۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
روند کند اسقاط خودروهای فرسوده

روند کند اسقاط خودروهای فرسوده

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو از روند کند اسقاط خودرو انتقاد کرد و گفت: روند کنونی اجرای طرح‌های اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده با اهداف برنامه فاصله زیادی دارد.

به گزارش بازار، محمود مشهدی شریف گفت: در سال ۹۸ هفت هزار و هفتصد دستگاه، در سال ۹۹ , سیزده هزار دستگاه، در سال ۱۴۰۰ حدود سی هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱ با توجه به راه اندازی طرح جایگزینی خودروی فرسوده و قرعه کشی، نزدیک به ۴۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است.

وی اضافه کرد:، اما در مقایسه با سال ۹۳ که حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده بود میانگین اسقاط خودروها در طول ۴ سال (۹۸ تا ۱۴۰۱) حدود ۷ درصد سال ۹۳ بود بنابراین آنچه که اتفاق افتاده، اتفاق مطلوبی نیست.

مشهدی شریف گفت: در سال ۱۴۰۲ , حدود ۱۰ هزار خودرو و سال گذشته، ۱۲ هزار خودرو، برای طرح‌های جایگزینی و قرعه کشی‌ها داشتیم، اما استقبالی از طرح‌های دیگر مثل طرح نقدی اسقاط خودرو نمی‌شود.

وی افزود: در ۴ ماهه گذشته، حدود ۱۵ هزار دستگاه، ۵ هزار دستگاه مربوط به طرح‌های نقدی و بقیه برای طرح‌های جایگزینی بود که اگر این تعداد را در عدد ۳ ضرب کنیم تا پایان سال، حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار دستگاه خودروی اسقاطی خواهیم داشت که با اهداف برنامه فاصله زیادی دارد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ادامه داد: صدور گواهی اسقاط برای ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو، جزو اهداف برنامه است که منشاء استدلال آن هم این بود که در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شود، طبق قانون، به ازای تولید هر ۴ دستگاه خودرو باید یک دستگاه گواهی اسقاط دریافت کند.

وی گفت: بنابراین طبق برنامه‌های پیش بینی شده، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تقسیم بر ۴ می‌شود ۳۰۰ هزار و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تقیسم بر ۴ می‌شود ۴۰۰ هزار دستگاه، که بعضی از خودروها، مثل وانت دو گواهی، بعضی از خودروها مثل نیسان سه گواهی، بعضی از خودروها مثل خاور ۵ گواهی، یا بعضی از خودروها مثل کشنده‌ها ۱۶ گواهی داشتند؛ بنابراین ۵۰۰ هزار گواهی حداقل میزان گواهی مورد نیاز کشور است طبیعی است که رسیدن به ۵۰ هزار گواهی اسقاط در مقایسه با ۵۰۰ هزار گواهی می‌شود ۱۰ درصد که نشان می‌دهد با اهداف برنامه فاصله زیادی داریم.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: پارسال ۹ نوبت قرعه کشی انجام شد، نتایج نوبت اول تا چهارم به موقع اعلام شد، اما از نوبت پنجم تا هشتم و نهم، به موقع انجام و اعلام نشد، علت هم این بود که سایت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت دچار اختلال و غیر فعال شد.

مشهدی شریف گفت: تا قبل از بهمن ۱۴۰۱، متولی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری بود از تاریخ یاد شده به بعد که متولی اسقاط خودرو سازمان گسترش و نوسازی شد سایت مربوطه دچار اختلال شد و عملا قرعه کشی‌ها درست انجام و اطلاع رسانی نشد.

وی افزود:، اما از فروردین ۱۴۰۲ قرعه کشی‌های مرحله پنجم تا هشتم یک جا انجام و فقط مرحله نهم قرعه کشی به صورت مجزا برگزار و اعلام شد یعنی نتایج ۵ نوبت قرعه کشی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کردیم به همین دلیل هم مجبور شدند تمدیدهایی راجع به تحویل خودرو و پرداخت وجوه داشته باشند؛ بنابراین در سال ۱۴۰۲ , ده هزار خودرو و در سال گذشته هم ۱۲ هزار خودرو از طریق طرح جایگزینی خودرو، قرعه کشی شدند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در خصوص اینکه آیا طرح قرعه کشی حذف شده است یا خیر؟ گفت: نمی‌شود گفت قرعه کشی حذف شده، در این طرح به همه خودرو داده می‌شود، اما زمان تحویل خودرو قرعه کشی می‌شود.

مشهدی شریف افزود: اسم قرعه کشی را از این طرح برداشتند تا درصدی که به خودروهای فرسوده تخصیص داده می‌شد برداشته شود، زیرا طبق قانون قرار بود در طرح قرعه کشی ۲۰ درصد به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص داده شود.

وی گفت: هم اکنون چیزی به نام سهمیه برای صاحبان خودروهای فرسوده وجود ندارد مگر اینکه جدیدا لحاظ شود و مسئولان مربوطه بپذیرند که قرعه کشی انجام می‌دهند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱، ده درصد خودروهای عرضه شده در طرح‌های قرعه کشی باید به طرح جایگزین خودروهای فرسوده اختصاص پیدا می‌کرد، در قانون ساماندهی صنعت خودرو این میزان به ۲۰ درصد افزایش یافت.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ادامه داد: در طرح نقدی، متقاضی پس از تحویل خودرو، هم گواهی اسقاط می‌گیرد و هم بخشی از ارزش لاشه را دریافت می‌کند بنابراین دیگر نمی‌تواند در طرح‌های قرعه کشی شرکت کند.

مشهدی شریف با بیان اینکه به چند دلیل از طرح نقدی اسقاط خودرو استقبال نشد، درباره علت عدم استقبال از این طرح گفت: نکته اول وقتی بحث قرعه کشی مطرح می‌شد برای صاحبان خودروهای فرسوده توقعی ایجاد می‌کرد؟ با توجه به اینکه تفاوت قیمت بازار با قیمت کارخانه زیاد است (حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان) این سود حاشیه بازار سبب می‌شد که صاحبان خودروهای فرسوده با علاقه بیشتر خودروی خود را تحویل دهند.

وی افزود: طبیعی بود که دارندگان خودروهای فرسوده، دوست داشتند از سود حاشیه بازار استفاده کنند و حاضر نبودند خودروی خودشان را به قیمتی که در گذشته در مراکز اسقاط و بازیافت خودروها خرید و فروش می‌شد (حدود ۴۰ میلیون تومان) خودرو را تحویل دهد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: البته در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۸ هزار دستگاه و در سال جاری حدود ۵ هزار دستگاه در طرح نقدی اسقاط خودرو ثبت نام کردند.

کد خبر: ۲۳۰٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha