۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
ایجاد تحول در برنامه های محرومیت زدایی؛ بهداشت اولیه جای خود را به توانمند سازی دانش بنیانی داده است
عضو هیئت مدیره بنیاد احسان مطرح کرد

ایجاد تحول در برنامه های محرومیت زدایی؛ بهداشت اولیه جای خود را به توانمند سازی دانش بنیانی داده است

ودود حیدری عضو هیئت مدیره بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بازار گفت: نقشه بنیاد احسان و سایر نهادهای محرومیت زدا از تامین بهداشت اولیه به بهره مندی از دانش بنیان ها تغییر یافته است.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همواره در سراسر کشور وظیفه خطیر محرومیت زدایی از مردم مناطق کم برخوردار را با اهدای بسته های معیشتی تا اجرای برنامه های توانمند سازی بر عهده دارد.

برنامه هایی که در طولانی مدت می توانند کمک بزرگی در راستای رفع محرومیت ها و افزایش سطح کیفی زندگی مردم مناطق کم برخوردار کنند. در رابطه با تلاش های این بنیاد برای بهبود معیشت مردم محمد ودود حیدری عضو هیئت مدیره بنیاد احسان در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در خصوص بنیاد احسان بفرمایید که چه برنامه هایی برای سال جاری دارد و قرار است چه خدماتی به مردم ارائه کند؟

مجموعه بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان یک مجموعه اجتماعی و محرومیت زدا در سپهر کلان سیاستی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تعریف شده است که وظیفه خطیر رسیدگی به مناطق محروم و نقاط کم برخوردار، حاشیه های کم برخوردار و افراد محرومی که تحت پوشش سایر مجموعه های خدمت رسان نیستند و یا مشکلاتی را دارند که نتوانسته اند از عهده زندگی روزمره بر بیایند را بر عهده دارد.

* بیشتر توضیح دهید و بفرمایید بنیاد احسان چطور به مردم مناطق کم برخوردار کمک می کند؟

این مجموعه با طراحی پویش ها، ایجاد قرارگاه های جهادی مختلف در عرصه های متفاوت از جمله سلامت، عدالت آموزشی، بانوان، مساجد و غیره به نقاط کم برخوردار رسیدگی می کند تا سطح عمومی مناطق محروم به یک سطح قابل قبولی ارتقا پیدا کند.

هدف بهره گیری از خود مردم برای خدمت به مردم مناطق محروم است؛ چرا که هر کجا طی این ۴۵ سال گذشته از مردم استفاده کردیم توانسته ایم قدم های بلند تری را بر داریم

چند سیاست جدی در این مجموعه برای رسیدن به این هدف وجود دارد. سیاست نخست بهره گیری از خود مردم برای خدمت به مردم مناطق محروم است؛ چرا که هر کجا که طی این ۴۵ سال گذشته از مردم استفاده کردیم توانسته ایم قدم های بلند تری را بر داریم.

گروه های جهادی، سمن ها، داوطلبان و غیره در عرصه های مختلف مجموعه هایی هستند که خیلی خوب توانسته اند همکار بنیاد احسان در رسیدگی در به نقاط کم برخوردار یا حاشیه شهرهای بزرگ باشند؛ چرا که مردم به این مجموعه های مردمی و جهادی اعتماد دارند و از خود مردم هستند. بنابراین آن ها در پویش های بنیاد احسان به صورت جدی توانسته اند مشارکت مردم را جلب کنند.

* با این تفاسیر به حوزه هایی بیشتر ورود می کنید که مردم هم برای محرومیت زدایی از آن بخش ها عزمشان را جزم کرده باشند؟

بله، یکی از سیاست های جدی که دنبال می کنیم این است که تقریبا وارد هیچ پویشی که صرفا خود ستاد اجرایی بخواهد اعتبار بگذارد یا تامین اعتبار کند ورود نکنیم.

به جهت اینکه فاکتور عامل مردمی جلب مشارکت را عامل جدی و قطعی می دانیم که جدا از اینگه باعث رسیدگی بیشتر به مردم می شود، باعث توانمند سازی مجموعه های واسط و حلقه های میانی که همین گروه های جهادی مردمی هم هستند می شود.

* گفته می شود که توانمندسازی مناطق کم برخوردار را بیشتر بنیاد برکت دنبال می کند، در این حوزه نقش بنیاد احسان چیست؟

در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای بنیاد احسان و بنیاد برکت دسته بندی و تقسیم بندی داریم؛ به طوری که موضوع اشتغال زایی و توانمند سازی محرومان در بنیاد برکت دنبال می شود و موضوع سامان دهی شده و رسیدگی به حاشیه شهر ها در قرارگاه محلات طراحی شده است.

همچنین رسیدگی به نقاط کم برخوردار و محرومین در حوزه های مختلف آسیب هایشان در بنیاد احسان طراحی شده است. تمام این ها گفته شد برای اینکه بگوییم با یک نقشه جامعی از سوی ستاد اجرایی برای رسیدگی به مناطق محروم ورود کرده ایم و بدون اینکه دنبال عنوان یا بهره گیری رسانه ای جدی باشیم به این مناطق ورود می کنیم.

البته رسانه را تا جایی که به اصل کار کمک کند و باعث ایجاد سرمایه اجتماعی برای مجموعه های خدمت رسان شود دنبال می کنیم اما سیاست جدی این است که مجموعه های واسط و مردمی با یک پشتیبانی از مجموعه ستاد اجرایی بتوانند این کار را انجام دهند؛ چرا که همانطور که گفتم معتقد هستیم توانمند کردن مجموعه های واسط باعث می شود محرومیت زدایی را از یک پروسه تبدیل به یک پروژه کنیم.

* منظورتان از تبدیل پروسه محرومیت زدایی به پروژه چیست؟ چه کار جدیدی را قرار است انجام دهید؟

منظور این است که پروژه محرومیت زدایی یک روزی باید در این کشور تمام شود و این اتفاق رخ نمی دهد مگر اینکه حلقه های میانی تقویت شوند و برای مواجه با این موضوع باید هم آموزش ببیند و هم بتوانند عمل کنند.

پیشانی و جبهه اقدام و اثر بنیاد احسان همین گروه های جهادی و مردمی با پویش های مختلف و مشارکت مردم است

لذا پیشانی و جبهه اقدام و اثر ما همین گروه های جهادی و مردمی با پویش های مختلف و مشارکت مردم است. همچنین با حضور میدانی در عرصه هایی که در بحران ها هم لازم است می توانیم خدماتمان را دنبال کنیم. نکته بعدی این است که نقاط محروم و مناطق کم برخوردار در یک قیاسی به نسبت حدود ۵ دهه گذشته اول انقلاب، مسائل و ویژگی هایشان کاملا متفاوت شده است.

آن مسائلی که اول انقلاب درگیر آن ها بودند امروز درگیری شان به برکت انقلاب اسلامی تغییر یافته است و دیگر مردم و مجموعه های خدمت رسان حاکمیتی در گیر آن ها نیستند و مسائل و مشکلات مناطق محروم کاملا متفاوت شده است. بنابراین متناسب با همین موضوع دست فرمان اقدامات بنیاد احسان هم متفاوت شده است.

* درباره تغییراتی که در حوزه محرومیت زدایی طی دهه های اخیر شاهد هستید برایمان بگویید و بفرمایید اکنون کمبودها بیشتر در چه بخش هایی است؟

دست فرمان نحوه مواجه با گروه ها و توانمندسازی گروه ها متفاوت شده است. امروز بخش زیادی از مجموعه های دانش بنیان را برای رسیدگی به مناطق محروم درگیر می کنیم که برای احصای مشکلات و نحوه ورود گروه های مردمی به نقاط محروم است.

همچنین در دهه اول گام دوم انقلاب اسلامی این مدل در مواجه با پروژه محرومیت زدایی باید متفاوت شود و مجموعه های مردمی خدمت رسان به نقاط محروم هم باید در نوع مواجه خود پوست اندازی کنند.

امروز در اکثر مناطق محروم دیگر شاید دغدغه حمام و موضوعات تامین بهداشت اولیه و جاده روستایی همچون گذشته نیستیم و موضوعات دیگری از جنس اشتغال، موضوعات اجتماعی، توانمند سازی و غیره مورد توجه است.

بر این اساس یکی از برنامه های بنیاد احسان نیز طراحی مدل توانمند سازی مجموعه های مردمی برای نوع مواجه با این موضوع است که در قرارگاه های مختلف جهادی دنبال می شود.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha