۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
به جذب ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌ برای توسعه و تقویت صنعت نفت کشور نیاز داریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

به جذب ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌ برای توسعه و تقویت صنعت نفت کشور نیاز داریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: انصاف و عدالت حکم می‌کند بگویم وزیر نفت برای بهره‌برداری از جایگاه اوپک به‌منظور افزایش سطح قدرت و اثربخشی ایران در معادلات بین‌المللی بسیار تلاش کرده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، علیرضا ورناصری با اشاره به دستاوردهای سفر جواد اوجی، وزیر نفت در پایان هفته گذشته به وین برای شرکت در هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اظهار کرد: این سمینار به مباحث اثرگذار بر انرژی از جمله امنیت انرژی، فناوری، محیط ‌زیست، توسعه ‌پایدار و دیگر سیاست‌های کلان انرژی متمرکز بود.

وی افزود: ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه نخست جهان و ظرفیت تولید گاز یک میلیارد مترمکعب در روز را داراست که با یک برنامه پنج‌ساله، این حجم تولید به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز افزایش می‌یابد، از این رو جهان به این موضوع اذعان دارد که ایران در زمینه تأمین انرژی دارای اهمیت جهانی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست‌های اوپک در تشریح سیاست‌های انرژی کشور، بر این موضوع تأکید کردیم که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران موجب اختلال در تأمین انرژی و بی‌ثباتی در بازار جهانی نفت خواهد شد، عنوان کرد: یکی از میزگردهای هشتمین سیمنار اوپک، موضوع همکاری بین‌المللی در تنوع بخشیدن به اقتصاد انرژی، نقش سازمان‌های بین‌المللی در ترویج و اجرای تنوع اقتصاد انرژی و افزایش انعطاف‌پذیری اقتصادهای انرژی بود. در این زمینه باید گفت اصولاً میزان نفوذ در اوپک تابع مستقیمی از مقدار صادرات و سهم بازار است.

نماینده هفتکل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توجه داشته باشیم که ما به جذب ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌ برای توسعه و تقویت صنعت نفت کشور نیاز داریم که این موضوع افزون بر تسریع در رفع آسیب‌پذیری‌های داخلی در مبحث انرژی، به دیپلماسی فعال‌تر هم نیاز دارد. درست است که ما در ۲۰ ماه گذشته ۴۰ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کرده‌ایم، اما در جایگاه‌هایی مثل اوپک جهت افزایش سطح قدرت و اثربخشی ایران در معادلات بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای باید به توسعه بهره‌برداری از موقعیت ژئوپولیتیکی منحصربه‌فرد کشورمان برای ایفای نقش محوری در تبادلات انرژی منطقه تأکید بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: محوریت ما در این سمینار هم این بود که همسو با راهبردهای دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی، با توسعه این دیپلماسی با کشورهای مستقل، جایگاه ایران تقویت شود و همکاری ایران با کشورهای همسایه در توسعه میدان‌های مشترک، با تحقق تولید از این میدان‌ها و توسعه دیپلماسی نوآوری با کشورهای منطقه و جهان به‌منظور افزایش تبادلات فناورانه صنعت نفت، با استفاده از دیپلماسی قدرتمند انرژی در منطقه تداوم و ارتقا یابد.

ورناصری گفت: در این سمینار افزون بر وزیران انرژی و نفت امارات و مصر، وزیر نفت کشورمان با وزیر نفت عراق هم دیدار داشت که بر توسعه اجرای پروژه‌های مشترک نفتی، توسعه روابط دوجانبه نفتی، تبادلات در حوزه نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توسعه میدان‌های مشترک نفتی، صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران به عراق و اجرای پروژه‌های مشترک تأکید شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در حاشیه این سمینار همچنین وزیر نفت کشورمان با دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) نشستی داشت که درباره آینده بازارهای گاز جهان، سرمایه‌گذاری در صنعت گاز در میان کشورهای صادرکننده گاز و خارج از آن، تحولات جهانی حاکم بر بازارهای گاز دنیا، پیش‌بینی قیمت و همگرایی کشورهای صادرکننده گاز در بازار تبادل‌نظر شد. وزیر نفت همچنین با وزیر انرژی عربستان دیدار داشت و افزون بر اینکه در مورد شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام، آینده بازار نفت، تصمیم‌های کنونی و مورد نیاز برای آینده و چشم‌انداز قیمت‌های نفت خام تبادل‌نظر صورت گرفت در مورد موضوعات دوجانبه بین ایران و عربستان از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و بررسی امکان سرمایه‌گذاری مشترک نیز تبادل‌نظر شد.

تلاش وزیر نفت برای افزایش سطح قدرت و اثربخشی ایران در معادلات بین‌المللی صنعت نفت ستودنی است
وی اظهار کرد: بنده به‌عنوان نماینده یکی از مهم‌ترین مناطق نفت‌خیز ایران که گرفتار محرومیت‌های مضاعف است همیشه پیگیر مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود از وزارت نفت و شخص آقای اوجی هستم، اما انصاف و عدالت حکم می‌کند بگویم وزیر نفت برای بهره‌برداری از جایگاه اوپک به‌منظور افزایش سطح قدرت و اثربخشی ایران در معادلات بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای بسیار تلاش کرد و همسو با دیپلماسی انرژی دولت، به‌منظور تحقق توسعه همکاری‌های مشترک با کشورهای مستقل و توسعه روابط نفتی، تبادلات در حوزه نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی با تعدادی از همتایان خود که در این سمینار حضور داشتند وارد رایزنی شد.

نماینده هفتکل، لالی و اندیکا در مجلس تصریح کرد: وزیر نفت در نشست‌های این اجلاس همسو با اعلان مواضع صریح و شفاف کشور تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت عرضه به نفع مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهان با مواضع عادلانه همسو خواهد بود و هر نوع سیاسی کردن انرژی را عامل بر هم خوردن امنیت انرژی در بازارهای جهانی معرفی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه هر تولیدکننده انرژی از جمله ایران را موجب برهم خوردن تعادل بازارهای جهانی و خسران تمام مردم جهان برشمرد.

ورناصری به برآورد حضور ایران در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک اشاره و تأکید کرد: هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک با شعار «به ‌سوی یک گذار انرژی پایدار و فراگیر» برگزار شد و دیپلماسی فعال و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از مهم‌ترین عوامل جهت تحقق این شعار خواهد بود که ایران با اعلان مواضع شفاف خود در این سمینار، همسویی‌اش با مواضع عادلانه منتهی به تأمین امنیت انرژی را بار دیگر مورد تأکید قرار داد.

وی گفت: چشم‌اندازهای جهانی اوپک حاکی است سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز صنعت نفت تا سال ۲۰۴۵ میلادی درمجموع ۱۲ تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار است، اما سطوح سرمایه‌گذاری‌ها با این عدد فاصله معناداری دارد.

کشورها به این موضوع اذعان دارند که ایران در زمینه تأمین انرژی از اهمیت جهانی برخوردار است
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: توجه داشته باشیم که طبیعی است در شرایط کنونی، بازار جهانی نفت به‌دلیل پیامدهای تنش‌های ژئوپلیتیکی برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا دغدغه‌هایی داشته باشد، اما با وجود مواردی که اعلام شد، با توازن و ثبات در حال حرکت است. وزیر نفت برای ایفای نقش محوری ایران در تبادلات انرژی منطقه بر تقویت دیپلماسی انرژی تأکید دارد، البته با توجه به ظرفیت عظیم کشورمان در تولید انرژی، هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم.

ورناصری تأکید کرد: توجه داشته باشیم که کشورهای جهان به این امر اذعان دارند ایران در زمینه تأمین انرژی از اهمیت جهانی برخوردار است. باید سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت و گاز، همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک با محور بیشتری اولویت یابد. در یک نمونه آن باید بگویم ایران و عربستان درمجموع دارای حدود ۳۷ درصد از ذخایر نفت جهان هستند، از این رو تلاش‌های فرابخشی وزیر نفت و همکاران وی در وزارت نفت جبرای تقویت دیپلماسی انرژی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، قراردادهای توسعه صادرات، تجارت هماهنگ در بازار نفت و بهره‌برداری از این ظرفیت عظیم باید تداوم و توسعه یابد.

وی به موضوعات مربوط به حوزه انرژی در این برنامه اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری، خردمندانه جهت تدوین مسئله‌محور، واقع‌بینانه و اولویت‌محور برنامه هفتم بر اولویت‌های کشور تأکید کردند. بنده در تمام مباحث مربوط به انرژی در برنامه هفتم بر اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب در این برنامه تأکید داشته‌ام.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توسعه متوازن صنایع پایین‌دستی و تکمیلی صنعت پتروشیمی، افزایش مستمر ضریب بازیافت و برداشت نهایی از مخازن و چاه‌های نفت و گاز، گسترش اکتشاف نفت و گاز، شناخت کامل منابع، بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی استان‌های جنوبی برای خرید و فروش، فرآوری و پالایش و معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به بازارهای داخلی و جهانی، حمایت از تأسیس شرکت‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشاف (نه مالکیت)، بهره‌برداری و توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور به‌ویژه میدان‌های مشترک در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را در برنامه هفتم توسعه مهم و ضروری ارزیابی کرد.

ورناصری همچنین رفع تنش‌های آبی، توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی شبکه برق و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور برای توسعه ارتباطات شبکه‌ای با کشورهای همسایه و افزایش مبادلات انرژی برق، تسریع در توسعه زیرساخت‌ها، تسهیل سرمایه‌گذاری خصوصی، استفاده عمومی از منابع فراوان انرژی‌های پاک در استان‌های مستعد با توجه به ظرفیت عظیم این استان‌ها، افزایش سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق، اتخاذ راهبردهای کارآمد برای بهینه‌سازی مصرف و کاهش شدت انرژی را از مواردی برشمرد که باید در برنامه هفتم توسعه به جد پیگیری شوند.

وی همچنین توجه به راهبرد ملی محافظت از محیط زیست، توجه به مدرن‌سازی اکولوژیک، رشد سبز و کاهش تولید دی‌اکسید کربن از طریق راهبردهای اقتصاد چرخشی ملی با توجه به تحقق نیافتن بندهای الف و ب ماده ۳۷ قانون برنامه ششم توسعه در افزایش حداقل ۲۵ درصد پوشش شبکه فاضلاب شهری تا پایان برنامه ششم با محوریت‌بخشی به جبران بخشی از زیان توزیع نامتعادل بارش و خشکسالی در کشور و استان‌های جنوبی را در برنامه هفتم توسعه ضروری دانست.

کد خبر: ۲۳۰٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha