۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
اعتبارات سفر رئیسی به سمنان | آب و روستا اولویت های اصلی شدند
بازار بررسی کرد؛

اعتبارات سفر رئیسی به سمنان | آب و روستا اولویت های اصلی شدند

سمنان- ۱۳ آبان ۱۴۰۰ بود که حجت الاسلام رئیسی این بار در قامت رئیس جمهور ایران اسلامی به استان سمنان سفر کرد؛ سفری که اعتبارات عمرانی و تسهیلات آن به زعم مسئولان استان، توانسته تحول خوبی ایجاد کند.

بازار، گروه استان‌ها: سفر رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان سیزدهم آبان ماه ۱۴۰۰ رقم خورد درست در روز استکبار ستیزی و همین هم بهانه ای شد که حجت الاسلام رئیسی در جمع دانش آموزان و مردم سمنان از رشد و توسعه اقتصادی کشورمان خبر دهد. رشدی که اگر چه محقق شده اما در سایه دشواری های معیشتی به گوشه ای رانده شده است.

سفر حجت الاسلام رئیسی که البته فعلاً تکرار نشده و در عدد یک باقی مانده، اعتبارات خوبی نیز برای استان سمنان به همراه داشت. اعتبارات عمرانی، ملی و تسهیلات بانکی که به مردم و تولیدگران پرداخت می شد. اعتباراتی که قبل از آن با سفر مشاوران و کارشناسان نهاد ریاست جمهوری و وزارت خانه های اقتصادی به استان سمنان جمع آوری و بر روی آن بحث شده بود.

نگاهی به تک سفر آقای رئیس

در نگاه کلی به نظر می رسد که آب، راه، بهداشت و درمان، روستاها، رونق تولید و ... بیشترین سهم را از اعتبارات سفر رئیس جمهور داشتند حتی به منابع طبیعی نیز ارقام خوبی رسید اما برخی بخش ها مثلا ورزش و جوانان، نوسازی مدارس، بخشداری ها، ارشاد اسلامی و ... چندان بهره ای نبردند یا اگر بردند در قیاس با دیگر بخش ها، ناچیز تر بود.

استاندار سمنان از احیاء قنوات و پوشش انهار در حوزه قرارگاه محرومیت زدایی با حضور جهادسازندگی از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان سمنان خبر داد

در این گزارش به سراغ مسئولان استان سمنان رفته و درباره اعتبارات سفر صحبت می کنیم همچنین در آخر تلاش داریم تا نظر یک کارشناس را بی طرفانه و منتقدانه نسبت به سفر اول رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان جویا شویم. سفری که البته هنوز هم اعتبارات آن کامل جذب نشده است.

پیش از آن باید به این موضوع تاکید کرد که سمنان یکی از استان هایی است که سفر دوم رئیس جمهور به آنها انجام نشده است در نتیجه به درستی نمی توان گفت که در مجموعه سفرهای استانی مثلاً امور عشایری از نوسازی مدارس بیشتر برخوردار شده است چرا که باید صبر کرد تا سفر دوم نیز برگزار و سپس به قضاوت کلی نشست اما به هر صورت تلاش داریم نگاهی جامع اما خلاصه به اعتبارات سفر اول بیاندازیم.

اعتبارات سفر رئیسی به سمنان | آب و روستا اولویت های اصلی شدند

احیای قنوات

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان بالغ بر ۱۵ هزار تومان اعتبار به استان اختصاص یافت که باید در چهار سال واریز می شد، گفت: یکی از اقدامات خوبی که در استان توانست اشتغال و تحول خوبی را نیز ایجاد کند، مقوله عقد قرارداد هفت هزار میلیارد تومانی وزارت کشور با اتوبوس سازی عقاب سمنان در سفر رئیس جمهور بود تا سمنان نیاز اتوبوس های درون شهری شهرداری های کشورمان را تامین کند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در سفر هیئت دولت و رئیس جمهور به استان سمنان ، بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع ۱۹ نقطه حادثه خیز استان اختصاص یافت، ابراز کرد: برای ایجاد کریدور جنوب به شمال واقع در شهرستان دامغان از محل سفر ۱۷۰ میلیارد تومان‌ اعتبار تخصیص داده شد همچنین شاهد بودیم که کلنگ زنی بیمارستان دوم دامغان نیز صورت گرفت. باید تاکید کرد که ما در همین ماه های اخیر شاهد افتتاح بیمارستان میامی نیز بودیم.

وی از احیاء قنوات و پوشش انهار در حوزه قرارگاه محرومیت زدایی با حضور جهادسازندگی از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان سمنان خبر داد و افزود: ۴۸ میلیارد تومان نیز در این سفر برای عشایر استان تخصیص یافت که یک اتفاق بسیار خوب در این حوزه است زیرا هم به لحاظ تامین آب و راه و نیازهای عشایر توانست تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.

نوسازی مدارس

استاندار سمنان با بیان اینکه از محل سفر رئیس جمهور به استان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس استان اختصاص یافته است، تاکید کرد: فرسودگی کلاس های درس مدارس شهری و روستایی یکی از مهمترین دغدغه هایی بود که در سفر دور اول رئیس جمهور نیز مطرح شد و توانستیم اتفاقات خوبی را نیز در این حوزه رقم بزنیم.

هاشمی با بیان اینکه سال قبل آغاز عملیات اجرایی هشت پروژه آموزشی با ۲۰۹ کلاس درس توسط بنیاد برکت بودیم که توانست ظرفیت خوبی به مدارس استان سمنان ببخشد همچنین قبل از آن هم ۳۲ پروژه آموزشی نیز از محل اعتبارات بنیاد برکت با ۲۳۲ کلاس درس اجرا شد که نشان می دهد وضعیت ما در استان خوب است.

حمیدی معاون استاندار سمنان: پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی از مهمترین اقدامات دیگری بود که در دولت سیزدهم و از برکت سفر استانی صورت گرفت

وی با بیان اینکه ۹۵۲ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با سرجمع اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۶۷۸ میلیارد تومان در دهه فجر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ در استان سمنان به بهره برداری رسید که اعم آن از اعتبارات سفر رئیس جمهور بود، ابراز کرد: ۸۳۹ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و برای یک هزار و ۵۰۰ نفر شغل هم ایجاد کرد لذا باید رسانه ها این گشایش هایی که از سفر رئیس جمهور صورت گرفته را به مرد بگویند تا امید افزایی را شاهد باشیم.

کاهش بیکاری

استاندار سمنان گفت :به برکت اقداماتی که در دولت صورت گرفته امروز کاهش بیکاری استان سمنان بعد از ۱۸ سال رکورد زد به رقم ۵.۷ درصد رسید که خود اقدام و گام بلندی در راستای ایجاد اشتغال در این استان مستعد است.

محمد حمیدی معاون عمرانی استاندار سمنان نیز در گفتگو با بازار ، ضمن بیان اینکه آزاد سازی کاروان سرای شاه عباسی سمنان یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به سمنان بود، گفت: این فضا دهه ها در اختیار سازمان زندان ها قرار داشت و بالاخره با پیگیری های دولت سیزدهم آزادسازی و در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت تا از آن بهره برداری رشود.

وی با بیان اینکه راه اندازی قطار محلی سمنان، دامغان، شاهرود و مشهد مقدس نیز که یک حرکت‌ گردشگری، مذهبی و دینی است که می تواند در حوزه تقویت گردشگری هم مساعد و مناسب باشد که بعد از سفر رئیس جمهور و در دولت سیزدهم شاهد تحقق آن بودیم، افزود: نگاه دولت سیزدهم به مقوله گردشگری، نگاه توسعه محور است.

افتتاح طرح های عمرانی

معاون استاندار سمنان از آغاز علمیات طرح توسعه حرم حضرت یحیی بن موسی کاظم(ع) شهر سمنان و پل غیر همسطح شهرک صنعتی با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از محل سفر حجت الاسلام رئیسی به سمنان خبر داد و گفت: این طرح ها در زمره مهمترین و دیرینه ترین مطالبات مردم مرکز استان سمنان بود که بالاخره در دولت سیزدهم به آن جامه عمل پوشانده شد.

حمیدی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به واحد های تولیدی از مهمترین اقدامات دیگری بود که در دولت سیزدهم و از برکت سفر استانی صورت گرفت، ابراز کرد: در دولت سیزدهم نه تنها یک واحد تولیدی تعطیل نشده بلکه ۱۱۰ واحد تماماً راکد نیز به چرخه تولید بازگشته است که بخشی از آن مرهون سفر استانی و اعتبارات این حوزه است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهور به استان سمنان جذب شده است، تاکید کرد: علاوه بر این میزان اعتباراتی که در سفر مصوب شده بود خوشبختانه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان‌ نیز مازاد اعتبارات در استان سمنان جذب شده که نشان می دهد عزم خوبی برای توسعه اقتصادی در بین مدیران دستگاه های ذی ربط استان سمنان وجود دارد.

اعتبارات سفر رئیسی به سمنان | آب و روستا اولویت های اصلی شدند

اعطای تسهیلات رونق تولید

یادگار احمدی رئیس سازمان صمت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، اعطای تسهیلات از محل سفر استانی رئیس جمهور را یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در استان سمنان طی دو سال اخیر دانست و گفت: سه هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان در سال گذشته داده شده است.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مجموع تسهیلات پرداخت شده سال ۱۴۰۱ در استان سمنان از محل تسهیلات رونق تولید به ۲۵۵ واحد تولیدی و مابقی تبصره ۱۸ به ۳۵ واحد بوده است، بیان کرد: احیای کارخانه های راکد از دیگر برکت سفر رئیس جمهور به استان سمنان بوده است.

شغل ایجاد نکنید فرصت شغلی ایجاد کنید

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه اکثر این اعتبارات مصوب در سفر رئیس جمهور، تسهیلات هستند که مردم باید آن را پس بدهند، گفت: راه اشتغال و تولید از وام و تسهیلات بانکی نمی گذرد.

حسن همتیان با بیان اینکه اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم اعتبارات سفر رئیس جمهور ( به جز عمرانی هایی که صرف امور ساخت و ساز مانند پل و ابنیه و جاده و ... می شود که البته بسیار هم کمتر از دیگر بخش ها است) بیشتر مصداق ماهی دادن است تا ماهی گیری یاد دادند، ابراز کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور نباید مسائل را حل کند باید مشکل را حل کند! در واقع نباید مسکن باشد بلکه باید درمان گری کند.

همتیان کارشناس اقتصادی: واریز اعتبار ارزش افزوده برای دهیاری های استان، در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است

وی با بیان اینکه برای مثال مسئولان استان سمنان تسهیلات اعطایی از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور را محاسبه و مثلا اگر به یک دامداری وامی می دهند سه اشتغال را نیز از سفر رئیس جمهور محاسبه می کنند در صورتی که درستش آن است که فرصت های شغلی محاسبه شود نه اشتغال، بیان کرد: اشتغال ممکن است امروز باشد و فردا نباشد مثلا امکان دارد دامداری فردا یکباره ورشکست شود اما فرصت شغلی چیزی نیست که از بین برود. لذا مسئولان استان سمنان یک بار بیایند و آمار فرصت های شغلی استان سمنان را بدهند به جای اشتغال؛ تا مشاهده کنیم که چقدر راه برای توسعه اقتصادی استان غلط طی می شود.

واریز اعتبار ارزش افزوده برای دهیاری های استان، در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است این نشان می دهد که توجه به روستاها از دیگر ارکان سفر رئیس جمهور به استان سمنان بوده است. حال باید دید که سفر دوم رئیس جمهور به استان چه زمان انجام خواهد شد و چه میزان اعتبارات در آن لحاظ می شود.

کد خبر: ۲۳۰٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha