۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
اجرای چراغ خاموش یک طرح در شرکت پخش| کارت های بنزین جمع آوری می شود؟
خبری از اطلاع رسانی درباره سوخت گیری با کارت بانکی نیست

اجرای چراغ خاموش یک طرح در شرکت پخش| کارت های بنزین جمع آوری می شود؟

قرار است که به زودی در یکی از جایگاه های سوخت تهران به صورت سوخت گیری بنزین سوپر با استفاده از کارت بانکی انجام شود. با این وجود فعالین صنفی هیچ اطلاعی درباره نحوه و جزییات اجرای طرح ندارند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سوخت گیری با کارت های بانکی به زودی اجرایی می شود. شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی می گوید که در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌ صورت پایلوت در شهر تهران اجرایی خواهد شد و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوز ها و انجام مراحل خود اظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ ها خواهیم رفت. با این وجود فعالین صنفی هیچ اطلاعی از جزییات نحوه اجرای این طرح خبر ندارند.

قلی زاده : هنوز اطلاع رسانی درباره اینکه این طرح قرار است چگونه اجرایی شود و جایگاه های سوخت پایلوت بر اساس چه مبنایی انتخاب شده اند، صورت نگرفته و وزارت نفت در اینباره هیچ مشورتی با ما نکرده است

قلی زاده رئیس صنف جایگاه‌ داران کشور در اینباره به بازار می گوید: هنوز اطلاع رسانی درباره اینکه این طرح قرار است چگونه اجرایی شود و جایگاه های سوخت پایلوت بر اساس چه مبنایی انتخاب شده اند، صورت نگرفته و وزارت نفت در اینباره هیچ مشورتی با ما نکرده است.

بلاتکلیفی طرح جدید بنزینی دولت

حدود ۳ روز پیش بود که مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای سوخت گیری با کارت بانکی در یکی از پمپ بنزین های استان تهران خبر داد. حالا اما بعد از ۳ روز مسئولین شرکت پخش و پالایش به بازار می گویند که هنوز این طرح اجرایی نشده و به زودی اجرای پایلوت آن شروع خواهد شد. علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم امروز گفته که اجرای طرح جایگزینی با کارت سوخت در حال حاضر در مرحله مطالعه و بررسی و در فاز توسعه قرار داد و هنوز تصمیم خاصی در این زمینه گرفته نشده است. به نظر می رسد که هنوز در خود وزارت نفت درباره سوخت گیری با کارت بانکی هم جمع بندی صورت نگرفته است.

دردسرهای حذف کارت سوخت برای مردم

وزارت نفت می گوید که می خواهد با استفاده از کارت های بانکی در هنگام سوخت گیری جلوی قاچاق سوخت را بگیرد و به نوعی شرایط را برای سوخت گیری سریع تر تسهیل کند. البته این اولین اقدام این وزارتخانه در حوزه بنزین نیست. وزارت نفت مدعی است که براساس بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز مکلف شده تا پایان شهریور استفاده از کارت شخصی وسیله نقلیه، برای خودروهای بنزین سوز تا ۹۰ درصد و برای خودروهای نفت گاز سوز تا ۹۵ درصد پیاده سازی شود. اما حالا با وجود اینکه چند ماه از اجرای این طرح سپری می شود، اما هنوز مشکلات متعددی در جایگاه ها وجود داشته و روند صدور کارت های سوخت به کندی صورت می گیرد.

رییسی فر: هم اکنون در جایگاه ها به ازای هر سکو تنها یک کارت سوخت وجود دارد. این در حالی است که پیش از این به ازای هر نازل یک کارت داشتیم

به گفته رییسی فر یکی از اعضای انجمن جایگاه داران سوخت، هم اکنون در جایگاه ها به ازای هر سکو تنها یک کارت سوخت وجود دارد. این در حالی است که پیش از این به ازای هر نازل یک کارت داشتیم.

او با بیان اینکه کاهش تعداد کارت سوخت های جایگاه داران مشکلاتی بسیاری را ایجاد کرده است، افزود: بیشتر صاحبان موتور سیکلت ها فاقد کارت سوخت هستند و در پمپ بنزین هایی که سوخت گیری موتور انجام می شود، جایگاه داران با مشکلات متعددی مواجه می شوند و بعضا شاهد شکل گیری صف های طویل و طولانی شدن فرآیند سوخت گیری هستیم.

چطور با کارت بانکی سوخت گیری کنید

بر اساس آنچه شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی گفته در مرحله نخست تنها سوخت گیری بنزین سوپر به وسیله کارت های بانکی صورت می گیرد در صورت موفقیت در اجرای مرحله پایلوت فراگیری اجرای این طرح را هم افزایش خواهیم داد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آید مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت چه باید کرد. جالب است که بدانید در توزیع سوخت نیاز به اتصال به شبکه شتاب وجود ندارد و افرادی که کارت بانکی دارند، مانند طرح هدفمندی یارانه‌ها یک شماره حساب در دسترس به عنوان کارت سوخت معرفی می‌کنند.

طبق گفته های مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور، سامانه هوشمند سوخت یک شبکه مستقل از سایر سامانه‌ ها است که هیچ ارتباطی با پایگاه داده دیگر سامانه‌ ها ندارد و فقط از کارت بانکی، برای توزیع سوخت استفاده می‌شود.

قلی زاده رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت های لازم برای استفاده از کارت بانکی در جایگاه های سوخت وجود دارد، گفت: اجرای این طرح خیلی سخت نبوده و به راحتی دولت می تواند شرایط را برای اجرای این طرح فراهم کند.

پرونده قاچاق سوخت بسته می شود؟

رییسی فر رییس سابق کانون انجمن های صنفی جایگاه داران سوخت که خود را از نخستین پیشنهاد دهندگان اجرای این طرح معرفی می کند، به بازار می گوید: ۱۵ سال پیش به وزارت نفت پیشنهاد دادیم که به جای کارت های سوخت از کارت های بانکی برای سوخت گیری استفاده شود. با این کار ضمن صرفه جویی در هزینه ها، مصرف سوخت را مدیریت کرد و حجم قاچاق را تا حد زیادی کاهش داد. اما در سال های گذشته دولت ها هیچ توجهی به این طرح نداشتند.

رییسی فر: هم اکنون بسیاری از افرادی که مازاد سوخت دارند، به راحتی کارت های سوخت خود را به افراد دیگر واگذار می کنند و سهمیه بنزین یارانه ای خود را می فروشند. این در حالی است که کسی حاضر نمی شود کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهد. ضمن اینکه زمان سوخت گیری با کارت های بانکی خیلی شفاف و روش مشخص می شود که هر فرد ماهانه چقدر بنزین مصرف می کند

او می گوید: هم اکنون بسیاری از افرادی که مازاد سوخت دارند، به راحتی کارت های سوخت خود را به افراد دیگر واگذار می کنند و سهمیه بنزین یارانه ای خود را می فروشند. این در حالی است که کسی حاضر نمی شود که کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهد. ضمن اینکه زمان سوخت گیری با کارت های بانکی خیلی شفاف و روش مشخص می شود که هر فرد ماهانه چقدر بنزین مصرف می کند.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت پیش از این مقدار قاچاق سوخت را حدود ۱۰ میلیون لیتر اعلام کرده بوده که از این مقدار ۵ میلیون لیتر آن مربوط به بنزین بوده و ۵ میلیون لیتر دیگر هم مربوط به گازوییل است.

احتمال کپی کاری از کارت های بانکی برای سوخت گیری

البته استفاده از کارت های بانکی به جای کارت های سوخت دردسرهای خودش را هم دارد. به گفته مسئولین شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی، امکان کپی‌ برداری از کارت‌ های بانکی وجود دارد این در حالی است که کارت هوشمند سوخت به هیچ‌ وجه امکان‌ کپی‌ برداری ندارد.

هرچند که وزیر نفت و معاونین او از ابتدای سال چندین بار تاکید کرده اند که خبری از گرانی بنزین نیست، هر گونه انتشار هر گونه خبر درباره تغییر در نحوه سوخت گیری موجب ایجاد نگرانی نسبت به افزایش قیمت سوخت می شود. در این میان برخی منابع خبری مدعی اند که دولت به دنبال حذف کارت های سوخت جایگاه داران و آزاد سازی قیمت هاست. البته نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیشتر در گفتگو با بازار اعلام کرده بود که جمع آوری کارت و اینکه جایگاهی کارت اضطراری یا کارت جایگاه نداشته باشد امکان پذیر نیست، در شرایط اضطرار اگر مالک خودرویی کارت شخصی همراه خود نداشته باشد، موظف هستیم که به تعداد مناسب کارت در جایگاه قرار دهیم.

کد خبر: ۲۳۰٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha