۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
«خاموشی» آفت جدید محصولات کشاورزی| تولید کنندگان خسارت درو می‌کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

«خاموشی» آفت جدید محصولات کشاورزی| تولید کنندگان خسارت درو می‌کنند

مشهد- کمبود برق در شرایطی که دولتمردان تصمیم دارند تا با افزایش تولید ملی اقتصاد ایران را سروسامان بدهند موجب جلوگیری از فعالیت صنایع و هم‌چنین افت کیفیت محصولات در بخش کشاورزی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: متأسفانه به دلیل بروز خشک‌سالی و کمبود بارش، نیروگاه‌های برقابی کشور با کاهش تولید و عدم تولید برق مواجه هستند و لذا صنایع به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی که در رفع تورم و تأثیر در اقتصاد جامعه نقش اصلی را بازی می‌کنند با کاهش فعالیت روبرو شدند.

اگرچه شاید در نگاه سطحی رابطه برق با مزارع کشاورزی بی‌ربط به نظر برسد اما واقعیت این است که کمبود برق و تأثیر آن بر میزان آبدهی چاه‌های کشاورزی نیز بر تولید و کاهش ۳۰ درصدی محصول تأثیرگذار بوده و کشاورزان را متضرر کرده است.

مصائب فولاد کاران

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران بابیان اینکه قطع برق در زمستان و فصل تابستان خسارات سنگینی را به این صنعت وارد کرده است به بازار می‌گوید: اگر برق و گاز به‌عنوان انرژی‌های موردنیاز صنعت فولاد ایران محدود شوندطبیعتاً این صنعت نیز دچار محدودیت خواهد شد.

سید احمد رضوی نیک اذعان می کند: برخی از مسئولان شرکت گاز یا برق انتظار دارند که صنایع با ۳۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند اما در پاسخ به این تقاضا باید اذعان کرد این خواسته به‌هیچ‌وجه منطقی و انجام‌پذیر نیست.

«خاموشی» آفت جدید محصولات کشاورزی| تولید کنندگان خسارت درو می‌کنند

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: این صنعت کاملاً صفر و صدی است و لذا نمی‌توان در دمای ۴۰۰ درجه ۱۰ تا مشعل را خاموش کرد!

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران: بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده و آماده‌به‌کار در صنعت فولاد وجود دارد که به دلیل نبود انرژی کافی در فصول تابستان و زمستان، بهره‌برداری از این ظرفیت، امکان‌پذیر نیست و به دلیل محدودیت‌های ذکرشده ظرفیت تولید به زیر ۲۰ میلیون تن رسیده است!

رضوی بیان می‌کند: هنگامی‌که خط تولید را روشن می‌کنیم باید با ۱۰۰ درصد توان تولید کند و لذا امکان اینکه چند دستگاه را خاموش کرد، وجود ندارد.

رئیس هیئت‌مدیره مجتمع فولادی نیک صدرای توس بابیان اینکه اکنون بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده و آماده‌به‌کار در این صنعت وجود دارد که به دلیل نبود انرژی کافی در فصول تابستان و زمستان، بهره‌برداری از این ظرفیت، امکان‌پذیر نیست می‌افزاید: متأسفانه به دلیل محدودیت‌های ذکرشده ظرفیت تولید به زیر ۲۰ میلیون تن رسیده است!

وی هم‌چنین با اشاره به قوانینی که توسط دولتمردان نادیده گرفته می‌شود به ما می‌گوید: دربند ۵ قرارداد صنایع با شرکت برق به‌صراحت نوشته‌شده که چنانچه شرکت برق به هر دلیلی برق مصرف‌کنندگان «های ولتاژ» را قطع کند، باید ۲۰ روز قبل این موضوع را به مشترکان به‌صورت کتبی اعلام کند اما متأسفانه شرکت‌های توزیع برق به‌هیچ‌وجه به این بند از قرارداد پایبند نیستند.

وی می‌افزاید: گاهی اوقات خط تولید مشغول کار بوده و به‌یک‌باره برقمان قطع می‌شود و خسارت سنگینی را به تجهیزات ما وارد می‌کند.

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران اذعان می‌کند: جدای از این طبق قراردادمان باید شرکت برق تمامی خسارت‌های ناشی از قطع برق را برای واحدهای تولیدی یا همان مشترکین «های ولتاژ» را جبران کند اما متأسفانه این قانون تاکنون محلی برای اعراب نداشته و خسارتی به واحدهای متضرر پرداخت‌نشده است.

خسارت وارده به بخش کشاورزی

در همین حال معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی معتقد است که کمبود برق و خاموشی موتورپمپ‌های آب درنتیجه افزون بر ۲۰ تا ۳۰ درصد به افت تولید محصول منجر خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: تداوم قطعی برق در محصولاتی مانند پنبه، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی موجب کاهش محصول و در محصولات باغی مانند انار و سیب موجب کاهش کیفیت و در محصولی مانند انگور موجب سوختگی در میوه می‌شود.

