۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران دچار تنش آبی شدند
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در گفتگو با بازار:

۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران دچار تنش آبی شدند

ساری- داودیان، مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان این که امسال ۲۰ هزار هکتار از شالیزارها دچار تنش آبی شدند، گفت: پنج هزار هکتار کشت نشدند.

حیدر داودیان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تهیه برنامه هایی برای تامین منابع آبی استان گفت: در قالب برنامه‌های بلند مدت و ساخت سدهایی نظیر زارم رود، سجاد و آزارود، مهار آب‌های سطحی در استان به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

وی میزان بارندگی استان را در سال ۶۳۰ میلی‌متر ذکر کرد و گفت: این درحالی که امسال ۴۲۰ میلیمتر بارندگی در استان رخ داده است.

وی از تهیه و اجرای ۹ طرح آبرسانی در استان خبر داد و گفت: متاسفانه منابع آب‌های زیرزمینی استان به دلیل استفاده از کود و سم و نفوذ آن آلوده است و نبود سیستم‌های فاضلاب در شهرها مشکلات را افزایش داده است.

داودیان اجرای شبکه‌های زهکشی و آبیاری را از دیگر طرح‌ها ذکر کرد و گفت: از ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی ۵۰ هزار هکتار مجهز به شبکه‌های آبیاری شد و این طرح در حوزه سد البرز دارای پیشرفت ۷۵ درصدی دارد و ۲۵ هزار هکتار از مزارع را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه مازندران با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری به میزان ۱۴ درصد گفت: همچنین نسبت به دراز مدت با کاهش ۲۰ درصدی بارندگی روبرو بودیم.

وی کاهش روان آب‌ها را از مشکلات بیان کرد و گفت: امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در رودخانه‌ها داشتیم که با کاهش ۶۰ درصدی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: همچنین در شروع فصل شالیزاری ۷۶ هزار هکتار از شالیزارها تحت تنش آبی قرار داشتند اما با نوبت‌بندی آب این میزان کاهش یافت و به ۲۰ هزار هکتار رسید.

داودیان جایگزینی کشت برنج و پرهیز از کشت محصولات و ارقام پرمحصول نظیر شیرودی را از جمله طرح‌ها برای کاهش تنش آبی اعلام کرد و گفت: با همراهی کشاورزان و نوبت‌بندی آب تنش آبی کاهش یافت و در مجموع ۲۰ هزار هکتار تحت تنش آبی قرار دارند که ۵ هزار هکتار از مزارع کشت نشد و هفت هزار هکتار نیز کشت جایگزین شده است.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha