۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
افزایش ۱۵۰۰درصدی قیمت کود شیمیایی مصرفی در باغات زیتون ظرف یکسال| کود اوره تخصیصی کفاف نمی دهد
رییس شورای ملی زیتون با بازار مطرح کرد؛

افزایش ۱۵۰۰درصدی قیمت کود شیمیایی مصرفی در باغات زیتون ظرف یکسال| کود اوره تخصیصی کفاف نمی دهد

رییس شورای ملی زیتون با انتقاد از توزیع کود و سموم تقلبی در باغات زیتون گفت: از سال گذشته تا امروز  قیمت کود شیمیایی مصرفی ما ۱۵ برابر شده؛ یعنی ۱۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و این خود چالش بزرگی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که میوه زیتون در سالی که گذشت با بیشترین تولید همراه بود فعالان این بخش نتوانستند آنطور که انتظار داشتند از این رشد تولید بیشترین بهره برداری را داشته باشند. این در شرایطی است که زیتون کاران کشور علاوه بر بازار، با چالش های بسیاری در مسیر تولید مواجه هستند و این امر بر شرایط کاری آن ها نیز همچون دیگر کشاورزان تاثیر مستقیم می گذارد.

رئیس شورای زیتون کشور: از سال گذشته تا امسال قیمت کود شیمیایی مصرفی ما حدود ۱۵ برابر شده است! یعنی ۱۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم

ظرف یکسال قیمت کود مصرفی ۱۵ برابر شد

مهدی عباسی رئیس شورای زیتون کشور افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی را یکی از اصلی ترین مشکلات این حوزه می داند و در گفتگو با بازار می گوید: ما نمی دانیم که بخش دولتی بر چه مبنا و شاخصی می گوید مثلا تورم ۴۰ درصدی داریم در حالی که از سال گذشته تا امسال قیمت کود شیمیایی مصرفی ما حدود ۱۵ برابر شده است! یعنی ۱۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

عباسی افزود: این افزایش قیمت در حالی است که در بحث کودهای کشاورزی نظارت آنچنانی روی بازار نیست و هر تولید کننده ای با یک کدی که قبلا گرفته است، تولید می کند و بدون هیچ نظارتی در بازار توزیع می کند.

وی با اشاره به گسترده بودن کود و سموم تقلبی در کشاورزی گفت: در باغات زیتون هم کود و سم تقلبی وجود دارد ضمن اینکه در تامین کود واقعا مشکل داریم. به طوری که امسال برای هر هکتار ۵۰ کیلوگرم کود اوره می دادند و در حالی که میانگین تراکم زیتون کشور حدود ۲۵۰ اصله درخت است. به این معنا که بابت هر درخت حتی ۱۰۰ گرم هم کود تخصیص داده نمی شود.

رئیس شورای ملی زیتون کشور تصریح کرد: جالب است زمانی که با مسئولان جلسه ای برگزار می کنند از ما گلایه دارند که چرا نمی توانیم با کشورهای اروپایی رقابت کنیم در حالی که حتی کود اوره که ابتدایی ترین کود مصرفی در باغات است را به من باغدار نمی دهند. ضمن اینکه قیمت این محصول ظرف یک سال ۱۵ برابر شده است پس چگونه باید رقابت کنیم؟

وزارت نیرو در بحث تامین آب هیچ کاری نکرده است. این وزارتخانه به یک بنگاه اقتصادی جهت درآمد زایی تبدیل شده؛ ضمن اینکه کشت و توسعه برنج را انجام می دهد و کشت و توسعه زیتون را متوقف کرده است

وزارت نیرو؛ بنگاهی اقتصادی جهت درآمد زایی

عباسی همچنین در خصوص اختلافاتی که با وزارت نیرو دارند نیز اظهار داشت: در حوزه های آبی در بحث تامین آب، وزارت نیرو هیچ کاری نکرده است؛ یعنی فقط و فقط وزارت نیرو به یک بنگاه اقتصادی جهت درآمد زایی تبدیل شده است. ضمن اینکه کشت و توسعه برنج را انجام می دهد و کشت و توسعه زیتون را متوقف کرده است. در حالی که زیتون یک پنجم برنج آب مصرف می کند و در عوض دو برابر توجیه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: در استان هایی مثل زنجان، قزوین و گیلان کاری که وزارت نیرو انجام می دهد کار باطلی است؛ یعنی از مناطق خشک مثل زنجان، آذربایجان و کردستان آب را انتقال می دهد به استان های کنار دریای خزر که میانگین بارش ۹۰۰ میلیمتر است و در آنجا برنج کشت می کند.

عباسی افزود: ضمن اینکه حدود ۳۰ سال است ۱۵۰ میلیون دلار منابع مالی برای سد شهریار اختصاص داده و سد ایجاد کرده اما زمین ها را از مردم خریداری نکرده و نرخ زمین ها بالا کشیده و لذا صاحبان آنها زمین ها را نمی فروشند تا این سد آبگیری شود!

عباسی در خصوص آبیاری های نوینی که در باغات زیتون راه یافته است نیز گفت: در حوزه زیتون استقبال خوبی از آبیاری تحت فشار شده است؛ یعنی اگر تناسب بگیریم نسبت آبیاری غرقابی در باغات زیتون بسیار پایین تر از دیگر محصولات است و لذا وضعیت ما از این منظر نسبتا خوب است. چرا که دولت در این زمینه بسیار کمک کرده است و حدود ۵۰ درصد توسعه آبیاری های تحت فشار را به این حوزه کمک بلاعوض کرده است.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Ali AT ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      قیمت کود ای ام EM برای امسال اعلام نشده؟