غلامحسین ساربان اذعان می‌کند: بخش کشاورزی این استان مشتری ۴۰ ساله صنعت برق است و تداوم قطعی برق در محصولاتی مانند پنبه، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی موجب کاهش محصول و در محصولات باغی مانند انار و سیب موجب کاهش کیفیت و در محصولی مانند انگور موجب سوختگی در میوه می‌شود.

«خاموشی» آفت جدید محصولات کشاورزی| تولید کنندگان خسارت درو می‌کنند

وی بابیان اینکه قطع برق در بخش کشاورزی و خاموشی چاه‌های کشاورزی در این استان موجب افت ۲۰ درصدی محصولات زراعی و باغی خواهد شد بیان می‌کند: درحالی‌که بخش کشاورزی استان قرارداد خرید ۷۱۶ مگاوات برق را دارد عملاً در حال مصرف ۵۸۰ مگاوات آن است، اما همچنان تأکید بر صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاوات صرفه‌جویی از سوی شرکت برق استان داریم حال‌آنکه بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری بدترین تجربه خسارت را داشته است.

ساربان می‌گوید: قطع برق چاه‌های کشاورزی استان را به‌هیچ‌وجه به نفع کشاورزان به‌عنوان یکی از اقشار زحمتکش و خسارت‌دیده نمی‌دانیم و روال موجود قطع برق موجب آسیب جدی در این حوزه خواهد شد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان می‌کند: خراسان رضوی که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص بخش کشاورزی دارد اما امسال از محل تجربه سرمای بی‌سابقه، خشک‌سالی شدید و سرمای بهاره ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت را تجربه کرده است و این به معنای وضعیت بحرانی در این زمینه است.

وضعیت اضطراری

یک عضو فعال اقتصادی در حوزه صنایع لبنی نیز پیش از این در گفت و گو با بازار اظهار کرد: با آغاز فصل گرما، واحدهای تولیدی به ویژه صنایع لبنی با دغدغه قطعی برق مواجه هستند؛ چرا که سایر صنایع غذایی مانند صنایع کیک و کلوچه، مربا، ترشی می‌توانند مشکل گرما و افزایش دما را به نوعی مدیریت کنند اما صنایع لبنی به دلیل فسادپذیری شیر با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

مریم سراج احمدی بیان کرد: در این راستا نمی‌توان دامدار را از دوشیدن شیر گاو منع کرد یا دوشیدن دام را به زمان دیگری موکول کرد بنابراین پس از خرید شیر از دامدار بلافاصله باید آن را به فرآورده‌های لبنی تبدیل کرد و روانه بازار ساخت.

عضو کانون زنان بازرگان خراسان رضوی یادآور شد: بالاترین آسیب ناشی از قطعی برق متوجه صنایع لبنی است و قطعی برق حتی برای چند ساعت برای این صنایع فاجعه‌آمیز است. متاسفانه هیچ‌گاه صنایع لبنی را به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع غذایی از قطعی برق مستنثی نکرده‌اند.

وی یادآور شد: براساس پیشنهادات شرکت برق، واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی در شرایط اضطراری می‌توانند از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح فعالیت کنند که عملا انجام این کار غیرممکن است؛ چرا که حقوق کارگر، تغییر ساعت فعالیت سیستم اداری و تبعات موکول کردن دوشیدن دام از صبح به عصر خسارت سنگینی به دنبال دارد.

«خاموشی» آفت جدید محصولات کشاورزی| تولید کنندگان خسارت درو می‌کنند

وی با بیان اینکه قطعی‌های لحظه‌ای برق و عدم اطلاع‌رسانی به موقع، به دستگاه‌ها و ماشین آلات خسارات جبران ناپذیری را وارد می‌کند، تصریح کرد: علی رغم پیگیری‌های بسیار از استانداری به منظور جبران خسارت ناشی از قطعی برق به واحدهای تولیدی، هیچگاه خسارتی بابت قطعی برق به واحدها پرداخت نشده است.

چاره کار چیست؟

درحالی‌که چشم تمامی تولیدکنندگان به دولت دوخته‌شده تا مشکل برق را حل کند سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چه باید کرد توضیح می‌دهد: دولت سیزدهم برای تأمین بخشی از مصرف برق خانگی توانسته است چند نیروگاه سه تا پنج هزار مگاواتی را ایجاد و وارد چرخه تولید کند و این در حالی است که مصرف ما بسیار بیش از این اعداد است.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی اذعان کرد: سعی دولت و وزارت نیرو بر این است تا صنایع بزرگ بتوانند برای تأمین مصرف خود نیروگاه‌هایی خصوصی ایجاد کنند تا تأمین برق صنعتی از بخش مصرف خانگی جدا شود

حسن حشمتی به ما می‌گوید: بیشتر نیروگاه‌های تولید برق از گاز استفاده می‌کنند و اکنون شاهد آن هستیم که در زمان اوج مصرف گاز در زمستان، بسیاری از نیروگاه‌های تولید برق با چالش روبه‌رو می‌شوند، به همین دلیل راه برون‌رفت از این وضعیت تغییر این چرخه به سمت انرژی‌های تجدید پذیر است.

وی با اشاره به فعالیت دولت‌های گذشته برای تأمین برق اظهار کرد: پیش‌ازاین برای تهیه برق سدهای عظیم و با بودجه سنگین در دستور کار مدیران قرار گرفت که این سیاست خود مشکلات محیط زیستی همچون خشک شدن رودخانه‌ها را در پی داشت .

وی با اشاره به این موضوع که سبک مصرف انرژی در دنیا برای بیشتر نیازهای روزمره ازجمله اجاق‌گازها، تأمین گرمایش و سرمایش از مصرف گاز به سمت برق تغییریافته است افزود: اکنون نیروگاه هسته‌ای بوشهر توان تولید هزار و ۲۴ مگاوات برق را دارد لذا تأکید ایران برای داشتن چندین نیروگاه هسته‌ای و خورشیدی بر همین اساس است تا بتوان از چرخه تولید برق با سوخت فسیلی و گازی خارج شد.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی اذعان کرد: اکنون سعی دولت و وزارت نیرو بر این است تا صنایع بزرگ بتوانند برای تأمین مصرف خود نیروگاه‌هایی خصوصی ایجاد کنند تا تأمین برق صنعتی از بخش مصرف خانگی جدا شود.

«خاموشی» آفت جدید محصولات کشاورزی| تولید کنندگان خسارت درو می‌کنند

حشمتی تأکید کرد: باید به سمتی رفت که حدود ۳۰ درصد سهم تولید برق از انرژی بادی، خورشیدی ، نیروگاه اتمی و سایر انرژی‌ها به‌جای مصرف سوخت فسیلی و گاز باشد و این امر نیز با یاری بخش خصوصی رخ خواهد داد که اکنون کمتر به آن رغبت دارد.

بی رغبتی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری

به گزارش خبرنگار بازار؛ فعالان اقتصادی قطعی برق را به ضرر صنعت در شرایط کنونی می‌دانند و نگران خسارت‌های سنگین آن بر اقتصاد خراسان رضوی هستند تا آنجا که فعالان اقتصادی بخش خصوصی درباره بروز مشکلات ناشی از قطعی برق در صنایع استان معتقدند: خراسان رضوی جزء استان‌های رو به توسعه در صنایع معدنی به‌ویژه فولاد است و این توسعه انرژی بر است و موجب مصرف انرژی اعم از برق، آب و گاز می‌شود.

سال‌هاست که صنایع معدنی خراسان رضوی به‌ویژه سیمان و فولاد در زمستان با کمبود گاز مواجه می‌شوند و ۲ ماه از سال از گاز محروم هستند همچنین در تابستان نیز صنایع، ناگزیر به همراهی با متولیان برق و کاهش مصرف خود در ساعات اوج مصرفند اما امسال مشکلات به وجود آمده در تأمین برق، معضلات صنایع را مضاعف کرده و گرفتاری‌های زیادی برای آن‌ها به وجود آورده است.

تأمین برق برای برخی از صنایع، حیاتی است و قطعی یا کمبود برق خودبه‌خود به تأسیسات صنایع و سرمایه‌گذاری‌ها در این خصوص آسیب وارد می‌کند لذا باید صاحبان صنایع درزمینهٔ تأمین برق صنعتی در کنار سایر بخش‌ها در اولویت متولیان برق قرار گیرند.

از طرفی افزایش نیروگاه‌های تجدید پذیر برای تولید برق به‌منظور جبران کاهش تولید در این زمینه را چندان مناسب نیست و به دلیل عدم همخوانی هزینه‌های نصب نیروگاه‌های تجدید پذیر و قیمت خرید برق لذا دیگر نصب چنین نیروگاه‌های کوچکی برای مردم صرفه اقتصادی ندارد!

بنا بر اظهارات کارشناسان باید عنوان کرد: تغییر رویکرد واحدهای اجرایی و تولیدی به سمت‌وسوی استفاده از برق نیروگاه‌های تجدید پذیر در کوتاه‌مدت چندان اثربخش نیست تا بتواند جبران قطعی‌های کنونی برق را بکند.

قطعی برق لطمات زیادی به بخش تولید آن‌هم در سالی که مزین به نام حمایت از تولید است، وارد می‌کند و با توجه به وجود صنایع بزرگ فولادی و سیمانی و مواد غذایی در این استان باید به تأمین انرژی خراسان رضوی در سطح ملی و به‌صورت ویژه نگاه و راهکارهای عملیاتی برای آن اتخاذ کرد.

کد خبر: ۲۳۰٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha