاری در سهام

صندوق‌های سهامی طبق قانون سازمان بورس و اوراق بهادار، ۷۰ درصد از دارایی خود را در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. به صورت کلی بازدهی این صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق‌ها بالاتر و میزان ریسک آن‌ها بیشتر است. صندوق سهامی بیشتر مناسب سرمایه‌گذارانی است که ریسک‌پذیری بالایی دارند. سهامداران صندوق سهامی، با فروش واحدهای سرمایه‌گذاری می‌توانند اصل سرمایه خود را به همراه سود آن دریافت کنند و در صورت عدم فروش، سود واحدها به سرمایه شخص اضافه می‌شود. صندوق آگاس از این نوع است. صندوق‌های سهامی معدودی نیز وجود دارند، که به صورت دوره‌ای به سرمایه‌گذاران خود سود نقدی پرداخت می‌کنند. صندوق زمرد آگاه از نوع صندوق‌های سهامی با پرداخت سود نقدی است. 

۲- صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت ۷۵ درصد از دارایی خود را به اوراق با درآمد ثابت (سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و ...) اختصاص می‌دهند. میزان ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت بسیار کم است، از این رو این صندوق‌ها گزینه‌ی بسیار مناسبی برای افرادی است که ریسک‌پذیری بالایی ندارند. بعضی از صندوق‌های درآمد ثابت پرداخت سود دوره‌ای دارند و سود بعضی دیگر از اخلاف قیمت خرید و فروش واحدها حاصل می‌شود. برای مثال، صندوق همای آگاه از نوع اول است و ماهانه به سرمایه‌گذاران خود سود پرداخت می‌کند. صندوق مروارید آگاه از نوع صندوق‌های درامد ثابت است که پرداخت سود دوره‌ای ندارند.

۳- صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق‌های مختلط از نظر سوددهی بین دو صندوق قبلی قرار می‌گیرند. صندوق‌های مختلط موظف هستند که ۴۰ تا ۶۰ درصد از دارایی خود را در سهام شرکت‌های بورسی و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. اکثر صندوق‌های مختلط نیز مانند صندوق های سرمایه گذاری سهامی ممکن است پرداخت سود دوره‌ای نداشته باشند و سود ناشی از عملکرد آن، به‌ صورت افزایش ارزش واحدهای صندوق باشد. صندوق سرمایه‌گذاری یکم نیکوکاری آگاه از نوع مختلط است.

۴- صندوق سرمایه‌گذاری کالایی

صندوق های سرمایه گذاری کالایی به صندوق‌هایی گفته می‌شود که به جای سرمایه‌گذاری در سهام و سپرده‌های بانکی و ...، به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا می‌پردازند. این اوراق شامل «گواهی سپرده کالایی»، «قراردادهای آتی»، «قراردادهای اختیار معامله» و «قراردادهای سلف موازی» است. از جمله صندوق‌های شناخته شده کالایی، می‌توان به صندوق‌های زعفران و طلا اشاره کرد. به صورت کلی سرمایه این صندوق‌ها، صرف سرمایه‌گذاری در یک نوع دارایی مانند طلا می‌شود. از جمله صندوق‌های کالایی در بورس، می‌توان به صندوق‌ طلای زرین با نماد «مثقال» اشاره کرد.

۵- صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی

صندوق‌های اهرمی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که از روش اهرم مالی، برای به دست آوردن سود بیشتر در بازار، استفاده می‌کنند. صندوق‌های اهرمی هم‌زمان به دو روش ETF و صدور و ابطالی معامله می‌شوند. واحدهای ETF در این صندوق‌ها دارای ریسک و واحدهای صدور و ابطالی، بدون ریسک هستند. با این تفاسیر، به واحدهای بدون ریسک صندوق اهرمی، «واحدهای عادی» و به واحدهای دارای ریسک «واحدهای ممتاز» می‌گوبند. صندوق‌ «شتاب آگاه» از نوع صندوق‌های اهرمی در بازار بورس است.

۶- صندوق سرمایه‌گذاری بخشی

صندوق‌های بخشی بیشترین درصد دارایی‌های خود را به یک صنعت خاص مانند خودروسازی، فلزات، دارویی و ... اختصاص می‌دهند. صندوق‌های بخشی در ایران معمولا از نوع قابل معامله در بورس هستند اما در بورس جهانی، صندوق‌های بخشی از نوع مبتنی بر صدور و ابطال هم فعالیت می‌کنند. صندوق‌ پتروشیمی آگاه با نماد «پترو آگاه»، از نوع صندوق بخشی است.

انواع روش معامله در صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌ها از نظر انجام معاملات به دو دسته «قابل معامله در بورس» و «صدور و ابطالی» تقسیم‌بندی می‌شوند.

۱- صندوق‌های قابل معامله (ETF):

واحدهای این صندوق‌ها مانند سهام عادی از طریق سامانه آنلاین کارگزاری‌ها قابل خرید و فروش هستند. در ضمن برای خرید صندوق‌های سهامی باید کد بورسی داشته باشید به منظور ثبت نام و دریافت کد بورسی، می‌توانید از طریق سامانه آنلاین آگاه اکسپرس اقدام کنید.

۲- صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال:

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های صدور و ابطالی، می‌توانید به دو روش حضوری و غیر حضوری اقدام کنید. در روش غیرحضوری باید از طریق وب سایت مربوط به صندوق مورد نظر، درخواست خود را ثبت کنید. در روش حضوری هم باید با در دست داشتن مدارک هویتی اصلی (شناسنامه و کارت ملی) به دفاتر یا شعب صندوق مورد نظر مراجعه کنید.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری

مهم‌ترین مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس عبارتند از:

  • معتبر بودن صندوق‌ها:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری فقط با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، می‌توانند فعالیت کنند. سازمان بورس نظارت دقیقی بر فعالیت و عملکرد صندوق‌ها دارد و به صورت دوره‌ای گزارش کاملی از بازدهی و عملکرد آن‌ها منتشر می‌کند.

  • نقدشوندگی بالا:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی بالایی دارند. همچنین صندوق‌های سهامی که به راحتی از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری قابل خرید و فروش هستند، نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایر صندوق‌ها در بازار بورس دارند.

  • مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها:

تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، توسط تیم حرفه‌ای و متخصص، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شوند. از این رو می‌توانید با خیال آسوده پول خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

کلام آخر

صندوق های سرمایه گذاری به عنوان بهترین ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس شناخته‌ می‌شوند. این صندوق‌ها از نظر ترکیب دارایی به انواع مختلفی مانند سهامی، درآمد ثابت، مختلط، کالایی، بخشی، اهرمی تقسیم می‌شوند. شما با هر میزان سرمایه و ریسک‌پذیری، می‌توانید به راحتی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید. عملکرد و بازدهی تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، نظارت می‌شود. در ضمن، سازمان بورس گزارش کاملی به صورت دوره‌ای (ماهانه،  ۳ماهه، ۶ ماهه و ...) از نحوه عملکرد و بازدهی صندوق‌ها منتشر می‌کند. 

کد خبر: ۲۳۱٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha