۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
پیش‌بینی اجرای آبخیزداری در سطح ۴۰۰ هزار هکتار| آبخیزداری در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود

پیش‌بینی اجرای آبخیزداری در سطح ۴۰۰ هزار هکتار| آبخیزداری در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود

اجرای عملیات طرح‌های آبخیزداری در سطح ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار هکتار در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش بازار، هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این مطلب گفت: با توجه به اعتبار پیش‌بینی شده در سال جاری، برآورد ما اجرای عملیات آبخیزداری در سطح ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار هکتار است در حالی که به لحاظ فنی و مطالعات انجام شده، توان اجرایی یک میلیون هکتار آبخیزداری را داریم.

جزی افزود: در کل نزدیک به ۴۰ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری داریم که در ۱۹ میلیون هکتار آن عملیات آبخیزداری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: میزان اعتبارات آبخیزداری در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد.

جزی اعتبارات سال ۱۴۰۱ در بخش آبخیزداری را ۱۶۰۰ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: سال گذشته ۶۰ درصد این اعتبار برای آبخیزداری تخصیص یافت.

وی ادامه داد: استان‌هایی مانند فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان که دارای شاخص‌های بحرانی مانند سیل و خشکسالی هستند و بیشترین اعتبارات آبخیزداری را برای انجام عملیات دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: به رغم اهمیت و تاثیرات عملیات آبخیزداری در حوزه آب و کشاورزی، اعتبارات متناسب با درخواست‌ها نیست.

وی در همین حال گفت: امسال طبق برآوردها، هر هکتار آبخیزداری نزدیک به ۳.۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

جزی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه آبخیزداری در برنامه هفتم توسعه نیز اذعان داشت: به رغم تاکید در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع آب از طریق آبخوان‌داری و آبخیزداری، در برنامه هفتم توسعه، صحبتی از آبخیزداری و تعهدات آن نشده در حالی که در برنامه ششم توسعه، اجرای آبخیزداری در سطح ۱۰ میلیون هکتار هدفگذاری شد که حدود ۶۰ درصد آن با توجه به اعتبارات پرداختی، تحقق یافت.

وی افزود: به دنبال آن هستیم با کمک مجلس، آبخیزداری در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha