۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
موفقیت ایران در صادرات کود ازته

موفقیت ایران در صادرات کود ازته

مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه ۷ میلیون تن کود ازته یکی از صادرکنندگان موفق این کالا در جهان است.

به گزارش بازار، حمید رسولی، رئیس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: میزان مصرف و نیاز داخلی در کود ازته حدود ۲.۴ میلیون تن است که مازاد تولید به کشورهای جهان صادر می‌شود.

او گفت: متاسفانه همچنان در زمینه کودهای فسفاته و پتاسه وارد کننده هستیم که تلاش‌ها برای تقویت تولید این کودها نیز در حال انجام است.

رئیس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که کشاورزی بدون مصرف بهینه کودهای شیمیایی فرضی محال است افزود: در کشورهای پیشرو در بخش کشاورزی متوجه نقش این نهاده بر کمیت و کیفیت محصول نهایی می‌شویم.

رسولی افزود: میانگین مصرف کودهای شیمیایی در هر هکتار در کشورهای پیشرفته حدود ۵۰۰ کیلوگرم و در کشورهای در حال توسعه حدود ۳۵۰ کیلوگرم و در کل دنیا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است، اما میزان مصرف در کشور ما کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار و پایین‌تر از میانگین جهانی است.

او اضافه کرد: نیاز کشور به کودهای پایه شامل ازته، فسفاته و پتاسه سالانه ۴.۵ میلیون تن است که حدود ۲.۴ میلیون تن آن ازته، ۱.۴ میلیون تن کود فسفاته و بقیه کود پتاسه است.

رئیس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: طی چهار سال اخیر ۲۵ طرح تولید کودهای فسفاته و پتاسه در کشور طراحی شده که طرح امروز یکی از این موارد است.

رسولی افزود: طی چند سال اخیر وارد کننده صد درصد کودهای سولفات پتاسیم بودیم که گران‌ترین نوع کودهاست و تجارت آن در دست چند کشور محدود است.

کد خبر: ۲۲۹٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha