۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰
طغیان آفت پروانه‌ای در جنگل‌ها؛ بلوط‌ها می‌خشکند
بازار گزارش می‌دهد؛

طغیان آفت پروانه‌ای در جنگل‌ها؛ بلوط‌ها می‌خشکند

ساری- هنوز جنگل‌های هیرکانی از شب پره خلاصی نیافتند که آفتی مرموز و خطرناک به نام پروانه دم قهوه‌ای طغیان کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: پروانه دم قهوه ای که پس از ۱۰ سال دوباره سروکله اش درجنگل های هیرکانی وخزری پیدا شده است و نه تنها درختان راخشک می کند بلکه سبب بروز بیماری های پوستی در انسان می شود.

این آفت  از چندی پیش در جنگل های خزری و هیرکانی مازندران مشاهده شده است، لاروها که روزها از برگ درختان تغذیه می کنند و شبها در لانه ها زیست می کنند و با بزرگ شدن همانند کیسه های سفیدی روی درختان آویزان می شوند.

طغیان آفت پروانه دم قهوه ای درحالی است که هنوز جنگل های شمال از خسارت های آفت شب پره و بلایت یا سوختگش شمشتادها خلاص نشده است و بسیاری از شمشادستان های شمال با طغیان این آفت ها خشک شدند و اکنون نوبت به مهاجم جدیدی رسید که لرزه برانداختمان جنگل های شمال انداخته است.

به تازگی ردپای آفت پروانه دم قهوه ای در جنگل های مناطق مختلف مازندران از غرب تا شرق دیده شده و این مسئله پای کارشناسان ارشد سازمان جنگل ها را برای بررسی مسئله به جنگل های استان کشانده است

محمد جعفری از کارشناسان ارشد حوزه منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پروانه دم قهوه ای از جمله آفت هایی است که منجر به خشک شدن گونه های درختی و گیاهی می شود، گونه های زرشک و بلوط را از جمله میزبانان این آفت بیان کرد.

وی راه های مکانیکی و محلول پاشی شیمایی هوایی را از جمله راهکارها برای مهار این آفت مطرح کرد و ادامه داد: افزایش جمعیت این آفت سبب خشک شدن گونه ها می شود و از طریق مکانیکی و قطع شاخه های آلوده نیز می توان جلوی گسترش این آفت را گرفت.

ردپای آفت پروانه ای در جنگل های چالوس
منابع طبیعی غرب مازندران مازندران خسارت و ردیابی آفت مگس دم قهوه ای را در جنگل های منطقه نرگس کش حوالی روستای دلیر و بر روی درختان بلوط تایید کرده است و عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به بازدیدهای میدانی کارشناسان سازمان جنگل ها اظهار داشت: این آفت باعث بروز حساسیت های پوستی و تنفسی نیز بین انسان می شود از اینرو گردشگران و مسافران از ورود به محدوده های آلوده باید پرهیز کنند.

وی درباره سطح خسارت آفت پروانه دم قهوه ای با اظهار اینکه هنوز برآورد دقیقی از خسارت ها وجود ندارد، عنوان کرد: به دلیل صعب العبور بودن منطقه ای که آفت در آن گزارش شده است، تلاش می شود از طریق محلول پاشی هوایی نسبت به پیشگیری از شیوع آن اقدام کرد.

سنگاری با عنوان اینکه آفت پروانه دم قهوه ای گرمادوست است، اظهار داشت: امیدواریم با تغییرات جوی و بارندگی سطح بروز خسارت های ناشی از این آفت کاسته شود.

پروانه دم قهوه ای به کابوس این روزهای جنگل های شمال مبدل شده است و اگرچه شب پره و بلایت، شمشادها را نشانه رفته بودند، پروانه های مهاجم دم قهوه ای، بلوط ها و ارس را کمین کرده اند و به تاکید کارشناسان در صورتی که برای مهار این افت اقدامی نشود، سطح وسیعی از جنگل های هیرکانی در شمال و مازندران را آلوده خواهد کرد.

پروانه های مهاجم دم قهوه ای، بلوط ها و ارس را کمین کرده اند و به تاکید کارشناسان در صورتی که برای مهار این افت اقدامی نشود، سطح وسیعی از جنگل های هیرکانی در شمال و مازندران را آلوده خواهد کرد

هادی کیادلیری استاد دانشگاه و رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران که چندی پیش نسبت به ظهور و طغیان آفت پروانه دم قهوه ای هشدار داده بود، معتقد است شیوع آفت در جنگل های هیرکانی سابقه ای حدود یک دهه دارد و اگر به موقع نسبت به مقابله و مهار آن اقدام شود از سطح خسارت ها خواهد کاست.

این استاد دانشگاه با اظهار اینکه آفت پروانه دم قهوه ای در صورت عدم مهار سبب آلودگی باغات نیز خواهد شد از کشاورزان خواست با آب پاشی بر روی لاروها سبب لهیدگی و از بین رفتن آن شوند.

آفت پروانه دم قهوه ای در جنگل های مختلف کشور در گذشته مشاهده شد و کاهش میزان رطوبت و ادامه روند خشکسالی و افزایش دما، فضا را برای فعالیت و رشد این آفت مهیا می کند از اینرو روزهای گرم ماه های پایانی بهار و روزهای تابستان، روزهای ناخوشی برای گونه های درختی در جنگل های شمال خواهد بود.

پای پروانه ها به جنگل های مرکزی نرسید
در حال حاضر خسارت آفت پروانه دم قهوه ای فقط در غرب مازندران گزارش شده است و مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تاکنون خسارت آن در جنگل های منطقه گزارش نشده است.

وی در عین حال اذعان داشت کار پایش جنگل های منطقه برای ردیابی آفت پروانه دم قهوه ای در دست انجام است و سعی می شود با اقدامات پیشگیرانه از طغیان آن جلوگیری کرد.

جنگل های شمال بکرترین جنگل های خزری و هیرکانی به شمار می روند و این یادگاران عصر یخبندان و چندصدمیلیون ساله تاکنون آفت ها و هجمه های زیادی را پشت سرگذرانده اند اما در سال ها و دهه های اخیر، روند بروز آفت ها و تخریب این عرصه ها به دلایل مختلف شتابی مضاعف گرفته است.

بروز افات و بیماری های متعدد تاکنون سطح قابل توجهی از جنگل های هیرکانی را از بین برده است و اکنون نوبت به پروانه های مهاجم رسیده تا بازمانده جنگل های ذخیره گاهی را به نابودی کشانند.

بیش از یک میلیون هکتار عرصه های جنگلی در مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۲۳٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha