۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
اندازه‌گیری آب مصرفی ۳۸ محصول زراعی و باغی در راستای مدیریت آب کشاورزی

اندازه‌گیری آب مصرفی ۳۸ محصول زراعی و باغی در راستای مدیریت آب کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از انجام طرح اندازه‌گیری آب مصرفی محصولات زراعی و باغی با مشارکت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی خبر داد.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: نتایج اجرای این طرح که بر روی ۳۸ محصول زراعی و باغی در کشور انجام شد، و قابل ارائه به مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو و سایر نهادهای ذی‌ربط در راستای مدیریت آب کشاورزی است.
اندازه‌گیری آب مصرفی ۳۸ محصول زراعی و باغی در راستای مدیریت آب کشاورزی

او با اعلام این که تحقیقات باید کاربردی باشد و مورد استفاده کشاورزی و استقبال کشاورزان قرار گیرد، گفت: هم‌اکنون مهمترین چالش در جهان بحث امنیت غذایی است و با توجه به محدودیت منابع آبی این چالش روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و بهره‌وری در منابع پایه موجب رشد تولید و افزایش ضریب امنیت غذایی می‌شود.

او با تاکید بر همگرایی و همکاری بیشتر بخش تحقیقات و اجرا به منظور دستیابی به توسعه پایدار افزود: بخش کشاورزی مظلوم واقع شده است و این مظلومیت در قانون بودجه و برنامه پیشنهادی هفتم توسعه نمایان است و محققان باید کمک کنند تا از مظلومیت بخش کشاورزی دفاع شود.

نیازی با تاکید بر بررسی راهکارهای افزایش بهره‌وری گفت: اثربخشی طرح ها باید قابل ملاحظه و عینی باشد و کشاورز در سرمایه‌گذاری‌های انجام شده سهیم شود تا در حفظ و نگهداری زیرساخت‌ها کمک کند.

وی افزود: وزیر نیرو اخیرا در خصوص برداشته ۱۱ برابری برخی چاه‌های کشاورزی اظهار نظر کرده است، اینکه این بحث مربوط به چه تعداد از چاه‌های کشور است جای تامل دارد و برای برون‌رفت از این موضوع تحویل حجمی آب تنها راه‌حل هست و تحویل حجمی آب در برنامه‌های دوم تا ششم توسعه تاکید شده و هنوز بر جای مانده است.

او گفت: کشاورز، بهره‌بردار و مسئولان بخش کشاورزی باید بدانند که چه میزان آب را در چه زمان و مکانی تحویل می‌گیرند تا نسبت به برنامه‌ریزی تولید و تولید حداکثری اقدام کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به اتمام بخشی از طرح های بزرگ آب و خاک در کشور اشاره کرد و گفت: بخش اول طرح ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام با وسعت ۲۹۵ هزار هکتار و عملیات اجرایی ۱۲۷ هزار هکتار طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور به اتمام رسیده و تحویل بهره‌بردار شده است.

او افزود: تامین اعتبار برای شروع بخش دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در دست پیگیری و انجام است و امسال بخش دوم این طرح عظیم ملی آغاز می‌شود و برای تکمیل ۱۰۰ هزار هکتار باقیمانده طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور یک میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی اختصاص یافته است.

کد خبر: ۲۲۹٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha