۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
قیمت برنج در شمال مناسب است/ نگرانی از تخلیط برنج
رئیس انجمن برنج کشور:

قیمت برنج در شمال مناسب است/ نگرانی از تخلیط برنج

نور - رئیس انجمن برنج کشور گفت: قیمت برنج در استان‌های شمالی مطلوب بوده ولی در تهران ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر از استان های تولید کننده است.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت برنج در استان های شمالی نظیر گیلان و مازندران مناسب است ولی در تهران چندان مناسب نیست.

وی با بیان اینکه قیمت برنج در تهران حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از استان های شمالی است، گفت: گرانی برنج در بازار مصرف تهران در حالی است که این برنج، همانند برنج شمال یکدست و خالص نیست.

وی ادامه داد: برنج موجود در بازار تهران هم درصد شکستگی و خردگی آن بیشتر است و هم گاهی شاهد اختلاط با دیگر اقلام برنج هستیم.

علیزاده ادامه داد: گرانی و تخلیط برنج در بازارهای بزرگ مصرف نظیر تهران، شیراز، اصفهان و غیره از جمله مسائل فراروی است که گاهی با برنج های خارجی تخلیط می شود.

رئیس انجمن برنج کشور ادامه داد: زمانی برنج های پرمصرف داخلی تخلیط و مخلوط می شدند اما اکنون چون قیمت برنج داخلی افزایش یافته، کار تخلیط با برنج های خارجی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنج های خارجی به دلیل پایین آمدن جهانی قیمت برنج کاهش یافته است، گفت: برخی فروشندگان متاسفانه برنج های داخلی را با برنج های خارجی مخلوط می کنند.

واردات سه میلیون تن برنج خارجی

وی درباره واردات برنج اظهار داشت: امسال بهار خوبی داشتیم و از سوی دیگر در خرداد و تیر، آفتاب داغ مورد نیاز برنج را داشتیم، از اینرو تولید برنج از نظر کیفی و کمی بسیار خوب بوده است.

وی میزان تولید برنج در کشور را دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان کسری برنج در کشور حدود ۶۰۰ هزار تن است اما متاسفانه شاهد بودیم در سال های ۹۶، ۹۷ و نیمه اول امسال حدود سه میلیون تن برنج وارد کشور شد که بسیار بیش از نیاز داخلی بوده است.

علیزاده شایق گفت:ارزان شدن قیمت برنج خارجی سبب شد تا واردکننده فرصت پیداکننده برنج های ارزان خارجی را بیشتر وارد کنند تا آن را گران تر بفروشند و مرتب تقاضای واردات برنج بیشتری را دارند.

رئیس انجمن برنج تصریح کرد: اتفاقاتی نظیر گرانی ارز و تحریم ها سبب شد تا واردکنندگان نتوانند به هدف خود مبنی بر واردات بیشتر برنج دست یابند و گرنه اکنون باید شاهد واردات مقادیر زیادی برنج بودیم.

کد خبر: ۲٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha