۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کمبود نیروی کار ماهر معضل واحدهای دانش بنیان | نیرو سازی نکردیم 
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود نیروی کار ماهر معضل واحدهای دانش بنیان | نیرو سازی نکردیم 

سمنان- یکی از مهمترین کمبودهای شرکت های دانش بنیان و همچنین شرکت هایی که تولیدات فناوری در استان سمنان دارند، کمبود نیروی کار ماهر است.

بازار، گروه استان ها: شرکت های دانش بنیان و فناور خوبی در استان سمنان وجود دارد اما اکثرشان با کمبود نیروی ماهر و نیروی کار مواجه هستند نیروی کاری که تخصص خاص و ورد نیاز شرکت ها را در زمینه های مختلف داشته باشد.

برای مثال استان سمنان قطب تولید داروهای دامی کشورمان است لذا شرکت های فناور و دانش بنیان فعال در زمینه دارو به تخصص های خاص بیوشیمی و رایانه حتی رباتیک و مهندسی پزشکی نیاز دارند که برای تامین آن، با دشواری روبرو می شوند.

راه اشتباه دانشگاه ها

یکی از تولیدکنندگان فعال در حوزه دانش بنیان استان سمنان در این ارتباط به خبرنگار بازار، می گوید: یکی از مشکلات فعالیت های دانش بنیان و تولید فناور در استان این است که ما نیروی کار ماهر نداریم که بتوانیم در برخی تخصص های خاص مورد نیاز شرکت مان از آنها بهره گیری کنیم.

موسوی زاده کارشناس: دانشگاه های منطقه از نسل چهارم هم عبور کرده اند اما دانشگاه های ما تازه به این فکر افتاده که وارد دانشگاه های اثرگذار، پویا و مهارت آموز شوند

علی عباسی با بیان اینکه دانشگاه های استان سمنان متاسفانه تعامل آنچنانی با صنعت و دانش بنیان ها و فناورها ندارند، بیان کرد: به نظر می رسد ایجاد پردیس های فناوری در دانشگاه های استان، این واحد ها را ایزوله کرده است.

وی با بیان اینکه اگر پردیس های دانشگاه ها نبود شاید این مراکز علمی بیشتر مجبور می شدند که با صنعت تماس داشته باشند و از این ایزوله بودن در بیایند، ابراز کرد: مدت ها است که درب دانشگاه ها به روی صنعت حتی صنایع فناور بسته است.

کمبود نیروی کار ماهر معضل واحدهای دانش بنیان | نیرو سازی نکردیم 

نیروی کار ماهر کم است

این فعال حوزه دانش بنیان با بیان اینکه دانشگاه باید کارخانه نیروی کار ماهر باشد، بیان کرد: دانشگاه ها باید نیاز سنجی کنند و بدانند که نیاز استان امروز در چه قسمتی است و چه تعداد فارغ التحصیل می توانند این نیاز استان را پاسخ بدهند. چه تعداد این دانشجویان می توانند طرح های خود را در واحد های فناوری و دانش بنیان بگذرانند و ... که متاسفانه کمتر شاهد این اقدامات در استان هستیم.

یکی از اقداماتی که در استان سمنان صورت گرفته توسط دانشگاه آزاد سمنان بوده است مهدی منصوری رئیس این دانشگاه به خبرنگار بازار، گفت: تکمیل دانشکده های مهارت و کار آفرینی برای تامین نیروی ماهر بازار کار از بین فارغ التحصیلان از جمله برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی سمنان است.

منصوری طرح تحصیل همزمان با کار را از جمله طرح های دانشگاه آزاد اسلامی سمنان دانست و تاکید کرد: این طرح در مقاطع مختلف تحصیلی اجرا و سبب می شود تا دانشجویان بتوانند مهارت های بازار کار را نیز بیاموزند.

استاندار سمنان: بورسیه صنعتی دانشجویان در استان سمنان پیگیری می شود

وی با بیان اینکه مدارس عالی مهارت سومین اقدامی است که دانشگاه آزاد اسلامی شکل داده تا بتوان خلا صنعت و دانشگاه را پر کرد، ابراز کرد: تلاش داریم تا دانشجویان را به سمت نیازهای بازارکار صنعت استان سوق دهیم.

دانشگاه ها در نسل قدیم مانده اند

یک کارشناس اقتصادی اما ضمن انتقاد از این عملکرد به خبرنگار بازار، می گوید: دانشگاه های منطقه از نسل چهارم هم عبور کرده اند اما دانشگاه های ما تازه به این فکر افتاده اند که وارد نسل سوم، یعنی دانشگاه های اثرگذار، پویا و مهارت آموز شوند که بسیار دیر است.

سید حسن موسوی زاده با بیان اینکه دانشگاه های ما دهه ها درجا زده اند و حالا که قرار است به پویایی برسند، ظرفیت و پتانسیل کافی را ندارند، ابراز کرد: نیاز است که برنامه های تحصیلی دانشگاه های کشورمان از ابتدا پایه گذاری و سپس اجرا شود تا عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه و صنعت سال های طلایی که نیاز بود برای دهه شصتی ها و هفتادی ها شغل مبتنی بر مهارت های مورد نیاز کشورمان را تامین کنند، همچنان در سیستم نمره دادن باقی ماندند و فرصت طلایی را از دست دادند، افزود: امروز شاهد موج عجیب بیکاری دانش آموختگان هستیم که متاسفانه هیچ کاری هم برایشان نمی توان کرد چرا که اگر بخواهیم با همان مدرک ها برایشان کار بیافرینیم اولاً مجدداً باید آموزش ببینند در ثانی مدرک تحصیلی شان هم کاربردی ( برای دانش بنیان ها و فناورهای امروز) نیست.

کمبود نیروی کار ماهر معضل واحدهای دانش بنیان | نیرو سازی نکردیم 

توسعه و تحقیق راهکار ارتقای اشتغال

از سوی دیگر نمی توان هم دست روی دست گذاشت پس باید چه کرد؟ سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها را یکی از اولویت های استان سمنان دانست و گفت: با تفاهم نامه هایی که بین دانشگاه های استان و بخش خصوصی و دولتی منعقد شده، مقوله بورسیه صنعتی دانشجویان در استان سمنان پیگیری می شود.

اعطای پروانه تحقیق و توسعه به واحدهای صنعتی واجد شرایط در استان سمنان دیگر رویکردی است که دولت برای رفع این معضل به کار بسته و در برخی موارد حتی جواب هم داده است نمونه آن می تواند شرکت رویان داروی سمنان باشد که توانسته با راه اندازی این بخش زمینه را حداقل برای جذب نیروی کار ماهری که در دانشگاه تریبت شده، فراهم بیاورد.

به نظر کارشناسان تعداد این پروانه های تحقیق و توسعه صادر شده از سوی مسئولان صمت استان سمنان در این استان بسیار محدود است در واقع به نسبت تعداد کل واحد های صنعتی رقم ناچیزی از واحدها، دارای بخش فناوری و توسعه هستند در حالی که اتفاقاً این واحدها بستری بسیار مناسب را برای به کار گیری ظرفیت های دانش آموخته و نیروی کار ماهر فراهم می سازد.

۱۷۵ پروانه صادر شد

اما سوال اصلی اینجا است که چه تعداد واحد صنعتی دارای بخش توسعه و تحقیق وجود دارد، رئیس سازمان صمت استان سمنان در این باره اعلام کرد: بیش از دو هزار ۱۰۰ واحد صنعتی در استان سمنان وجود دارد اما تاکنون ۱۷۶ پروانه تحقیق و توسعه در زمینه صنعت استان صادر شده است.

یادگار احمدی با بیان اینکه صدور ۳۵ پروانه تحقیق و توسعه دیگر هم در استان سمنان در دست اقدام است، افزود: صدور این پروانه ها امکان توسعه واحدهای صنعتی و حرکت به سمت ایجاد واحد های فناور را مهیا می سازد که قطعاً می تواند با به کار گیری نیروی کار تحصیل کرده، تاثیر بسزایی نیز در اشتغال فارغ التحصیلان بگذارد.

صادقی معاون استاندار سمنان: در سال گذشته ۱۵۰ واحد تحقیق و توسعه در حوزه دانش بنیان در استان شکل گرفت‌

وی با بیان اینکه این واحد های همچنین همراهی بین صنعت و دانشگاه را هم تحکیم می کند، افزود: این پروانه به واحدهای تولیدی پژوهش محوری اعطا می‌شود که از شاخص‌های کاهش قیمت تمام شده و آلایندگی محصولات و افزایش صادرات برخوردار باشند .

دغدغه های اشتغال زایی دانش آموختگان

طرح پویش یا تحصیل همزمان با کار و بورسیه صنعتی نیز دیگر رویکرد دولت در زمینه به کار گیری نیروی تحصیل کرده بیکار در استان سمنان است طرحی که می کوشد تا در واقع یک نوع تجربه فضای کاری همزمان با تحصیل همان رشته را مهیا کند مثلا اگر فردی مهندسی مکانیک می خوانید فرصت کار با ماشین آلات برای مثال روغن کشی را نیز به دست خواهد آورد و می تواند آینده شغلی بهتری نیز داشته باشد.

همانطور که معاون اقتصادی استاندار سمنان در آخرین نشست توسعه اقتصادی و صادراتی استان سمنان اعلام کرد: در سال گذشته ۱۵۰ واحد تحقیق و توسعه در حوزه دانش بنیان در استان شکل گرفت‌ که در سال جاری باید این‌ مهم تقویت شود.

محمد رضا صادقی با بیان اینکه تلاش ها به سمتی سوق داده شود تا در آینده در استان سمنان ، نمایشگاه الکامپ استانی را راه اندازی کنیم، ابراز کرد: طرح ارزشمند بورسیه صنعتی، تهیه اولین‌ نشریه هوش مصنوعی دانشگاه آزاد سمنان و اقدامات ارزنده و دستاوردهای مطلوب از این دست در حوزه دانش بنیان، به‌اطلاع عموم‌ مردم‌ رسانده شود.

در نهایت باید گفت اقدامات دولت شاید بتواند بستر اشتغال فارغ التحصیلان یا شانس اشتغال آنها را قدری بالاتر ببرد اما باید توجه داشت که وقتی پای بورسیه های صنعتی مطرح می شود مقصود گروهی از دانشجویان فنی است و لذا دولت همچنان در اشتغال دانشگاهیانی که در رشته های دیگر مانند پزشکی، پیراپزشکی، علوم انسانی، مدیریت و ... تحصیل کرده اند، مشکلات عدیده ای دارد که باید دید برای رفع آنها چه اقداماتی صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۲۹٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود طنوریان IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      باید دانشجویان کارآموزان بیشتر با حقوق وبیمه جذب کنند موفق باشند