۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
صف موقت خرید سیمانی‌ها با پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی
تحلیل بازار از سهام های سیمانی

صف موقت خرید سیمانی‌ها با پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی

قیمت سیمان عزم بالارفتن کرده و این عامل می تواند در آینده گروه سیمانی بورس موثر باشد.

بازار؛ گروه بورس: بررسی روند معاملات در چند روز گذشته از افزایش صف خرید در گروه های سیمانی ها حکایت دارد. در واقع اگرچه سیمانی ها در چند سال اخیر و همگام با نرخ تورم افزایش چند باره قیمت محصولات را تجربه کرده اند اما تداوم چانه زنی متولیان این صنعت با کارگروه تنظیم بازار بر سر میزان رشد نرخها نوید تغییرات بیش از ۵۰ درصدی را می دهد که با ایجاد انگیزه مضاعف در سرمایه گذاران صف های خرید طولانی را رقم زده است به گونه یکه در معاملات روز گذشته نیز شرکت های سیمانی نیز یکی از اثرگذارترین گروه های بازار سرمایه بودند که به عبور شاخص کل از مرز کانال تاریخی منجر شد.

روند تولید سیمان چگونه است؟
بر اساس این گزارش بررسی ها از روند تولید سیمان نشان می دهد رشد اقتصادی ۸ درصدی در دهه ۸۰ باعث شده تا دولت های وقت در راستای تامین نیاز داخل و همچنین رویکرد صادراتی هدف گذاری تولید ۱۲۰ میلیون تنی سیمان در افق ۱۴۰۰ را برنامه ریزی کنند. البته این هدف گذاری چندان موفقیت آمیز نبود و با تشدید تحریمها و منفی شدن رشد اقتصادی تنها واحدهای نیمه کاره سیمانی تکمیل شده و در نهایت ظرفیت این محصول به حدود ۸۰ میلیون تن رسید. اگرچه که تنگتر شدن دایره تحریمها و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور مانع از ان شد تا سیمانی بتوانند از تمامی ظرفیت خود بهره گیری کنند و نه تنها در آن برهه سهام شرکت های بزرگ سیمانی تحت الشعاع قرار گرفت بلکه واحدهای سیمانی برای تداوم حرکت چرخ تولید به رقابت منفی به ویژه در حوزه صادرات روی آوردند. رقابتی که با تنگتر شدن دایره صادرات و محدودیت هایی که کشور عراق به عنوان مهمترین مبدا صادراتی سیمان ایجاد کرد افزون یافت و ضمن اجبار برای کاهش بیشتر تولید درخواست مکرر برای گرانی محصولات همگام با نرخ تورم به مهمترین ابزار در دست سیمان سازان برای جبران چالش های اقتصادی مبدل شد. موضوعی که به اعتقاد دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان و در شرایطی که علاوه برنرخ ارز تمامی کالاها و فاکتورهای تاثر گذار در تولید رشد بعضا تا ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده اند گریز ناپذیر خواهد بود.

عبدالرضا شیخان در خصوص افزایش قیمت سیمان و تاثیر آن بر سایر حوزه های مرتبط به خبرگزاری بازار می گوید: درحال حاضر به غیر از نرخ ارز قیمت حامل های انرژی نیز با افزایش چند برابری همراه شده که در نتیجه آن هزینه های تولید را به شدت افزایش داده است.

وی در ادامه افزود: در این راستا و برای کاهش فشارهای مالی درخواست افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار ارائه شده و بر اساس مذاکرات صورت گرفته احتمالا تا هفته آینده وضعیت قیمت سیمان مشخص خواهد شد.

شیخان به سهم اندک قیمت سیمان در هزینه های تمام شده مسکن اشاره کرد و گفت: به ازای هر متر مربع مسکن به ۴ کیسه سیمان با حدود وزن تقریبی ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو سیمان نیاز است که حتی بر فرض افزایش ۵۰ درصدی قیمت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان تمام می شود. این در حالی است که بر اساس آمارها هم اکنون برای هر متر مربع یک واحد مسکونی به بیش از ۶ میلیون تومان هزینه نیاز است. بنابراین سیمان سهمی کمتر از ۲ درصد را در ساخت یک واحد مسکونی در اختیار خواهد داشت که قطا بازار را دستخوش تغییرات قرار نخواهد داد.

قیمت گذاری بالا و فروش پایین تر از قیمت 
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان همچنین در پاسخ به اینکه تجربه قیمت گذاری چند سال اخیر نشان داده که سیمانیها به واسطه کاهش صادرات و متقاضی در بازار داخل غالبا محصولات خود را با تخفیف و بسیار پایین تر از نرخ تعیین شده عرضه می کنند. بنابراین در چنین شرایطی ضرورت افزایش قیمت چگونه توجیه پذیر است، گفت: هم اکنون بالغ بر ۷۷ کارخانه سیمان سازی در کشور فعالیت می کنند که اکثر در مناطق محروم زمینه اشتغال را فراهم آورده اند. بنابراین ضرورت حمایت دولت از این صنعت به واسطه نقش اشتغالزایی آنها اجتناب ناپذیر است. اما در خصوص عرضه پایین تر از نرخ رسمی که از آن به عنوان رقابت منفی نام برده می شود. دلیل آن را باید در توزیع ناهمگون جستجو کرد.

این فعال صنفی گفت: عدم تحقق هدف گذاری سیمان در سند چشم انداز ۱۴۰۰ تحت تاثیر شرایط تحریمی و رشد منفی اقتصادی باعث شده تا برخی مناطق پر تولید و برخی پر مصرف باشند. بنابراین واحدهایی که در مناطق پر تولید مستقر شده اند برای عرضه و فروش به مناطق پر مصرف نسبت به پرداخت هزینه های مازاد حمل و نقلی اقدام می کنند که از آنجایی که در صورت های ارائه شده به بورس قیمت فروش قید می شود شائبه عرضه پایین تر از نرخ رسمی مطرح می شود.

شیخان در پاسخ به دلایل عدم عرضه سیمان در بورس کالا گفت: در سال گذشته در حوزه صادرات اقدامات لازم برای عرضه سیمان سفید در بورس کالا صورت گرفت. اما انگیزه لازم برای عرضه وجود نداشت که امسال با رفع برخی از موانع در ۶ ماه آینده سیمان سفید صادراتی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

وی با عنوان اینکه عرضه در بورس کالا علاوه بر جلوگیری از رقابت منفی می تواند به توسعه بازارهای صادراتی منجر شود، در خصوص دلایل عرضه داخلی از طریق بورس گفت: نظام توزیع سیمان در کشور بر مبنای سیستم سنتی انجام می گیرد که تغییر ناگهانی این نظام مشکلات عدیده ای را هم در ابعاد اشتغال و هم در تعادل بازار ایجاد خواهد کرد. البته در این راستا نیز برنامه ریزی صورت گرفته که انتظار می رود با حمایت دولت و مسئولان بورس کالا تمامی محصولات سیمانی در بازار داخلی و صادراتی از طریق این بازار صورت گیرد.

فعال صنعت سیمان در خصوص تاثیر سهام شرکت های سیمانی بورس در نتیجه افزایش قیمت گفت: باید توجه داشت در افزایش قیمت فوق میزان سود واحدهای تولیدی تغییر محسوسی نخواهد کرد و بخش اصلی میزان رشد قیمت بابت هزینه تمام شده مصرف خواهد شد. اما فارغ از میزان سود عایدی شرکتها با رشد قیمت افزایش صف خرید برای شرکت های سیمانی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

کد خبر: ۲۳٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha