۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
تعمیر بک لایت تلویزیون

تعمیر بک لایت تلویزیون

در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی، تصویر ایجاد شده در صفحه نمایش، روشنایی لازم برای دیده شدن را ندارد و لازم است که این نور به صورت جداگانه تولید و به صفحه نمایش تابانده شود.

به گزارش بازار، اگر شما هم حداقل یک تلویزیون در منزل و یا محل کار خود دارید، باید بدانید که شایع ترین ایرادی که ممکن است در تلویزیون شما هم ایجاد شود، خرابی بک لایت و یا به عبارت دقیق تر سوختن لامپ بک لایت تلویزیون است. در ادامه این مقاله از متخصصین مرکز تعمیر تلویزیون رایان کمک گرفته ایم تا به زبان ساده وظیفه این قطعه را بشناسیم و بدانیم که در زمان مواجهه با خرابی بک لایت تلویزیون چگونه می توانیم به بهترین روش تعمیر بک لایت تلویزیون کنیم.

بک لایت چیست و در کجای تلویزیون قرار دارد؟

در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی، تصویر ایجاد شده در صفحه نمایش، روشنایی لازم برای دیده شدن را ندارد و لازم است که این نور به صورت جداگانه تولید و به صفحه نمایش تابانده شود. این امر بوسیله تعدادی لامپ که در پشت صفحه نمایش قرار می گیرند انجام می شود. در واقع نور پس زمینه یا همان بک لایت در پشت صفحه نمایش تلویزیون تولید شده و به صورت ملایم و یکواخت در سطح تصویر پخش می شود تا بتوانیم یک تصویر واضح و شفاف داشته باشیم.

نکته مهم در مورد بک لایت و ایرادهای مرتبط با آن دربخش تعمیرات تلویزیون این است که هر تغییری در کیفیت بک لایت تلویزیون ایجاد شود به طور مستقیم در تصویر تاثیر می گذارد. مثلا اگر نیمی از لامپ های تولید کننده بک لایت را خاموش کنیم با تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون مواجه می شویم.


 

تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

در طی ۱۰ سال گذشته شرکت ال جی رکورددار فروش تلویزیون ال ای دی در دنیا بوده است و به همین جهت بیشترین تعداد تلویزیون در حال استفاده در کشور ما هم برند ال جی است.

خرابی بک لایت در تلویزیون های ال جی بیشتر به صورت قطع شدن تصویر ظاهر می شود. وقتی تلویزیون را روشن می کنیم برای یک لحظه لوگوی آغازین نمایش داده می‌شود اما بعد از تصویر قطع شده و صفحه نمایش تلویزیون سیاه می شود. نشانه ظاهری دیگری که در خرابی بک لایت تلویزیون ال جی دیده می‌شود چشمک زدن تصویر است. هر چند ثانیه یک بار تصویر به صورت لحظه‌ای قطع و وصل می ‌شود و در ظاهر به صورت چشمک زدن تصویر دیده می شود. به دلیل ساختار فنی چشمک زدن تصویر تلویزیون ال جی بیشتر در دو سایز ۴۷ و ۴۹ اینچ ظاهر می شود.

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

اگر نگاه کلی به مجموعه تعمیر تلویزیون سامسونگ داشته باشیم متوجه می شویم که خرابی بک لایت در این برند بیشتر به صورت تاریک شدن قسمتی از تصویر تلویزیون ظاهر می شود. مداربندی و تغذیه لامپ های بک لایت در طراحی سامسونگ به گونه ای است که وقتی یکی از بخش های بک لایت تلویزیون معیوب می شود، فقط همان بخش دچار خاموشی میگردد و به موازات این ایراد با ایجاد لکه سیاهی در تصویر تلویزیون سامسونگ مواجه می شویم.

تعمیر بک لایت تلویزیون سونی

بحث فنی و تعمیرات در تلویزیون های سونی یک تفاوت اساسی با سایر برندها دارد و این تفاوت به دلیل وجود سیستم عیب یابی داخلی است که طراحان سونی بکار گرفته اند. وقتی یکی از بخش های تلویزیون سونی معیوب می شود، این سامانه حفاظتی فعال می شود، در این حالت تلویزیون خاموش شده و لامپ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می کند.

تعداد چشمک زدن تلویزیون سونی در هر ایراد تعداد مشخصی است که پشت سر هم تکرار می شود. به بیان ساده تر وقتی قطعه ای در تلویزیون سونی خراب می شود تعداد چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی به ما می گوید که کدامیک از بخش های تلویزیون خراب شده است و لازم است که برای تعمیر آن اقدام کنیم.

چگونه از سوختن بک لایت تلویزیون جلوگیری کنیم؟

اولین نکته ای که در این بخش لازم است به ان اشاره کنیم تا کمی بیشتر به کنترل و تنظیم بک لایت تلویزیون آشنا شوید این است که بدانید زمانی که نور صفحه گوشی موبایل خود را کم و یا زیاد می کنید در واقع دارید بک لایت آن را تغییر می دهید. به مین روش مقدار بک لایت تلویزیون هم قابل تغییر است و باید با نور محیطی متناسب سازی شود.

بهترین روش افزایش عمر بک لایت تلویزیون و جلوگیری از سوختن این است که مقدار نور تولید شده در این بخش را کاهش دهیم تا ضمن کاهش توان مصرفی و تلفاتی باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون شویم. بهترین روش تنظیم بک لایت تلویزیون این است که نسبت به نور اطراف تلویزیون آن را به کمترین مقدار کاهش دهیم به نحوی که تصویر، کیفیت لازم را داشته باشد.


 

کد خبر: ۲۲۹٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha