۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
کمربند جنوبی مشهد پایانی ندارد؛ هزینه بی‌نتیجه ۲هزار میلیارد تومانی
بازار از یک پروژه ۱۰ ساله خبر می‌دهد؛

کمربند جنوبی مشهد پایانی ندارد؛ هزینه بی‌نتیجه ۲هزار میلیارد تومانی

مشهد- کمربند جنوبی مشهد از سال‌ها پیش قرار است بار ترافیک میدان نمایشگاه مشهد به سمت جنوب را کاهش دهد و لذا این مسیر بر روی ارتفاعاتی در حاشیه جنوب غرب و جنوبی مشهد در حال ساخت است که به نظر می‌رسد به این سادگی‌ها هم به پایان نخواهد رسید.

بازار؛ گروه استان‌ها: پروژه آزادراه و کمربند جنوبی مشهد از انتهای بولوار شهید برونسی تا اتوبان مشهد - باغچه  به طول ۲۷ کیلومتر طراحی‌شده‌ و ساخت آن از اواخر دهه ۷۰ در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت و پس از انجام مطالعات به پیمانکار واگذار شد.

 این پروژه که در مرحله نخست آن به طول ۱۲ کیلومتر از انتهای بولوار شهید برونسی تا انتهای بولوار طالقانی به بزرگراه شهید کلانتری متصل می‌شد حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و یک هزار  و ۸۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود که دادستان مشهد ۲۷ اسفندماه سال ۹۶ اعلام کرد به علت نداشتن پیوست زیست‌محیطی، هرگونه فعالیت برای ادامه اجرای طرح ساخت کمربند جنوبی مشهد تخلف است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

دغدغه و نگرانی مردم را به رهبر معظم انقلاب اعلام کردم
چندی پیش حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص کمربند جنوبی شهر اعلام کرد: با توجه به بازدیدی که از پروژه کمربند جنوبی داشته‌ام، دغدغه و نگرانی از تخریب ارتفاعات را به مسئولان ذی‌ربط انتقال دادم اما چون ترتیب اثری داده نشد، شرح ماوقع را طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کردم.

گفتنی است همین موضوع تاکنون یکی از محورهای موردبحث در خصوص کمربند جنوبی شهر مقدس مشهد بوده است.

اعتراض دوستداران محیط زیست
اجرای این کمربند موجب شد تا سمن‌های زیست‌محیطی اقدام راه‌سازی و تخریب کوه‌ها و منابع طبیعی  را مغایر با اصل ۵۰ قانون اساسی عنوان کرده و دست به شکایت ببرند.

دوستداران محیط‌زیست در اعتراض به دادستان مشهد با استناد به مواد ۵۹۸، ۵۷۶ و ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی که ایراد خسارت و تخریب به محیط‌زیست را جرم اعلام می‌کند، خواستار پیگیری این موضوع شدند

استدلال آن‌ها این بود که ساخت این کمربند و تخریب کوه‌های اطراف منجر به افزایش ریز گردها و گسترش آلودگی در مشهد می‌شود، آبراهه‌های قدیمی از دست می‌رود و امکان وقوع سیلاب گسترش می‌یابد، ضمن اینکه با ساخت بزرگ‌راه ۷۵ متری و تردد خودروها، دسترسی مردم به ارتفاعات جنوبی به‌طور کامل از بین خواهد رفت، اگرچه این اعتراض خیلی دیر بود، اما منجر به توقف کامل پروژه کمربندی جنوبی شد.

اتلاف سرمایه بیت‌المال
باوجود هزینه‌های کلانی که برای اجرای این پروژه انجام‌شده است، به نظر می‌رسد شاید تعطیلی کامل این پروژه نیز جز اتلاف سرمایه عمومی، ثمری نداشته باشد زیرا برگشت وضعیت فعلی به وضعیت سابق نیز امکان‌پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در همین رابطه به بازار گفت: تاکنون بیش از دو هزار میلیارد ریال به قیمت روز برای این پروژه هزینه شده است.

محمد رضا حیدری بابیان اینکه ۱۰ سال از مطالعات پروژه کمربند جنوبی می‌گذرد و فاز اول آن اجراشده‌ است افزود: تمام اسناد بالادستی برای این پروژه وجود دارد و در دوره‌های دوم تا چهارم شورای اسلامی شهر مشهد برای آن اعتبار گذاشته شد.

توقف پروژه با ورود دستگاه قضا
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این سؤال که چرا اجرای این پروژه در فازهای بعدی متوقف شد، بیان کرد: این سؤال برای همه جای تعجب دارد که در ۱۰ سال گذشته چرا جلو این اتفاق گرفته نشد و سکوت شد.

حیدری بابیان اینکه در سال ۹۵ با ورود دستگاه قضا این پروژه متوقف شد، افزود: در شورای پنجم طرح خوبی برای ادامه این پروژه توسط شهرداری آماده شد که همه دغدغه‌های موجود نظیر تغییر کاربری را رفع می‌کرد، اما درنهایت با تصویب در ستاد تدبیر استان مقرر شد در سه قسمت فضای سبز، پارکینگ و مسیر دوچرخه به‌عنوان مسیر دسترسی شهروندان به ارتفاعات جنوبی اجرا شود که این طرح در دست انجام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه در مسیر تبدیل‌شدن به فضایی برای دسترسی شهروندان به ارتفاعات انجام می‌شود و برخی فضاسازی‌ها در خصوص این طرح جای ابهام دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۸۰۰ هکتار از ارتفاعات جنوبی توسط برخی دستگاه‌ها محصورشده و شهرداری نمی‌تواند در آن اراضی درختکاری داشته‌ باشد لذا دغدغه مندان در این خصوص ورود کنند زیرا دغدغه زیست‌محیطی است و این فضا باید در اختیار فضای سبز کمربند جنوبی قرار گیرد.

حجم تخریب‌ها مشخص نیست
در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بابیان اینکه خسارات زیست‌محیطی ناشی از اجرای پروژه کمربند جنوبی مشهد قابل برآورد نیست، در نشست خبری به مناسبت روز محیط‌زیست در جمع خبرنگاران گفت: اجرای پروژه کمربند جنوبی مشهد از ۱۰ سال پیش با مصوبه شورای عالی شهرسازی انجام‌شده که در آن زمان الزامی بر انجام مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی قبل از اجرای پروژه‌هایی ازاین‌دست وجود نداشت.

تورج همتی بابیان اینکه با توجه به‌ضرورت این مطالعات، شهرداری مشهد موظف شده مطالعات زیست‌محیطی این پروژه را با توجه به ارزش و وسعت آن تهیه و ارائه دهد که تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

مردم و رسانه‌ها با سعه‌صدر وضعیت پیشرفت پروژه را در نظر بگیرند
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: در اجرای این پروژه مجموعه شهرداری و متولیان مربوطه تصمیم‌گیری و اقدام کرده‌اند و انتظار داریم مردم و رسانه‌ها با توجه به تلاش مسئولان برای بهبود اوضاع شهر با سعه‌صدر وضعیت پیشرفت این پروژه را در نظر بگیرند.

همتی با اشاره به اجرای بیش از ۸۰ درصد پروژه و تأثیر آن در از بین رفتن چشمه‌ها و انواع گونه‌های خزنده افزود: امکان برآورد خسارات وارد به محیط‌زیست در اجرای این پروژه را نداریم.

وی بابیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه مطالعات زیست‌محیطی در زمینه پروژه ارتفاعات و کمربند جنوبی مشهد از سوی شهرداری این شهر اعلام‌نشده است، ادامه داد: در برنامه سوم توسعه، برآورد خسارات زیست‌محیطی ناشی از اجرای پروژه‌های مختلف توسط سازمان محیط‌زیست انجام می‌شد اما این قانون در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه تغییر کرد.

اجرای پروژه کمربندی جنوبی به صلاح مشهد نیست
رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی در همین راستا در نشستی با اعضای قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد اظهار کرد: برای ما محرز شده که کاربری طرح ترافیکی کمربند جنوبی به صلاح زیست‌محیطی مشهد نیست و لذا با پیگیری مراجع رسمی این پروژه متوقف‌شده است.

غلامعلی صادقی با تأکید بر اینکه  دسترسی عامه مردم به ارتفاعات جنوبی مشهد است و به‌هیچ‌وجه طرح ترافیکی در این ارتفاعات ادامه نمی‌یابد، خاطرنشان کرد: تضمین می‌کنم هیچ طرح ترافیکی در این ارتفاعات اجرا نمی‌شود و هیچ تضادی بین تصمیم ستاد تدبیر و ستاد حفظ حقوق بیت‌المال استان خراسان رضوی وجود ندارد و خیلی از اراضی آن منطقه را نیز از نهادهایی نظیر اداره کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی گرفته و در اختیار شهرداری گذاشته‌ایم.

وی تاکید کرد: شهرداری موظف شده فضای سبز منطقه را تکمیل و با امکانات مختصری در اختیار شهروندان قرار دهد.

کد خبر: ۲۳٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha