۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
تولید پایدار نیازمند بازار صادراتی مناسب| توجه به هوش مصنوعی و هسته‌ای مدنظر باشد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

تولید پایدار نیازمند بازار صادراتی مناسب| توجه به هوش مصنوعی و هسته‌ای مدنظر باشد

اصفهان- صالحی، وزیر خارجه اسبق ایران گفت: تولید وقتی می‌ تواند پایدار باشد که بازار صادراتی مناسب برای آن وجود داشته باشد و در این راستا روابط بهینه با سایر کشورها یکی از الزامات توسعه صادرات است.

علی اکبر صالحی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی، در حاشیه سمینار نقش تشکل‌ های اقتصادی در دیپلماسی تجاری، در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اهمیت موضوع تولید، اظهار کرد: وقتی «تولید» مورد توجه مسئولان کشور قرار می‌ گیرد، باید به اقتضائات و الزامات آن نیز توجه شود.

وی افزود: تولید وقتی می‌ تواند پایدار باشد که بازار صادراتی مناسب برای آن وجود داشته باشد؛ ایران با ۸۵ میلیون جمعیت و در موقعیتی که به حدود ۵۰۰ میلیون مصرف کننده از کشورهای اطراف دسترسی دارد، فرصت خوبی برای تبدیل شدن به مرکز تولید در اختیار دارد که در این صورت، علاوه بر تامین نیازهای داخلی، می‌ تواند نیاز کشورهای اطراف را نیز تامین کند.

وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: یکی از الزامات توسعه صادرات، داشتن روابط بهینه با سایر کشورها است؛ ما حدود ۱۰ میلیارد دلار از کشوری مانند عراق طلب داریم که در واقع از نزدیک‌ ترین کشورها به ایران است. اما در همین جا هم نمی‌توان صادرات مطلوب را انجام داد. تولید، در واقع به بازار مناسب نیاز دارد.

صالحی ادامه داد: امیدوارم استان اصفهان با پیشینه و ظرفیتی که دارد، راه‌حل‌ های سازنده‌ ای را پیشنهاد کند تا با حفظ منافع ملی، روابط ایران با سایر کشورها بهبود یابد و زمینه توسعه صادرات مهیا شود.
به اعتقاد وی، موضوعاتی همانند خواهرخواندگی اصفهان با ۱۷ شهر جهان فرصتی ویژه و قابل توجه است که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

ایجاد و توسعه روابط بین‌المللی مورد تاکید اسلام

وی با بیان اینکه تجارت بر اساس قوانین اسلامی یک امر توصیه شده است، گفت: اسلام و قرآن بر شناخت متقابل ملت‌ها نیز تاکید دارد که می‌توان از آن ایجاد و توسعه روابط بین‌المللی را برداشت کرد.

وزیر اسبق امور خارجه ایران به توانایی مردم ایران در تجارت طی دوران مختلف اشاره کرد و گفت: طبیعت ایران و سنت دیرینه آن ایجاب کرده که ما مردم تجارت پیشه‌ای باشیم؛ موقعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که ایرانیان را به تجار قدرتمندی تبدیل کرده است، از سوی دیگر همین سنت دیرینه نیز باعث شده اصفهان به‌عنوان نماد قدرت تجاری کشور معرفی شود.

توجه به هوش مصنوعی و هسته‌ای مدنظر باشد

صالحی افزود: ایران در حوزه‌های مختلفی نظیر هوش مصنوعی و هسته‌ای ظرفیت‌های خوبی دارد. اخیرا هم گام‌های خوبی در زمینه کوانتوم برداشته شده که باید مورد توجه قرار گیرد. اما در زمینه تبدیل این توانمندی به محصولات تولیدی، کمبودهایی نیز در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار ایران، این امکان وجود دارد که به کشوری فیاض در زمینه تولید تبدیل شود، پیشتر برخی کشورهای اسلامی وجود داشته‌اند که از نظر صنعتی پیشرفته بوده و تولیدات خوبی داشتند اما به دلیل تولیدات مونتاژی و درونی نبودن این محصولات، ناگهان فرو ریخته اند. شرایط در ایران اما بر عکس است؛ اینجا چشمه‌ های کوچک فیاضی داریم اما کارخانه‌ای برای تبدیل علم به محصول نداریم.

اصفهان نیازمند ابتکار عمل

وزیر اسبق امور خارجه ایران با اشاره به اهمیت همکاری بین بخش‌های مختلف گفت: وجود دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر به عنوان زیرساخت اصلی در کنار مرکزیت جغرافیایی، وجود صنایع بسیار و منابع انسانی مناسب ظرفیت خوبی برای توسعه در این استان ایجاد کرده اما لازم است برای این مهم ابتکار و نوآوری به خرج داد.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha