۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
سقوط روبل روسیه همچنان ادامه دارد
در سایه کاهش درآمدهای صادراتی و شورش گروه واگنر؛

سقوط روبل روسیه همچنان ادامه دارد

ارزش روبل روسیه در برابر دلار و یورو روز پنجشنبه دچار یک کاهش تاریخی شد و رکورد پایین‌ترین نرخ برابری خود طی ۱۵ ماه گذشته را شکست.

به گزارش بازار، ارزش روبل روسیه روز پنجشنبه در برابر دلار به ۹۳ و در برابر یورو به ۱۰۲ رسید. یک کاهش تاریخی که گفته می‌شود حمله گروه واگنر به مسکو روند آن را تسریع کرده است؛ اما بانک مرکزی روسیه کاهش درآمدهای حاصل از صادرات را عامل کاهش ارزش روبل اعلام کرده است.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی در توضیح دلایل کاهش ارزش روبل اعلام کرد با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، ارزش روبل در برابر دلار بیش از ۱۰۰ واحد سقوط کرد که کمی بعد به کمک بهبود درآمدهای حاصل از صادرات و کاهش واردات، ارزش روبل تقویت شد؛ اما اکنون وضعیت وارونه شده است و کاهش شدید میزان صادرات روسیه باعث افت ارزش روبل در برابر ارزهای خارجی شده است.

روبل طی ۱۶ ماهی که از حمله روسیه به اوکراین گذشته است، با نوسانات بسیار شدیدی مبادله شده است، زیرا غرب به واسطه تحریم‌هایی که علیه مسکو وضع کرد، منابع ارزی و صادرات کلیدی انرژی این کشور را هدف قرار داد تا اقتصاد روسیه را زمین‌گیر سازد.

بانک مرکزی روسیه با تاکید بر ریسک‌های تورمی بالقوه ناشی از تداوم کاهش ارزش روبل اعلام کرد در جلسه بعدی بانک مرکزی درباره تغییر نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد، نرخی که از سال گذشته روی ۷.۵ درصد ثابت باقی مانده است.

اقتصاددانان اما باور دارند ماه‌های متوالی خروج سرمایه از روسیه عامل کاهش ارزش روبل شده است، اما در عین حال شرکت‌های روس هم ارز خارجی کمتری وارد کشور ساخته‌اند. به گفته آنها تسویه با استفاده از ارزهای محلی باعث شده تا ارزهای خارجی وارد کشور نشوند اما از آن مهمتر، صادرکنندگان ترجیح می‌دهند درآمدهای ارزی خود را در خارج از روسیه نگه دارند.

همچنین اقتصاددانان معتقدند باور دارند حمله گروه واگنر به مسکو باعث شده تا روبل که به دلیل نگرانی‌های مداوم بازار تحت فشار بود، تحت فشار باقی بماند.

کد خبر: ۲۳۰٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha