۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
عطش ارتباطات نسل ۴ و ۵ برای توسعه اتوماسیون در کارخانه ها
گزارش نوکیا و موسسه تحقیقاتی ABI نشان داد

عطش ارتباطات نسل ۴ و ۵ برای توسعه اتوماسیون در کارخانه ها

ارتباطات نسل ۴ و ۵، درحالی در کشورها در زمینه های مختلف به کار گرفته می شود که صنایع و کارخانجات هم برای افزایش بهره وری بیشتر درصدد استفاده از این ارتباطات هستند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «درایوز اند کنترلز» در گزارشی نوشت: طبق پیش بینی جدید نوکیا و ABI Research، میزان ارتباطات بی سیم در کارخانه ها  تقریباً  به چهار میلیارد در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ می رسد . به طوریکه که بین سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۳۰، بازار شبکه های بی سیم  کم برد، پهن باند LPWA) LTE) (سیستم با تکامل بلند مدت) در کارخانه‌ها به نرخ رشد مرکب سالانه ۹۳.۸ خواهد رسید.

پیش بینی می شود که سال آینده ۹.۱ میلیون ارتباط نسل چهارم G۴ در سطح جهان وجود داشته باشد. تا سال ۲۰۲۵، این تعداد تقریباً به ۱۲ میلیون افزایش می یابد، در حالی که نسل پنجم G۵ به ۵.۲۳ میلیون ارتباط و تا سال ۲۰۳۰، به  ۳۴۴ میلیون ارتباط در  کارخانه های دیجیتال در سراسر جهان برسد.

باید اشاره کرد ارزش این تجارت قابل توجه خواهد بود. نوکیا و ABI پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۳۰ درآمد حاصل از فناوریهای بی سیم مورد استفاده برای اتصال ماشین آلات به ارزش ۱۳۴ میلیارد دلار، برنامه های  از جمله ردیابی دارایی به ارزش ۷۸ میلیارد دلار و کنترل‌گر منطقیِ برنامه‌ پذیر متصل به ارزش ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

در بخشی از این تحقیق، نوکیا و ABI بیش از ۶۰۰ تصمیم گیرنده تولید را در ۹ کشور صنعتی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که ۷۴ درصد از آنها درصدد هستند شبکه های ارتباطی و کنترلی خود را تا پایان سال ۲۰۲۲ ارتقا دهند، و بیش از ۹۰ درصد هم تحقیق و استفاده از G۴ و / یا G۵  را در دستور کار خود  قرار دارند.

پاسخ دهندگان تقریباً به طور مساوی شامل بخش های خودرو، کالاهای مصرفی و ماشین آلات بودند. لازم به ذکر است که این نظرسنجی در اواخر سال ۲۰۱۹، قبل از شروع همه گیری کووید ۱۹ انجام شده است.

بهبود زیرساخت های موجود و بهره وری با استفاده از G۴ یا G۵
زمانی که  از آنها سؤال شد که چرا قصد دارند در فناوری های ۴G یا G ۵ سرمایه گذاری کنند، ۶۳ درصد به لزوم دیجیتالی کردن و بهبود زیرساخت های موجود اشاره کردند، ۵۱ درصد عنوان کردند این فناوری ها را برای اتوماسیون و روباتیک به کار می گیرند و ۴۲ درصد نیز به دنبال دستیابی به سطوح جدید بهره‌وری کارمندان بودند.

در این تحقیق همچنین محرکهای کوتاه مدت تأثیرگذار بر تصمیمات خرید سیستم های جدید برای IT (فناوری اطلاعات) و OT (فناوری عملیاتی) بررسی شده است. مهمترین فاکتورها و محرکها برای روی آوردن به نسلهای جدید ارتباطی مواردی همچون کاهش خرابی (۵۳ درصد)، بهبود کارایی عملیاتی (۴۲ درصد) و تقویت امنیت (۳۶ درصد) بود. موارد فناوری عملیاتی مربوط به الزامات جایگزینی زیرساخت های قدیمی (۴۳ درصد)، بهبود کارایی (۴۰ درصد) و افزایش ظرفیت (۳۸ درصد) از موارد دیگر بودند.

همچنین براساس این بررسی، اولویت های خرید برای فناوریهای صنعتی سلولی شامل: اتوماسیون و بروزرسانی دستگاه (۴۷ درصد)؛ اینترنت اشیا صنعتی (۴۱ درصد)؛ زیرساخت های ابری (۳۷ درصد) بود.

منیش گولیانی، معاون رئیس بازاریابی نوکیا می گوید: این تحقیق نشان می دهد اشتیاق  برای شبکه های بی سیم از نوع صنعتی به منظور  بهره بردن از  مزایای تحول دیجیتال سازی و اتوماسیون است. ما معتقدیم که تقاضا، همراه با استقرار آسان راه حل های بی سیم خصوصی، منجر به اجرای آن خواهد شد.

چالشها؛ از محدودیت دسترسی رگولاتورها، تا نیاز به دستگاه های G۵
از طرفی تولید حوزه بی سیم با چالشهای بسیاری روبرو است، از محدودیت دسترسی توسط تنظیم کننده‌ها(رگولاتورها)، تا نیاز به دستگاههای G۵ برای تکمیل استانداردها است. همچنین نیاز به توجیه هزینه های سرمایه برای استقرار شبکه های خصوصی سلولی هم از دیگر موارد است.

این نظرسنجی نشان می دهد که ۸۴ درصد از تولیدکنندگان در نظر دارند برای به کارگیری فناوریهای ۴G/۵G از شبکه های بی سیم محلی خود استفاده کنند. چراکه با این کار به آنها امکان استفاده از فرکانسهای اختصاصی، اجرای شبکه های مدلهای قطعی و اطمینان از یکپارچگی داده های حساس را می دهد.

رایان مارتین، تحلیلگر اصلی در تحقیقات ABI، معتقد است که تمایل به شبکه های خصوصی G۵ به دلیل امنیت آن، مورد توجه است. وی می گوید: آشکار است که پاسخ دهندگان انطور به  Wi-Fi / WLAN  راغب نیستند و آخرین نسل های فناوریهای بی سیم را مدنظر دارند. در نتیجه، سال ۲۰۲۰ سال مهمی برای تأمین کنندگان شبکه برای آموزش بازار در مورد ویژگیهای G۴ / LTE و G۵ است.

وی افزود: بر اساس این تحقیق،  صنعت نه تنها باید کمیت نرخ بازگشت سرمایه بالقوه برای سرمایه گذاری در فناوری بی سیم خصوصی، همچنین هزینه های عدم مطابقت  سیستم با فناوری لازم را هم باید بتواند مشخص کند.

کد خبر: ۲۳٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha