۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
خاموشی های گسترده در راه است| قیمت هر کیلو وات برق از ۲.۳ به ۰.۴ سنت دلار رسیده است
رییس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق:

خاموشی های گسترده در راه است| قیمت هر کیلو وات برق از ۲.۳ به ۰.۴ سنت دلار رسیده است

خوش گفتار رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: اقتصاد بیمار و ناکارآمد صنعت برق بزودی باعث ناترازی شدید در تولید و مصرف انرژی الکتریکی و خاموشی های گسترده در کشور خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هم زمان با گرمای بی سابقه هوا مصرف برق هم در حال افزایش است. آمار اعلامی از طرف توانیر نشان می دهد که مصرف برق کشور دیروز از ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات فراتر رفت. حالا مسئولین هشدار می دهد که احتمالا مصرف در روزهای آینده از ۷۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات هم فراتر رود. جدای از افزایش احتمال خاموشی ها با رشد مصرف برق، تولیدکنندگان برق از احتمال وارد شدن آسیب به نیروگاه ها و شبکه برق در صورت ادامه این وضعیت خبر می دهند.

ابراهیم خوش گفتار رئیس هییت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قیمت برق در سال ۵۷ به‌ازای هر کیلووات ساعت ۲.۳ سنت دلار بود، این رقم در سال ۹۰ به ۲ سنت دلار رسید و امروز ۰.۴ سنت دلار است.

وی افزود: قیمت برق یکی از دلایلی است که موجب عدم موجودیت برق در کشور شده است و تا اقتصاد صنعت برق اصلاح نشود، مسائل مرتبط با این صنعت، حل نخواهد شد.

سال ۹۹ میزان متوسط خاموشی‌ها به ازای هر مشترک ۱ دقیقه در روز بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹.۲ دقیقه در روز رسید و خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۹ هزار میلیارد تومان عدم النفع برای کشور دربرداشت

خاموشی ها ۹ برابر شد

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق تصریح کرد: سال ۹۹ میزان متوسط خاموشی‌ها به ازای هر مشترک ۱ دقیقه در روز بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹.۲ دقیقه در روز رسید و خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۹ هزار میلیارد تومان عدم النفع برای کشور دربرداشت.

وی ادامه داد: در بحث قانون و قانونمندی در کشور کم نداریم، اما کسی به دنبال اجرای قانون برای حل مسائل نیست.

خوش گفتار، بحران گاز در کشور را بحرانی قابل توجه برای بخش برق دانست و گفت: صنعت بقر یکی از پرمصرف‌ترین مشترکان گاز کشور است و وقتی در بخش گاز بحران داشته باشیم، یعنی در بخش برق نیز به مشکل می‌خوریم.

برای احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی و تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما فقط ۷۰ میلیون دلار دریافت کرده‌ایم؛ که این مسئله به دلیل عدم هماهنگی وزارت نیرو و وزارت نفت است چرا که وزارت نفت صرفه‌جویی ایجاد شده با احداث واحدهای بخار را قبول ندارد

وی افزود: برای احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی و تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما فقط ۷۰ میلیون دلار دریافت کرده‌ایم؛ که این مسئله به دلیل عدم هماهنگی وزارت نیرو و وزارت نفت است چرا که وزارت نفت صرفه‌جویی ایجاد شده با احداث واحدهای بخار را قبول ندارد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق خاطرنشان کرد: می‌توانیم از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، ۱۵ تا ۱۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم اما شرایط موجود برای سرمایه‌گذار جذابیت و صرفه ندارد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی برای جبران هزینه های تولید و ایجاد نیروگاه های جدید در سال های اخیر حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی استقراض کرده که فقط ۷۰ میلیون دلار آن از محل فروش برق به دولت بازگشت داده شده است.

رئیس سندیکای شرکت های تولید کننده برق افزود: اقتصاد بیمار و ناکارآمد صنعت برق بزودی باعث ناترازی شدید در تولید و مصرف انرژی الکتریکی و خاموشی های گسترده در کشور خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha