۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
صادرات گاز به عراق متوقف نشده است| بدهی ۱۱ میلیارد دلاری همسایه غربی به ایران
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

صادرات گاز به عراق متوقف نشده است| بدهی ۱۱ میلیارد دلاری همسایه غربی به ایران

حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه صادرات گاز به عراق متوقف نشده است، ادامه داد: وزارت برق عراق طلب ایران را به حساب بانک TBI واریز کند، کفایت نمی کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در حالی امروز برخی از منابع خبری از توقف صادرات گاز ایران به عراق خبر داده اند که حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به بازار می گوید که این خبر صحت نداشته و صادرات به این همسایه غربی همچنان ادامه دارد.

صادرات گاز به عراق متوقف نشده است. عراقی ها انتظار دارند که ایران روزانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب به این کشور گاز بدهد. اما بالاخره ایران هم محدودیت های خود را دارد. گاهی اوقات به دلیل اورهال پالایشگاه امکان تامین و صادرات این حجم از گاز را ندارد. ضمن اینکه عراقی ها هم به تعهدات خود پایبند نبوده اند

او با بیان اینکه صادرات گاز به عراق بعاضا دارای نوساناتی است، اظهار داشت: از آنجاییکه مصرف گاز در تابستان به شدت افزایش پیدا می کند، عراقی ها انتظار دارند که ایران روزانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب به این کشور گاز بدهد. اما بالاخره ایران هم محدودیت های خود را دارد. گاهی اوقات به دلیل اورهال پالایشگاه امکان تامین و صادرات این حجم از گاز را ندارد.

او همچنین ادامه داد: از طرفی عراقی هم آنچنان که باید و شاید به تعهدات خود پایبند نیستند. به عنوان مثال اخیرا قول آزاد سازی بخشی از مطالبات ایران را داده بودند، اما متاسفانه این اقدام هنوز رخ نداده است. اینکه وزارت برق عراق طلب ایران را به حساب بانک TBI واریز کند کفایت نمی کند و باید در جهت آزادسازی این پول ها هم همکاری ها و رایزنی ها را داشته باشند.

گفتنی است که احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق یکشنبه شب (۹ ژوئیه) در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود که ایران زمانی که دمای هوا در عراق به ۵۱ درجه سانتیگراد رسیده است، بدون اعلام قبلی گاز را قطع کرده و نیروگاه های ما به علت نبود گاز از کار افتاده است.

سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد که ایران هشداری بابت کاهش گاز نداده، عراق را با کاهش گاز غافلگیر کرده است.

وی درباره علت این کاهش گاز از سوی ایران توضیح داد که ایران در پاسخ به عراق گفته است که اموالی در عراق داریم که باید پرداخت شود.

بدهی عراق به ایران چقدر است؟

آمارهای متفاوتی از رقم بدهی گازی عراق به ایران منتشر می شود. چندی پیش معاون وزیر نفت بدهی عراق به ایران ۸ میلیارد دلار اعلام و بانک مرکزی از طلب ۱۰ میلیارد دلاری خبر داده بود. این در حالی است که وزیر خارجه عراق گفته بود که ۱۷ میلیارد دلار به ایران بابت دریافت گاز بدهکار هستیم.

حسینی همچنین درباره آخرین رقم بدهی عراق به ایران گفت: آمارهای متفاوتی در این خصوص اعلام می شود اما حالا به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار از عراق طلب داریم.

این کارشناس انرژی ادامه داد: باید ساز و کار مشخصی برای پرداخت بدهی تعیین شود که اگر قرار است ایران به جای طلب خود از عراق کالا وارد شود، سخت گیری ها در این خصوص کاهش یابد.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      13 0
      آدم بدهکار رو اگه ول کنی طلبکار، میشه، متاسفانه همسایه های ايران به مفت خوری عادت کرده اند و در صورت درخواست طلب، شروع به شاتاژ و جوسازی علیه کشورمان می‌کنند.ترک عادت موجب مرض است!
    • علی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      1 0
      ای بی ندارد آنها برادران ما هستند جورشان رامی کشیم از روی قبض ها ی آب وبرق وگاز ما ۶۰ تا آب مصرف کردیم ۶۰۰ هزار تومان برایم آمده
    • محمد IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      مسیولین کشور در احقاق حقوق ملت منفعل هستند خود همه چیز دارند ولارم نمی بینند به خود تکان دهند. مسئولین باید به عراق بگویند برای صادرات گاز احتیاج به پول دارند وگرنه. قطعات جایگزین نمی شود وگاز قطع می شود
    • احمد IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      1 0
      وسط این گزارش های خبری و تحلیل ها آنچه که حذف شده و یا مورد غفلت قرار میگیرد در واقع شاه دزد است.. آمریکا چه حقی برای تحریم دارد؟ چون قدرت دارد؟ پس حق دارد!!! دستاورد آمریکا جز جنگ و کشتار و فقر چه بوده در منطقه آن هم برای سر پا نگه داشتن کمپانی های اسلحه سازی اش برای اینکه ریشه این ظلم ها خشکانده شود باید سلطه دلار در اقتصاد از بین برود. اقتصاد آمریکا از این آقایی دلار ارتزاق میکند راه نجات اقتصاد کشور دلار زدایی از آن هست که خیلی از کشورها شروع کرده اند