۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
تنها ۲۳ میلیون متر مکعب سی ان جی مصرف می کنیم| ۱۲ میلیون مترمکعب از ظرفیت بلا استفاده ماند
۶۳ درصد سوخت در بخش حمل نقل مصرف می‌شود

تنها ۲۳ میلیون متر مکعب سی ان جی مصرف می کنیم| ۱۲ میلیون مترمکعب از ظرفیت بلا استفاده ماند

ویس کرمی معاون اجرایی شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: اکنون ۲۳ میلیون متر مکعب در روز سوخت سی ان جی مصرف می‌شود در حالیکه ظرفیتمان حدود ۳۵ میلیون مترمکعب برآورد می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: یکی از دلایل اصلی کمبود بنزین در ایران سهم پایین سی ان جی از سبد مصرفی سوخت است. بر اساس آماری که کرامت ویس کرمی معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در نشست خبری بررسی راهکارها و اقدامت مدیریت مصرف بنزین اعلام کرده «در کشور روزانه تنها ۲۳ میلیون مترمکعب سی ان جی مصرف می شود در حالیکه ظرفیت موجود حدود ۳۵ میلیون مترمکعب برآورد می شود.» گفتنی است که فعالین صنعت سی ان جی خود ظرفیت موجود در این صنعت را ۴۰ میلیون مترمکعب می دانند.

در واقع با فرض درست بودن صحبت های مسئولین شرکت پخش هم اکنون ۱۲ میلیون مترمکعب و با فرض درست بودن فعالین صنعت حدود ۱۷ میلیون مترمکعب ظرفیت بلااستفاده در این صنعت وجود دارد.

بی توجهی به ظرفیت سی ان جی موجود در کشور در حالی است که با افزایش هوا و شروع سفرهای تابستانی در روزهای آینده با رکود شکنی های مصرف بنزین مواجه خواهیم بود. در چنین شرایطی مسئولین شرکت پخش به اما و اگرها برای مدیریت مصرف دل خوش کرده اند. طوری که ویس کرمی در نشست خبری امروز خود مدعی شد که اگر طرح‌های احصای عملکرد ناوگان و بر مبنای پیمایش سوخت تخصیص داده شود مصرف کاهش می‌یابد.

شکست طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی

درست در شرایطی که طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی به دلیل ایردات فنی با شکست مواجه شده، خودروسازان هم حاضر به انجام تعهدات خود در زمینه تولید خودروهای دوگانه سوز نیستند چرا که تولید آن را مقرون به صرفه نمی دانند. البته جاده مخصوص نشین ها خود مدعی اند که تقاضای برای خودروهای دوگانه سوز نبوده و محدودیتی در زمینه تولید این خودروها ندارند. اما صرف نظر از اما و اگرهای به نظر می رسد که شرکت پخش حالا برای گذر از شرایط بحرانی چاره ای جز دست به دامن خودروسازان شدن ندارد.

تولید خودروی دوگانه سوز، کیفی سازی خودرو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید در دستور کار قرار گیرد و در قالب تفاهمنامه ۴ جانبه بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند

معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه باید شرایط را برای تولید کارخانه ای خودروی سی ان جی سوز فراهم کنیم، تصریح کرد: تولید خودروی دوگانه سوز، کیفی سازی خودرو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید در دستور کار قرار گیرد و در قالب تفاهمنامه ۴ جانبه بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که خودروهای فرسوده را از رده خارج شوند.

ویس کرمی با بیان اینکه باید ۹۲۰ هزار خودروی دوگانه سوز به ناوگان اضافه شود، یادآور شد: اگر این تعداد خودرو اضافه شود قطعا مصرف ۲۳ میلیون متر مکعب سی ان جی بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر ۶۳ درصد مصرف سوخت کشور و ۶۱ درصد نفتگاز نیز در بخش حمل و نقل به مصرف می‌رسد

وی بیان داشت: بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای سبک و سنگین باید اجرایی شود و این پتانسیل در کشور وجود دارد، کارگاه‌های متعدد تبدیل خودرو در کشور موجود است اما در هر حال در زمینه تولید خودروی دوگانه سوز عقب هستیم و این شرایطی ایجاد کرده که مصرف بنزین افزایش یافته و تامین آن برای وزارت نفت سخت شود.

حمل و نقل را می توان بزرگتری مصرف کننده سوخت در کشور داشت. بر اساس آمار اعلامی از طرف معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در حال حاضر ۶۳ درصد مصرف سوخت کشور و ۶۱ درصد نفتگاز نیز در بخش حمل و نقل به مصرف می‌رسد.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha