۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
بازاریابی مشکل اغلب تولیدکننده هاست| دوره های آموزشی راه حلی برای حل معضلات اظهارنامه و مالیات ها
مدیر تولیدی «نیکو دکور» با بازار مطرح کرد؛

بازاریابی مشکل اغلب تولیدکننده هاست| دوره های آموزشی راه حلی برای حل معضلات اظهارنامه و مالیات ها

کرج- مدیر تولیدی «نیکو دکور» با بیان اینکه بیشترین مشکل تولیدکننده ها بازاریابی است، گفت: شرکت های کوچک به پشتیبانی دولت نیاز دارند تا کشور به تکاپو و رشد برسد.

گروه استان ها؛ بازار: گفتگوی بازار با «علی میزانی» تولیدکننده لوازم و دکوراسیون اتاق کودک «نیکو دکور» شرحی بر ظرفیت و موانع تولید در حوزه لوازم اتاق کودک است.

*از روند تولید و محصولات خود برایمان توضیح دهید.

چند سالی هست ما صفر تا صد کار دکور اتاق کودک را انجام می‌دهیم. ابتدای کارمان را با اکسسوری اتاق کودک شامل «لوستر، آباژور، ساعت، سطل، جای دستمال، وسایل ام دی اف و تَلقی» شروع کردیم سپس وارد کار تولید پرده، روتختی و فرشینه اتاق کودک شدیم. در حال حاضر یک مجموعه کاملی هستیم که صفر تا صد اتاق کودک و دکوراسیون، دیزاین، تولید محصولات و چیدمان را خودمان انجام می‌دهیم.

*عمده مواد اولیه مورد استفاده شما چیست و در خصوص وارداتی یا داخلی بودن آنها توضیح دهید.

اکثر موادی که ما استفاده می کنیم وارداتی است مانند رول و کاغذی که چاپ می کنیم یک نوع PVC خاص است. رنگ ها و مواد خامی که باید داخل چاپگر های ما استفاده شود اکثرا وارداتی است یا گاها" یک سری پارچه های مورد نیاز ما داخلی و وارداتی است. البته مواد خام پارچه های ایرانی که در کارخانه های پارچه بافی استفاده می شود درصد زیادی چینی هست.

*برای واردات مواد اولیه چالشی دارید؟

خداروشکر تا الان مشکلی در این زمینه نداشتیم اما در برهه هایی که نوسانات قیمت ارز بوجود می‌آید مواد خام مورد نیاز ما کم می‌شود. گاها واردات موادی که به آنها نیاز داریم به این دلیل کم می‌شود.

*بخش داخلی از مواد اولیه مورد نیازتان را چگونه تامین می کنید، آیا از بورس خرید می‌کنید؟

خیر، با بورس در ارتباط نیستیم ولی تقریبا کل مواد اولیه مورد نیاز را از بازار ۱۵ خرداد تهران تهیه یا برون سپاری می کنیم و از کارگاه های تولیدی اطراف تهران تهیه می‌کنیم. مواد خام اولیه مان را تقریبا باید از ۲۰ صنف مختلف تهیه کنیم، برخی از آنها کارگاه های صنعتی در شهرک های صنعتی و بعضی هم بازاری های ۱۵ خرداد تهران هستند که در اصناف قرار گرفتند.

*با توجه به این مشکل چگونه قیمت گذاری می‌کنید؟

تا زمانی که افزایش مواد خام نباشد هیچ افزایشی قیمتی نمی‌دهیم. هنگامی که خارج از برنامه قیمت محصولی را افزایش دهیم بازار مان را از دست می‌دهیم و همیشه در بحث رقابتی بودن بازار سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم قیمت هایمان را پایین بیاوریم تا هم از نظر قیمت و هم کیفیت در بازار نفر اول باشیم.

ولی گاهی که قیمت مواد خام بالا می‌رود، به عنوان مثال دوسال اخیر در برخی اقلام 80 تا 90 درصد افزایش قیمت مواد خام داشتیم و ما تا جایی که بتوانیم خودمان این قضیه را درک می‌کنیم و متضرر این افزایش قیمت می‌شویم اما قیمت محصولات را بالا نمی‌ بریم. در واقع محصولی که در انبار هست را با قیمت قبلی به مشتری می فروشیم، وقتی می‌خواهیم مواد خام جدید تهیه کنیم به دلیل اینکه گران تر می‌خریم مجبوریم یک مقدار قیمت محصول را افزایش دهیم.

در واقع افزایش قیمت ما به افزایش نرخ دلار و قیمت مواد خام بستگی دارد، در کل ترجیح می دهیم که سالی یک بار افزایش قیمت داشته باشیم، از پاییز سال گذشته تا اواخر خرداد امسال دست به قیمت هایمان نزده ایم و تا زمانی که مجبور نشدیم قیمت را بالا نبردیم

در واقع افزایش قیمت ما به افزایش نرخ دلار و قیمت مواد خام بستگی دارد، در کل ترجیح می دهیم که سالی یک بار افزایش قیمت داشته باشیم، از پاییز سال گذشته تا اواخر خرداد امسال دست به قیمت هایمان نزدیم و تا زمانی که مجبور نشدیم قیمت را بالا نبردیم.

*در حال حاضر با چند درصد ظرفیت تان تولید می‌کنید؟

تقریبا با ۱۰۰ درصد ظرفیت مان در واقع با تمام پتانسیلی که داریم تولید می‌کنیم. درصد خالی و تعدیل نیرو برای تولید نداریم. اما خرید کم بوده و بازار امسال نسبت به سال گذشته وارفته تر بوده و این اتفاق هم به دلیل افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید خانواده ها رخ داده است. چون قدرت خرید مردم پایین تر آمده فروش ما هم نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

*رقابت کالاهای ایرانی با خارجی در محصولات شما چطور است؟

با توجه به اینکه اکثر مواد اولیه مان را از ایران تهیه می‌کنیم قیمت تمام شده محصول برای تولیدکننده پایین تر است و از طرفی جنسی که به بازار می فروشیم پایین تر است. یک مقایسه ساده نشان می‌دهد که قیمت محصولات ما نسبت به محصولات خارجی پایین تر است در صورتی که کیفیت محصول مان در مقایسه با آنها هیچ تفاوتی ندارد یعنی اگر کارشناس بخواهد روی محصول داخلی و وارداتی نظر دهد قطعا به هر دو محصول نظر مساوی می‌دهد.

به نظر من در حوزه اکسسوری اتاق کودک، ست خواب و پرده کیفیت تولیدات ایرانی و ما با محصولات خارجی برابری می کند.

*صادرات هم دارید؟

تا الان برنامه ای برای صادرات نداشتیم و تولیداتمان برای مصرف داخل ایران و بخصوص شهرستان ها اشغال شده و ظرفیت خالی برای صادرات نداشتیم. اما در برنامه داریم در آینده برای صادرات هم اقدام ‌کنیم.

*برگزاری نمایشگاه ها چقدر برای تولیدکنندگان موثر است؟

قطعا تاثیر مثبتی دارد، با توجه به اینکه تولید کنندگان هم با افرادی که کار پخش می کنند ارتباط برقرار می کنند و هم با فروشندگان و مغازه داران ارتباط می گیرند بسیار متفاوت است. نمایشگاه این فرصت را ایجاد می کند که تولید کنندگان هم با پخش و مغازه داران ارتباط داشته باشند که بتوانند خرده فروشی داشته باشند و با بازار مستقیم کار کنند. ولی بهترین فرصت برای کار در بازار به همین شکل در نمایشگاه ها است.

*عمده مشکلاتی که پیش پای تولیدکنندگان هستند را توضیح دهید؟

بیشترین مشکل ما فروش است. در واقع نیاز در بازار وجود دارد اما یک تولید کننده نمی ‌تواند محصولش را که روی آن وقت گذاشته و آن را به یک بلوغی رسانده و ظرفیت تولیدش هست نمی‌تواند در اختیار بازار بگذارد. به این دلیل که ارتباطات بین مشتری و کارگاه در صنف ما مقداری پایین است و شرکت کردن در نمایشگاه و بازاریابی کردن می تواند کمک کند ولی اگر این مسیر تسهیل شود که تولید کننده با بازار و مسئول پخش محصولات در ارتباط باشد یعنی یک سیستم نظام مندی باشد که دست مسئول پخش را در دست تولید کننده بگذارد که هر دو سود ببرند کمک بزرگی به تولیدکننده می شود.

ابهام در مالیات و دارایی به دلیل ناآشنایی تولیدکنندگان باعث بروز مشکلاتی می شود اگر در خصوص « ادبیات، مباحث حقوقی و قضایی مالیات و اظهارنامه و غیره» مقداری آموزش و آگاهی و شفاف سازی بیشتر شود، کمک بزرگی به تولید کنندگان است که هم متضرر نشوند و هم آسوده تر و با اتلاف وقت کمتری بتوانند به فعالیت خود و همچنین اجرای وظایف و قوانین بپردازند

از دیگر مسائلی که در بحث تولید هست بحث ابهام در مالیات و دارایی است که به دلیل ناآشنایی تولیدکنندگان باعث بروز مشکلاتی می شود. اگر در خصوص « ادبیات، مباحث حقوقی و قضایی مالیات و اظهارنامه و غیره» مقداری آموزش و آگاهی و شفاف سازی بیشتر شود، کمک بزرگی به تولید کنندگان است که هم متضرر نشوند و هم آسوده تر و با اتلاف وقت کمتری بتوانند به فعالیت خود و همچنین اجرای وظایف و قوانین بپردازند.

اگر از طریق صدا و سیما دوره هایی در خصوص تشریح اظهارنامه و غیره برگزار شود و تولیدکنندگان با همه موارد مربوطه آشنا شوند، معضلات این بحث تمام می شود.

در نهایت هم اگر بخش دولتی به شرکت های کوچک تر در بحث بازاریابی و آموزش کمک کند و بیشتر هوای آنها را داشته باشد تا بتوانند روی پای خود بایستند در واقع کل کشور به تکاپو و رشد می رسد. چون شرکت های کوچک بسیار زیاد هستند و واقعا به یک پشتیبان مثل دولت نیاز دارند. در کل شرکت های کوچک و میکرو بیزینس ها نیاز دارند تا دولت حمایت شان کند و این حمایت صرفا مالی نیست در واقع تسهیل فروش و شرکت کردن در نمایشگاه ها می تواند کمک کننده باشد.

کد خبر: ۲۳۰٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha