۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
سی سخت قطب تولید انگور کهگیلویه و بویراحمد/ ارتزاق ۵ هزار نفر از تاکستان ها
درگفتگو با بازار عنوان شد:

سی سخت قطب تولید انگور کهگیلویه و بویراحمد/ ارتزاق ۵ هزار نفر از تاکستان ها

یاسوج - مدیر کل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سی سخت مهمترین قطب تولید انگور استان است و در استان در سال گذشته ۴۰ هزار تن انگور برداشت شد.

الیاس تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغ انگور در استان وجود دارد که بیشترین انگور استان در شهرستانهای دنا و بویراحمد تولید می شود.

تاج الدینی با بیان اینکه در مجموع برداشت انگور از اواسط شهریور ماه در همه مناطق استان آغاز می شود، اظهار داشت: انگور سفید بی دانه و سفید دانه دار، انگور زودرس یاقوتی، انگور سیاه سردشت یارشه، انگور عسکری، انگور شاهانی و انگور فجر ارقام مختلف انگور کشت شده در استان هستند.

وی افزود: تعداد تاکستان داران در استان پنج هزار نفر بوده و انگور از جمله محصولات تولیدی است که بازار خوبی داشته و قابلیت صادرات به خارج از کشور را نیز دارد.

تاج الدینی با بیان اینکه یکی از پتانسیلهای مهم بخش کشاورزی در استان تولید انگور است که قابلیت فراوری و تولید کشمش را نیز دارد، گفت: کشت انگور، به دلیل داشتن آب و هوای مطلوب و خاک مرغوب در همه نقاط استان انجام می شود.

وی افزود: انگوری که در استان تولید می شود نیاز بازارهای استان و چند استان دیگر را نیز تامین می کند و ۸۰ درصد انگور تولیدی استان به صورت تازه مصرف می شود.

کمتر از ۲۰درصد انگور تولیدی استان به کشمش و یا شیره انگور تبدیل می شود
تاج الدینی اظهار داشت: همچنین ۲۰ درصد انگور تولید شده در استان نیز به صورت کشمش یا تبدیل به شیره انگور روانه بازار می شود.

وی افزود: بخشی نیز به صورت و دانه های سبز نارس به آب غوره تبدیل شده و توسط باغداران به فروش می رسد.

تاج الدینی با اشاره به استانهایی که مقصد انگور کهگیلویه و بویراحمد هستند، اظهار داشت: انگور کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر تامین نیاز بازار استان، در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، تهران و اصفهان نیز به فروش می رسد.

وی با اشاره به تولید میوه های مختلف در استان تصریح کرد: سالانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن میوه در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

تاج الدینی افزود: مهمترین محصل تولیدی استان در باغات، سیب است که به بازار استانهای دیگر نیز می رسد.

وی تصریح کرد: گردو، میوه های هسته دار، سیب درختی و انگور در مناطق سردسیری و لیموترش، مرکبات و زیتون نیز در مناطق گرمسیری استان، عمده محصولات تولیدی میوه را تشکیل می دهند.

تاج الدینی افزود: عمده محصول تولیدی شهرستان بویراحمد گردو و سیب، شهرستان دنا هلو، آلو، گیلاس، زردآلود و انگور، و در شهرستانهای گرمسیری نیز مرکبات و لیمو ترش است که گیلاس و زردآلو به بازار وارد شده و هلو نیز تیرماه برداشت شده و برداشت سیب، انگور و گردو و لیموترش نیز از شهریور آغاز می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح تولید میوه در استان سیب است، گفت: سالانه ۱۳۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید می شود.

تاج الدینی میزان برداشت گردو در استان را ۱۲ هزار تن، میوه های هسته دار را پنج هزار تن و لیمو ترش را ۱۰ هزار تن عنوان کرد.

کد خبر: ۲۳٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha