۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
تولید کامل نهاده‌های دام و طیور؛ نه زیرساخت داریم نه منطقی است
بازار تحلیل می‌کند

تولید کامل نهاده‌های دام و طیور؛ نه زیرساخت داریم نه منطقی است

واردات ۸۰ درصدی نهاده‌های صنعت دام و طیور در حالی صورت می‌گیرد که برخی معتقدند برای جلوگیری از مشکلات مربوط به واردات این اقلام باید اقدام به تولید نهاده در داخل کشور کنیم. با این وجود به گفته کارشناسان به دلیل شرایط اقلیمی کشور و آب‌بر بودن تولید نهاده‌ها، این کار منطقی نیست.

یاسمن بلوردی؛ بازار: برومند چهار آئین، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد از نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور از خارج وارد می‌شود و به عبارتی تنها ۵ درصد از آن را در داخل کشور تولید می‌کنیم که آن هم ذرت است؛ یعنی چیزی حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذرت در داخل تولید می‌شود اما نیاز ما بیش از این حرف‌ها است.

چهار آئین با بیان اینکه برای صنعت طیور ۹ میلیون تن کنجاله سویا و ذرت وارد می‌شود، افزود: ما توان اینکه این نهاده‌ها را داخل کشور تولید کنیم نه از نظر زیرساخت وجود دارد و نه منطقی است.

وی تصریح کرد: نبود زیرساخت یعنی ما باید ۱ میلیون هکتار زمین آبی درجه یک را به تولید دانه سویا اختصاص بدهیم. در حالی که ما جزو کشورهای گرم و خشک دنیا هستیم بنابراین امکان تولید سویا در کشور وجود ندارد.

 چهار آئین گفت: حال ممکن است برخی اظهار دارند که می‌توانیم کلزا را جایگزین کنیم، اما به نظر من بذر کلزا با قیمت فعلی یعنی کیلویی ۵۵۰۰ تومان برای کشاورزان ما صرفه ندارد و راغب نیستند وارد این بخش شوند. به عبارت دیگر کنجاله کلزا را می‌شود تا حدودی جایگزین کنجاله سویا کرد اما همین موضوع هم به دلیل قیمتی که برای آن گذاشته شده است، انگیزه زیادی در کشاورز ایجاد نمی‌کند.

چهار آئین، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه: سویا و ذرتی که وارد کشور می شود ۳۰ درصد ارزش افزوده دارد و تبدیل به مرغ می شود، در حالی که اگر بخواهیم مرغ را وارد کنیم این ۳۰ درصد ارزش افزوده را تقدیم به کشور صادرکننده کرده‌ایم،  در حالی که باید اقتصاد ملی ما بچرخد و این ارزش افزوده در اقتصاد ملی خودش را نشان بدهد

ورود چندین میلیون مترمکعب آب مجازی با واردات نهاده به کشور
این کارشناس صنعت طیور گفت: از سوی دیگر منطقی هم نیست که ۱ میلیون هکتار از  زمینهای آبی کشور را در اختیار کشت سویا قرار بدهیم. در شرایطی که گندم غذای اصلی مردم است و ۱۹۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم مصرف سرانه گندم در کشور است.

چهار آئین با بیان اینکه تولید ذرت و سویا بسیار آب بر است، افزود: ما الان این نهاده‌ها را وارد می کنیم که حجم آن بالغ بر ۹ میلیون تن است و به این ترتیب میلیاردها مترمکعب آب مجازی وارد کشور می شود. بنابراین از این نظر یک فرصت مغتنم برای کشور است و ارزش افزوده دارد.

وی تصریح کرد: سویا و ذرتی که وارد کشور می شود ۳۰ درصد ارزش افزوده دارد و تبدیل به مرغ می شود. در حالی که اگر بخواهیم مرغ را وارد کنیم این ۳۰ درصد ارزش افزوده را تقدیم به کشور صادرکننده کرده‌ایم. در حالی که باید اقتصاد ملی ما بچرخد و این ارزش افزوده در اقتصاد ملی خودش را نشان بدهد.

شرایط آب و هوایی و اقلیم کشور اجازه تولید نهاده‌ها را نمی دهد
رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم‌گذار کشور در خصوص دلایلی که مانع تولید نهاده‌ها در داخل کشور می‌شود، گفت: عدم تولید کامل نهاده ها در کشور به خاطر شرایط آب و هوایی و اقلیم کشور است. چون نهاده‌هایی که برای خوراک دام و طیور استفاده می شود معمولا به آب نیاز دارند و همانطور که می دانید ما با محدودیت منابع و زمین‌های آبی مواجه هستیم. به همین دلیل ما عملا مزیت نسبی تولید نهاده‌ها را در داخل کشور نداریم.

ترکاشوند افزود: مزیت نسبی ما در سرمایه گذاری در تجهیزات و تاسیسات است به طوری که از محل صادرات نفت و دیگر منابعی که داریم، می توانیم درآمد داشته باشیم و سپس سرمایه گذاری کنیم. به نوعی در اصل با واردات نهاده‌ها خلا کمبود آب را جبران می کنیم، به عبارت دیگر آب مجازی تامین می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود به نظر بنده در سیاست‌های کلان باید برای جایگزینی برخی از نهاده‌ها تصمیم گیری شود تا به این ترتیب بخشی از این نیاز وارداتی را کم کنیم. اگرچه قطعا نمی توان به صورت ۱۰۰ درصد نهاده های مورد نیاز را در داخل تامین کرد چون حفظ منابع آب به معنای حفظ حیات کشور است.

این مقام مسئول با اشاره به صحبتهای اخیر وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تامین ارز واردات نهاده نیز گفت: ظاهرا بخشی از ارز تامین شده است اگرچه نتیجه‌اش یک تا دو ماه دیگر نمایان می شود با این وجود آثار اعلام این خبر قطعا در کوتاه مدت در بازار دیده می شود.

ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم‌گذار کشور : عدم تولید کامل نهاده‌ها در کشور به خاطر شرایط آب و هوایی و اقلیم کشور است، چون نهاده‌هایی که برای خوراک دام و طیور استفاده می شود معمولا به آب نیاز دارند و همانطور که می دانید ما با محدودیت منابع و زمین‌های آبی مواجه هستیم، به همین دلیل ما عملا مزیت نسبی تولید نهاده‌ها را در داخل کشور نداریم

عدم عرضه علوفه دولتی به دامداران سنتی و نیمه صنعتی
حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران کشور نیز در خصوص بحث نهاده‌ها گفت: بر خلاف  اینکه وزیر جهاد کشاورزی و دیگر دوستان اعلام کردند، در حال حاضر شاید در  بنادر بار به اندازه کافی باشد اما در دسترس تولیدکننده‌ها نیست و موجودی بسیار کم است.

نعمتی افزود: بسیاری از انبارها خالی از نهاده های مورد نیاز صنعت است و بسیاری از کارخانجات خوراک دام و طیور فعالیت نمی کنند به طوری که بسیاری از دامداران سنتی و نیمه صنعتی دست شان از علوفه دولتی کوتاه است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگرچه علوفه دولتی تا حدودی در اختیار دامداران صنعتی قرار می گیرد با این وجود گاهی مواقع مجبورند علوفه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

کد خبر: ۲۲٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha