۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
خشکی زاینده‌رود و خسارت ۴۰۰ میلیاردتومانی گردوخاک به اصفهان
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

خشکی زاینده‌رود و خسارت ۴۰۰ میلیاردتومانی گردوخاک به اصفهان

اصفهان-شیشه فروش؛ مدیرکل مدیریت بحران اصفهان گفت: هر ساله شاهد خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی ناشی از گردو خاک در اصفهان هستیم که افزایش این کانونها در وهله نخست ناشی از خشکی رودخانه زاینده رود است.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: هر ساله شاهد خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی ناشی از گردو خاک در اصفهان هستیم و در این راستا نیاز است مسئولان کشور چاره ای برای کل کشور بایندیشند.

وی از اصلی‌ترین دلایل افزایش کانونهای مقطعی گرد و خاک در استان را خشکی رودخانه زاینده رود و عدم تامین حقابه های قانونی کشاورزی و زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی همچنین رها شدن بسیاری از مزارع حاصلخیز در شرایط نبود آب برشمرد و گفت: تسریع در تکمیل طرح های انتقال آب به زاینده رود، احیای رودخانه و تالاب همچنین جریان دائمی زاینده رود می تواند از شدت آثار این گرد و خاک که تنها مالی نیست بکاهد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به وضعیت قرمز هوا در استان اصفهان ناشی از آلودگی حاصل از خیزش گرد و خاک وزش تند بادهای فصلی در مناطق شرق و شمال استان اصفهان با منشاء داخل کشوری (برخی نقاط استانهای سمنان، سمنان، ریگ جن و کویر معلمان) تاکید کرد: این موضوع موجب کاهش دید و کیفیت هوا برای عموم مردم شده است که این شرایط به نظر می رسد تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

کاهش میدان دید در نقاط مختلف استان اصفهان

وی هشدار داد: شاهد کاهش میدان دید در خور و بیابانک، اردستان، نایین، ورزنه، شهرضا، کاشان، آران و بیدگل، برخوار، زواره، انارک، مهاباد، دولت آباد شرق اصفهان، سجزی و بادرود هستیم و بر این اساس هم وطنان تا حدامکان از سفر به این نقاط بپرهیزند.

شیشه فروش به تصمیم‌های ستاد بحران برای کمک به کاهش این وضعیت تاکید کرد: کاهش فعالیت صنایع آلاینده با نظارت اداره محیط زیست، رعایت اصول ایمنی و بهداشت سلامت برای گروه های آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور و ورزش در فضای باز، رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده ای به دلیل کاهش شعاع دید رانندگان ضروری است

وی گفت: به بخش های اجرایی و مسئول نیز ابلاغ شده است که واحدهای معدنی و تولید مصالح در این چند روز فعالیتی نداشته باشند و هرگونه اقدام منجر به افزایش گرد وخاک و آلودگی هوا از جمله عملیات خاکبرداری، آتش زدن بقایای گیاهی درمزارع و فضاهای سبز ممنوع است.

تامین اعتبار برای اجرای طرح‌ها در پهنه‌های خطر پذیر

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به اینکه اقداماتی مانند کاشت ۳۱۰ هزار هکتار نهال در سطح مناطق بیابانی استان انجام شده است که کافی نیست، ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید نسبت به تامین اعتبار برای اجرای طرح‌ها در پهنه‌های خطر پذیر از جمله حوضه آبریز گاوخونی، دشت سجزی، محدوده فرودگاه شرق اصفهان، برخوار، آران و بیدگل و اردستان اقدام کند که مطالعات لازم در این زمینه نیز انجام شده است

وی تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که لازم است وزارت نیرو مشابه طرح‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه و تامین آب سایر استان‌ها اقدام کرده است را برای احیای زاینده رود نیز انجام دهد.

عملیات نهال کاری و بیابان زدایی برای کنترل کانون های گرد و خاک

شیشه فروش تاکید کرد: قرار است برای کنترل کانون های گرد و خاک قرار است در هزار هکتار از اراضی مطالعه شده، عملیات نهال کاری و بیابان زدایی انجام شود و ۲۰۰ کیلومتر تله رسوب گیر و باد شکن برای حفاظت جاده ها در برابر تند باد گردو خاک اجرا شود.

کد خبر: ۲۲۹٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 0
      اون چندهزارمیلیاردی که از فروش آب چهارمحال به صنایع وشرب وکشاورزی استان اصفهان درآمد دارد صرف ریزمغزی ها فرونشست ها بکند...