۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
رشد هزینه ساخت مسکن؛ متوسط ساخت هر متر در تهران ۱۵ میلیون| افزایش ۶۰ درصدی قیمت بتن
«بازار» گزارش می دهد

رشد هزینه ساخت مسکن؛ متوسط ساخت هر متر در تهران ۱۵ میلیون| افزایش ۶۰ درصدی قیمت بتن

ثبات نرخ ارز این روزها باعث شده برخی سازندگان مسکن برای ورود به بازار و استارت پروژه جدید تردید داشته باشند اما آنچه که این روزها بازار مسکن با آن مواجه است این است که هزینه ساخت روند صعودی دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دلایل توقف ارائه آمارهای مسکن در شش ماه گذشته از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اگر چه هنوز به طور رسمی از سوی این دو نهاد عنوان نشده است اما آنچه که به طور مشخص در بازار مسکن و ساخت و ساز مشهود است این است که اگر رکود سنگینی در معاملات مسکن حاکم است دلیلی ندارد که هزینه ساخت مسکن افزایش نداشته باشد.

ثبات نرخ ارز در چند هفته گذشته باعث شده تا این تصور به وجود بیاید که ساخت مسکن و هزینه های آن نیز افت کرده است این در حالیست که نرخ بیشتر اقلام و نهاده های ساختمانی در چند هفته گذشته از سوی کارخانه ها رشد کرده است.

برخی از فروشندگان مصالح ساختمانی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه قیمت برخی اقلام ساختمانی مثل کاشی و سرامیک و شیرآلات در چند هفته گذشته رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

رشد هزینه ساخت مسکن؛ متوسط ساخت در تهران ۱۵ میلیون| افزایش ۶۰ درصدی قیمت بتن

فرشید پورحاجت عضو کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که گفته می شود قیمت مصالح ساختمانی در مسیر رشد قرار گرفته است گفت: قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال تاکنون دچار نوسانات شده است و شاید بخشی از این نوسانات طبیعی و بخشی نیز غیر کارشناسی و غیرطبیعی باشد.

عضو کانون انبوه سازان: شاید اگر قیمت سیمان را بررسی و محاسبه کنیم اعلام شود که قیمت سیمان تغییر نداشته است اما در حوزه بتن مشاهده می‌کنیم که با وجود این‌که قیمت سیمان افزایش آن‌چنانی نداشته، قیمت بتن در برخی از نقاط کشور تا ۶۰ درصد هم افزایش داشته است

وی ادامه داد: نوسان قیمتی در برخی اقلام را به خوبی می توان رصد و متوجه شد که با قیمت های سال گذشته تا چه میزان تغییر داشته است. شاید اگر قیمت سیمان را بررسی و محاسبه کنیم اعلام شود که قیمت سیمان تغییر نداشته است اما در حوزه بتن مشاهده می‌کنیم که با وجود این‌که قیمت سیمان افزایش آن‌چنانی نداشته، قیمت بتن در برخی از نقاط کشور تا ۶۰ درصد هم افزایش داشته است.

در حوزه کاشی و سرامیک در ابتدای ماه گذشته دیدیم که انجمن سرامیک در حدود ۵۰ درصد مجوز افزایش قیمت را در نهاده‌های تولیدی داده است

وی در پاسخ به این پرسش که فروشندگان و توزیع کنندگان کاشی و سرامیک نیز از رشد قیمت گلایه دارند می گوید: در حوزه کاشی و سرامیک در ابتدای ماه گذشته دیدیم که انجمن سرامیک در حدود ۵۰ درصد مجوز افزایش قیمت را در نهاده‌های تولیدی داده است.

رشد هزینه ساخت مسکن؛ متوسط ساخت در تهران ۱۵ میلیون| افزایش ۶۰ درصدی قیمت بتن

کارشناسان بر این باور هستند که مسکن یک کالای کاملا تولیدی است بنابراین نمی‌ توان یک کالای تولیدی را در کشور بدون داشتن مولفه‌های خود اعلام کنیم که کاهش قیمت خورده است. اما برخی سازندگان نه چندان بزرگ معتقد هستند که وقتی قیمت نهاده های تولید مسکن در چند ماه گذشته به عنوان مثال در بخش بتن و کاشی و سرامیک رشد قابل ملاحظه ای پیدا می کند و عوارض شهرداری نیز چند برابر می شود باید هم با تردید وارد بازار ساخت و ساز شد.

سازندگان: وقتی قیمت نهاده های تولید مسکن در چند ماه گذشته به عنوان مثال در بخش بتن و کاشی و سرامیک رشد قابل ملاحظه ای پیدا می کند و عوارض شهرداری نیز چند برابر می شود باید هم با تردید وارد بازار ساخت و ساز شد

یکی از فعالان و سازندگان مسکن به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: این روزها بازار مسکن به شدت در رکود بسر می برد و وقتی نمی توانیم با فروش ملک های ساخته شده نقدینگی جدیدی به دست بیاوریم ریسک ورود به بازار مسکن و آغاز پروژه جدید را قبول نمی کنیم.

پورحاجت: چطور می‌توانیم قیمت‌ها را رصد کنیم، اما اگر بخواهیم به صورت میدانی از تغییرات قیمت‌ها بگوییم، در حال حاضر هزینه ساخت برای یک ساختمان ۵ طبقه از مرز متری ۱۲ میلیون تومان عبور کرده است

اما پورحاجت در پاسخ به این پرسش که از ابتدای امسال هزینه ساخت مسکن چقدر رشد کرده است؟ معتقد است وقتی آماری وجود ندارد، چطور می‌توانیم قیمت‌ها را رصد کنیم، اما اگر بخواهیم به صورت میدانی از تغییرات قیمت‌ها بگوییم، در حال حاضر هزینه ساخت برای یک ساختمان ۵ طبقه از مرز متری ۱۲ میلیون تومان عبور کرده است.

اگر چه برخی از انبوه سازان قیمت های بالاتر از ۱۵ میلیون تومان را برای متوسط ساخت و ساز اعلام می کنند چرا که متری ۱۲ میلیون تومان برای ساختمان‌های با کیفیت متوسط است، اما هزینه ساخت برای ساختمان های با کیفیت بالا اعداد ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان را نیز می توان متصور شد.

رشد هزینه ساخت مسکن؛ متوسط ساخت در تهران ۱۵ میلیون| افزایش ۶۰ درصدی قیمت بتن

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران نیز در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما از میزان رشد قیمت تمام شده و هزینه های ساخت مسکن چقدر است؟ گفت: در مورد قیمت تمام شده ساخت مسکن بارها اعلام کرده ایم که مسکن و نهاده های ساختمانی نیز همانند سایر کالاها به تورم موجود و نقدینگی وابسته است و هر زمان که تورم رشد کرده است قیمت نهاده های ساختمانی نیز افزایش می یابد.

رهبر: اینکه الان نرخ ارز در ثبات قرار دارد این انتظار شاید وجود داشته باشد که مثلا قیمت برخی اقلام ساختمانی نیز کاهش یابد. اما اینطور نیست. چرا که قیمت ها وقتی از سوی کارخانه ها و تولیدکننده ها رشد می کند و وارد بازار می شود به دلیل چسبندگی قیمت ها، کاهش نمی یابد

وی ادامه داد: اینکه الان نرخ ارز در ثبات قرار دارد این انتظار شاید وجود داشته باشد که مثلا قیمت برخی اقلام ساختمانی نیز کاهش یابد. اما اینطور نیست. چرا که قیمت ها وقتی از سوی کارخانه ها و تولیدکننده ها رشد می کند و وارد بازار می شود به دلیل چسبندگی قیمت ها، کاهش نمی یابد. شاید در این وضعیت ثبات قیمت ارز بتوان انتظار داشت که قیمت ها رشد نکند اما اینکه بگوییم باید قیمت هایی که افزایش داشته مجددا کاهش بیابد انتظاری بیهوده است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن: در شرایط فعلی کف قیمت ساخت و ساز به طوری که واحد مسکونی به اتمام برسد و ملزوماتی چون کابینت و پکیج و ... را داشته باشد، به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسیده است. اما متوسط هزینه ساخت مسکن در تهران را باید ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفت

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در خصوص میزان رشد قیمت هزینه های ساخت و ساز اضافه کرد: به هر حال برای پاسخ به این سئوال باید عنوان کنیم که قیمت‌ها مداوم در حال تغییر است و این موضوع را باید مد نظر داشته باشید اما در شرایط فعلی کف قیمت ساخت و ساز به طوری که واحد مسکونی به اتمام برسد و ملزوماتی چون کابینت و پکیج و ... را داشته باشد، به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسیده است. اما متوسط هزینه ساخت مسکن در تهران را باید ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفت.

رشد قیمت تمام شده و هزینه ساخت مسکن در این روزهای رکود بر بازار مسکن به نظر می رسد کار مهندسان ناظر و نهادهای نظارتی بر ساخت و ساز را بیش تر از گذشته کرده باشد.

در این روزهایی که قیمت اقلام هر روز گران تر از روز گذشته می شود باید نهادهای نظارتی بر ساخت و ساز به خصوص مهندسان ناظر بر کیفیت ساخت و ساز نظارت بیشتری داشته باشند تا مبادا برخی از سازندگان برای کاهش هزینه ها از کیفیت زده و از اقلام بی کیفیت و ارزان تر در ساختمان سازی استفاده کنند.

کد خبر: ۲۳۰٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha