۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
تعیین قیمت برق بر اساس نظام عرضه و تقاضا| ۱۵ هزار مگاوات کسری داریم
نایب رییس سندیکای شرکت های تولید کننده برق:

تعیین قیمت برق بر اساس نظام عرضه و تقاضا| ۱۵ هزار مگاوات کسری داریم

ریاحی نایب رییس سندیکای شرکت های تولید کننده برق با بیان اینکه قیمت برق باید بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود، گفت: بر اساس قانون دولت ها مابه التفاوت قیمت واقعی و دستوری را در بودجه درنظر بگیریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رضا ریاحی نایب رییس هیئت مدیره سندیکای شرکت های تولید کننده برق طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با انتقاد از قیمت گذاری دستوری، گفت: به باور اقتصاددانان دولت ها نباید دخالتی در تعیین قیمت ها داشته و اجازه دهند که قیمت ها در بازار و بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود.

ریاحی: هر محصولی در بازار با کمبود عرضه مواجه شود دچار افزایش قیمت می شود. با این اوصاف حالا که ما در صنعت برق با کمبود ۱۵ هزار مگاوات مواجه هستیم باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم

او با بیان اینکه تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا به بهبود و بهینه شدن اقتصاد منجر می شود، ادامه داد: بطور کلی هر محصولی در بازار با کمبود عرضه مواجه شود دچار افزایش قیمت می شود. با این اوصاف حالا که ما در صنعت برق با کمبود ۱۵ هزار مگاوات مواجه هستیم باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم اما چنین اتفاقی در بازار رخ نمی دهد.

ریاحی گفت: یک راه حلی که برای بهینه سازی این صنعت وجود دارد این است که سیاست گذاری هایمان را به این سمت ببریم که برای خوش مصرف ها مشوق قائل بشیم و حتی برای بخش های کم مصرف برق رایگان درنظر بگیریم.

او ادامه داد: بر اساس قانونی که در سال ۹۴ به تصویب رسید باید مابه التفاوت قیمت واقعی و قیمت دستوری برق در بودجه سالانه دیده شده و آن را به صاحبان نیروگاه ها پرداخت کند اما وزارت نیرو به این مصوبه اعتنایی نداشته و بدهی تجمیعی نیروگاه ها مدام در حال افزایش است.

صدرا: ۱۳ نیروگاه عضو سندیکا هستند که ۷ تای آنها سررسید اقساطشان به صندوق توسعه ملی فرا رسیده است

شهرام صدرا دیگر عضو سندیکای شرکتهای تولیدکننده برق همچنین با اشاره به چالش صاحبان نیروگاه ها در بازپرداخت تسهیلات ارزی به صندوق توسعه ملی، گفت: ۱۳ نیروگاه عضو سندیکا هستند که ۷ تای آنها سررسید اقساطشان به صندوق توسعه ملی فرا رسیده است. این درحالی است که صاحبان این نیروگاه ها در عمل توانی برای بازپرداخت ندارند.

سرمایه گذاری در صنعت برق جذابیتی ندارد

محمذ تقی بابایی نایب رییس هییت مدیره شرکتهای تولیدکننده برق هم در این نشست خبری اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد تولید برق در اختیار بخش خصوصی است اما وزیر نیرو حاضر به نشست و شنیدن درخواست های این بخش نیست.

او همچنین ادامه داد: متاسفانه در صنعت برق درآمدها به صورت ذره ای و خیلی اندک افزایش می یابد در مقابل هزینه ها جهش های وحشتناکی را تجربه کرده اند.

بابایی با اشاره به ناترازی های برق و نیاز به سرمایه گذاری در این صنعت، ادامه داد: حال نیروگاه های کشور خوب نیست و آینده روشنی برای این صنعت زیرساختی در کشور متصور نیستم. ضمن اینکه سرمایه گذاری در این صنعت برای هیچ سرمایه گذاری جذابیتی ندارد.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha